شنبه1 ارديبهشت 1403     Saturday, April 20, 2024
1401/12/25
کدخبر :83308
192
چاپ :

رکورد تولید بیش‌از ۱۰۰ میلیون تن در معدن سرچشمه رفسنجان

در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین»، برای نخستین‌بار در صنعت مس، رکورد تولید سالانه بیش‌از ۱۰۰ میلیون تن در معدن مس سرچشمه رفسنجان به ثبت رسید.

 

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، در این راستا، مراسم جشن رکورد تولید سالانه بیش‌از ۱۰۰ میلیون تن در معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار شد.

سرپرست مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در این مراسم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال ۱۳۸۴ در مجتمع مس سرچشمه فرمودند«خداوند متعال این زمین را که همه
خیرات و منابع حیاتی برای بشر در دل آن گنجانده در اختیار انسان قرار داده و از او می‌خواهد که آن‌را آباد کند و منابع حیاتی را به نفع زندگی بشر، از آن بیرون بکشد». امروز ادعای ما این است که به این دستور اسلام هم عمل کرده‌ایم. کار ما استخراج این معدن و فرآوری محصولی است که نقش مهم و روزافزونی در زندگی پیدا کرده است. یعنی فلز مس که یکی از مصادیق مهم عمل به این دستور قرآنی است.

مهندس حسین محققی در ادامه گفت: مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اکنون در مسیری قرار دارد که آینده‌ای روشن و درخشان را در پیش‌رو دارد. همکاری همدلانه و هم‌افزایی موجود در شرکت ملی صنایع مس ایران برای دست‌یابی به هدف مهم افزایش تولید کمک بسزایی کرده است. هدفی که برای نحقق آن نیاز به کار جهادی بود.

سرپرست مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تصریح کرد: در این راستا برنامه مصوب امسال در امور معدن زیرمجموعه معاونت بهره‌برداری این مجتمع، برداشت ۸۲ میلیون تن خاک سولفور با عیار ۶۲ درصد بوده که با تلاش مجدانه از ابتدای امسال تا پایان ۲۳ اسفندماه ۱۰۰ میلیون تن برداشت شده یعنی ۱۸ میلیون تن بالاتر از برنامه مصوب بود.

 معاون بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این مراسم با تبریک رکوردزنی اظهار کرد: امسال سال بی‌نظیر تولید در مجتمع مس سرچشمه بود، امروز رکورد استخراج ۱۰۰ میلیون تن خاک سولفور از معدن مس، در امور تغلیظ رسیدن به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ معدن، تولید ۷۲۷ هزار تن کنستانتره برای واحد تغلیظ رکورد جدیدی است.

علی فاضلی با بیان این‌که امسال با همت متخصصان در امور تغلیظ ۲۰۰۰ تن مس محتوای بیشتری نسبت به پارسال تحویل داده شد، ادامه داد: در بخش کارخانجات ذوب نیز با تلاش بی‌وقفه به عدد ۲۲۴ هزار تن آنُد دست یافتیم.

وی با اشاره به اینکه امسال سال تولید است، عنوان کرد: حداکثر تولید ما در زمینه تولید کاتد است که سال قبل ۱۸۳ هزار تن در مجتمع مس سرچشمه بوده و امسال این آمار به ۱۹۷ هزار تن افزایش یافته و با توجه به مشکلات عدیده و تحریم‌ها این عدد بی‌نظیر است.

معاون بهره‌برداری مجتمع مس سرچشمه رفسنجان بیان کرد: اعتقاد دارم تولید مستمر الزاماتی از جمله پایش مستمر نیروی انسانی، فرایندها و تجهیزات و پایش اقتصاد کار را می‌طلبد و در این مسیر باید حواسمان به هزینه‌ها و خرج کرد باشد. همه تلاش همکاران من در واحدها این است که عشق به کار ایجاد کنیم و این کار را انجام دادیم.

وی عنوان کرد: سیاست مدیریت ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران تولید یک میلیون تن کاتد است و تمام تلاش کسانی که در خط تولید کار می‌کنند هم این است که به این هدف مهم برسیم.

مدیر معدن مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بومی‌سازی منابع و قطعات موردنیاز و البته به‌کارگیری دانش و تکنولوژی می‌تواند موفقیت را به ثمر برساند، اظهار کرد: در رسیدن به تولید ۱۰۰ میلیون تن خاک سولفور ۶۲ درصدی از معادن مس سرچشمه چالش‌هایی هم اعم از بارندگی ۳۱۴ میلیمتری در معادن وجود داشت و این بارندگی های امسال ۲۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

مهندس جواد حکیمی با بیان این‌که تعهد استخراج ۸۲ میلیون تن بود که با استخراج ۱۰۰ میلیون تن، ۲۲ درصد بالاتر از برنامه بود، یادآور شد: سال‌های گذشته تولید کم به دلیل قطعی‌های برق بود که خوشبختانه این امر امسال کمتر اتفاق افتاد و نیز رفع چهار نقطه حادثه‌خیز در مسیر حمل و نقل کامیون‌ها در ارتفاعات بالا برای همیشه باعث رسیدن به دستاورد افزایش تولید در معدن مس سرچشمه شد.

همچنین فرماندار رفسنجان هم در این جشن گفت: انتظار و توقعی که از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان داریم این است که بحث صنایع پایین‌دستی مس را توسعه دهد تا موضوع اشتغال رونق بگیرد؛ بزرگترین دغدغه ما در حوزه اشتغال است و بهره‌برداری از معدن سریدون هم زمان زیادی طول می‌کشد تا عده ای را به کار بگیرد.

حسین رضایی بیان کرد: باید در منطقه ویژه اقتصادی صنایع پایین‌دستی ویژه دیده شود در این منطقه ۱۸۰۰ هکتار به صنایع پایین دستی مس در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش اظهار کرد: استفاده از نیروهای باتجربه در شرکت مس که ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار در این صنعت دارند در مدیریت شهرستان به نفع جامعه و رشد و توسعه شهرستان خواهد بود.

رضایی از ارائه خدمات مجتمع مس سرچشمه در زمان سیل مرداد ماه امسال قدردانی کرد و افزود: در بحث سیل هر ندایی که دادیم لبیکی از سمت مجتمع مس به سمت شهرستان پاسخ داده شد و دستگاه‌های خود را در روستاهای سیل‌زده برای مهار سیلاب‌ها و کاهش خسارت‌ها مستقر کردند که جای تقدیر دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید آلایندگی مجتمع مس را فراموش کرد. هر صنعتی آلایندگی دارد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.