شنبه29 ارديبهشت 1403     Saturday, May 18, 2024
1400/06/13
کدخبر :55232
35
چاپ :

۱۰ درصد جمعیت کل استان واکسینه شده‌اند

«واکسن، احتمال ناقل بودن فرد را از بین نمی‌برد و ممکن است فرد آلوده شود، خودش علامت‌دار نشود اما ناقل خواهد بود و دوران ناقلیت او نیز بیش‌تر طول بکشد».

وی همچنین با اشاره به تاثیر واکسن بر میزان مرگ‌ومیر، اظهار کرد: «جمعیتی که واکسینه شده‌اند، ممکن است بیمار شوند اما کمتر به بستری در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند و میزان مرگ‌ومیر نیز در این گروه سنی خیلی کمتر شده است».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای‌کرمان، دکتر مهدی شفیعی در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان کرمان گفت: «افرادی هستند که واکسن می‌زنند، اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بی‌خیال می‌شوند. این دسته از افراد بیش‌تر درگیر کرونا می‌شوند یا دیگران را درگیر می‌کنند».

وی افزود: «واکسن، احتمال ناقل بودن فرد را از بین نمی‌برد و ممکن است فرد آلوده شود، خودش علامت‌دار نشود اما ناقل خواهد بود و دوران ناقلیت او نیز بیش‌تر طول بکشد».

شفیعی اضافه کرد: «این افراد که عموما واکسن می‌زنند، پس از آنکه اصول بهداشتی مانند زدن ماسک را رعایت نمی‌کنند، در صورت ابتلا، ناقل هستند و به‌راحتی با حضور در ادارات و مجامع مختلف، ویروس را انتشار می‌دهند و ممکن است عامل مرگ دیگران شوند».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: «به همین علت وجود امکان سرایت ویروس بین افراد، بعضی کشورها به دنبال تولید دُز سوم واکسن کرونا از نوع استنشاقی رفته‌اند که مخاط بینی ایمن شود و ویروس انتقال پیدا نکند».

وی یادآور شد: «یکی از واکسن‌های در حال تولید در کشور نیز روی همین شکل از واکسن کار می‌کند که امیدواریم بتواند مراحل را به سرانجام برساند و مجوز بگیرد».

به گفته‌ی وی، واکسن در شرایط کنونی احتمال بستری و مرگ‌ومیر را کم می‌کند و تا حدودی میزان ابتلا را پایین می‌آورد و تلاش و هدف مجموعه‌ی وزارت بهداشت با واکسیناسیون این است که با بهره‌گیری از امکان واکسن، بار بیمارستان‌ها و نیز مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

 

۸۷ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال استان واکسینه شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با تشریح آمارهای تزریق واکسن در سطح کل استان با اشاره به این‌که تا امروز بیش از یک میلیون و ۱۷۰ هزار دُز واکسن سهمیه‌ی استان بوده و دریافت شده است، اظهار کرد: «بر اساس سهمیه‌ی استان حدود ۷۰۸ هزار نفر نوبت اول و ۳۴۷ هزار نفر نوبت دوم دریافت کرده‌اند که با احتساب جمعیت حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان، ۱۰ درصد جمعیت کل استان واکسینه شده‌اند».

وی با بیان این‌که جمعیت هدف ما افراد بالای ۱۸ سال در واکسیناسیون و با تاکید بر سالمندان بالای ۶۰ سال است، گفت: «در این میان بیش از ۸۷ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال واکسینه شدند که آثار این اقدام نیز این روزها در بیمارستان‌هایمان قابل مشاهده است».

شفیعی تاکید کرد: «متوسط سن بستری ما قبل از واکسیناسیون و در پیک‌های قبلی ۵۶ تا ۵۸ سال بود اما امروز بین ۴۶ تا ۵۰ سال است و حدود ۱۰ سال کاهش یافته است».

به گفته‌ی وی جمعیتی که واکسینه شده بودند، ممکن است بیمار شوند اما کمتر به بستری در بیمارستان نیاز پیدا می‌کنند و میزان مرگ‌ومیر نیز در این گروه سنی خیلی کمتر شده است.

شفیعی اظهار کرد: «افرادی که واکسن زده‌اند و در بیمارستان بستری می‌شوند مرگ‌ومیرشان بسیار کم و کمتر از انگشتان دست است که این مساله نشان می‌دهد انجام واکسیناسیون با وجود آن‌که هیچ‌کدام از واکسن‌های کووید در دنیا ۱۰۰ درصد ایمنی نمی‌دهد و پیشگیری‌کننده نیست در کاهش موارد بستری و مرگ‌ومیر کاملا از نظر آماری و عینی موثر بوده است».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.