سه شنبه18 ارديبهشت 1403     Tuesday, May 7, 2024
1402/11/18
کدخبر :102067
7
چاپ :

۹۵ پروژه تحقیقات کشاورزی در استان کرمان در دست اجراست/ تجربه موفق طرح پخش سیلاب

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: ۹۵ پروژه تحقیقات در زمینه خاک و تغذیه گیاهی، آب و آبخیزداری، مرتع و جنگل، زراعت و باغبانی و ... در دست اجرا داریم.

بهمن پناهی در جمع خبرنگاران با گرامیداشت چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: سنگ بنای این مرکز سال ۱۳۵۶ در استان کرمان با بخش تحقیقات خاک و آب گذاشته و به تدریج بخش‌های دیگر اضافه شد و اکنون با ۹ بخش تحقیقاتی فعالیت داریم.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی بیان کرد: از سال ۹۵ مرکز آموزش کشاورزی استان به ما ملحق شد و اکنون کار تحقیقات، آموزش و ترویج به عهده همکاران ما گذاشته شده است. ضمن اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی جنوب استان کرمان و پژوهشکده پسته رفسنجان فعالیت جداگانه دارند و همه زیرمجموعه مرکز آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

پناهی گفت: در پنج سال اخیر از ۴۵ نفر عضو هیئت علمی، به ۱۹ نفر رسیدیم و تعدادی از همکاران بازنشسته شدند و جذب کمی داشتیم.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه تحقیقات در واقع تولید ثروت برای کشور است، تصریح کرد: ۹۵ پروژه تحقیقات در خاک و تغذیه گیاهی، آب و آبخیزداری، مرتع و جنگل، زراعت و باغبانی و ... در دست اجرا داریم و علاوه بر کارهای تحقیقاتی، کارهای حاکمیتی نیز انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: اعتبارات تحقیقات ناچیز و حجم کار در پهناورترین استان کشور خیلی بالاست.

شاهین آقامیرزاده معاون بخش آبخیزداری مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به پروژه‌های پخش سیلاب اظهار کرد: این پروژه‌ها آب را در زمین نفوذ داده و علاوه بر تغذیه سفره آب زیرزمینی، موجب تغذیه خاک نیز می‌شوند.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه پخش سیلاب در اطراف بم، ۴۰۰ هکتار جنگل داریم که درختان در خاک مرغوب کشت و بعد از مدتی به ثمر رسیده و بدون آبیاری دوام می‌آورند که این منطقه اکنون به تفرجگاهی برای مردم تبدیل شده و با پوشش گیاهی تثبیت شده، جلوی ریزگردهای ناشی از فرسایش را می‌گیرد.

آقامیرزاده بیان کرد: عرصه قادرآباد بافت ۱۰۰۰ هکتار و در شهربابک ۷۰۰ هکتار پروژه پخش سیلاب اجرا کرده‌ایم و عملیات سازه‌ای آبخیزداری زیادی درباره آب‌های سطحی استان انجام شده است.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه در برخی مناطق آب زیرقشری داریم، گفت: در این نقاط برای جلوگیری از هدر رفتن آب، سد زیرزمینی ایجاد می‌شود.

افشین سلاجقه معاون مدیریت توسعه مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست درباره وضعیت نیروی انسانی مرکز گفت: اخیراً هفت نیروی غیر هیئت علمی از بنیاد نخبگان جذب کردیم و سال آینده همین تعداد را جذب خواهیم کرد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.