شنبه29 ارديبهشت 1403     Saturday, May 18, 2024
1401/09/23
کدخبر :77375
7
چاپ :

۶۰ درصد ناوگان جاده‌ای‌ فرسوده است

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که هم ناوگان ریلی و هم جاده‌ای ما فرسوده است، گفت: «۶۰ درصدی ناوگان جاده‌ای کشور فرسوده است».


به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، شهریار افندی‌زاده افزود: «بعد از زیرساخت‌ها، مسألۀ دیگر توسعه و نوسازی ناوگان است چرا نسبت واردات ناوگان به تولید داخل مناسب نیست؟ به نظر می‌رسد با تولید داخل امکان تکمیل و نوسازی ناوگان را نداریم».

وی در مراسم بزرگداشت هفتۀ پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ایران رتبۀ ۱۵ پژوهش دنیا را در اختیار دارد، اظهار کرد: «باید از مطالعات کتابخانه‌ای به سمت حل مشکلات حرکت کنیم اما هنوز ارتباط دانشگاه با صنعت نهادینه نشده است. در حال حاضر فاز دو طرح جامع حمل‌ونقل با همکاری هفت دانشگاه در حال تدوین است که امیدواریم تا پایان ۱۴۰۱ و متناسب با افق ۱۴۰۴ نهایی شود».

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «در حال حاضر ۵۰۰ پروژۀ ریلی و جاده‌ای در دست اجراست، اما کدام یک از آن‌ها اولویت اجرا دارد؟ در طرح جامع حمل‌ونقل همین اولویت‌بندی‌ها لحاظ شده است».

وی با بیان اینکه ترانزیت در کشور ما پتانسیل بالایی دارد اما هنوز بالفعل نشده، افزود: «در دولت سیزدهم چندین تفاهم‌نامۀ ترانزیتی امضا کرده‌ایم که شامل «تفاهم ترانزیت ۱۰ میلیون تنی با ازبکستان»، «تفاهم سه‌جانبه ترانزیت ۱۵ میلیون تنی ایران روسیه و آذربایجان» و «تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تنی اجلاس اخیر آسیای میانه» می‌شود».

افندی‌زاده گفت: «در کریدور شمال جنوب خط زیبای رشت آستارا دیده شده اما آیا نمی‌توان در کنار آن به مسیرهای جاده‌ای هم توجه کرد؟».

وی اضافه کرد: «ترانزیت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱ و نیم میلیون تن بود اما در سال جاری در حالی که پیش‌بینی‌ها از ترانزیت ۲۰ میلیون تنی بود، اما تنها هفت میلیون تن ترانزیت در کشور داشته‌ایم که با رقم سال قبل فاصلۀ زیادی دارد».

معاون وزیر راه به کمبود لوکوموتیو نیز اشاره کرد و یادآور شد: «امروزه کالاها به سختی از گمرک عبور می‌کند حال آن‌که در دنیا ترددهای ترانزیتی یکپارچه‌سازی شده است ولی ما در کشور این معضل را نتوانسته‌ایم برطرف کنیم».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.