شنبه29 ارديبهشت 1403     Saturday, May 18, 2024
1401/10/01
کدخبر :77547
4
چاپ :

واردات لوازم خانگی فعلا آزاد نمی‌شود

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «در حال حاضر واردات لوازم خانگی به داخل کشور ممنوع است اما در مقابل از نظر صادرات لوازم خانگی ایرانی وضعیت خوبی داریم.



 

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، امید قالیباف اضافه کرد: «اگرچه تورم در اقتصاد ما، قدرت رقابت را در تولیدکنندۀ داخلی به‌مرور ضعیفتر می‌کند اما نکتۀ مهم و مزیتی که تولیدات داخلی دارند شبکۀ خدمات پس از فروش است که می‌تواند محصول داخلی را از قاچاق متمایز کند و دوم اینکه با افزایش نرخ ارز، قیمت لوازم خانگی قاچاق به همان نسبت بالا می‌رود اما در کالای داخلی اینطور نیست».

وی افزود: «در حال حاضر 470 پروانه بهره‌برداری در لوازم خانگی صادر شده و چه بسا برای اجاق گاز بیشتر و برای تلویزیون کمتر باشد اما در حوزۀ لوازم خانگی به طور متوسط 200 تولیدکننده داریم که البته حدود 15 برند هستند که 80 درصد بازار را در اختیار دارند».

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه ورود و خروج صنایع از بازار باید آزاد باشد، ادامه داد: «اینکه ما به ادعای اشباع بازار، جلوی مجوزها را بگیریم به نوعی مغایر بحث بازار رقابتی است چون ممکن است یک نفر مجوز بگیرد اما با یک فرآیند مدیریتی و فناوری بهتر، محصولی باکیفیت و ارزان‌تر تولید کند».

قالیباف خاطرنشان کرد: «بخشی از لوازم خانگی شامل یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون که پر مصرف هستند مشمول قیمت‌گذاری پیشینی هستند و قیمت به آن‌ها داده می‌شود و باید طبق ضوابط ستاد تنظیم بازار به فروش برسند».

وی ادامه داد: «یک سری از کالاهای لوازم خانگی نیز مشمول قیمت‌گذاری پسینی هستند یعنی خود تولیدکنندگان و البته تحت نظر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت می‌دهند».

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه شاخص تورم تولیدکننده، هزینه و تغییرات قیمت مواد اولیه تولید را اندازه می‌گیرد، اظهار کرد: «شاخص تورم تولیدکننده در تابستان امسال برای لوازم خانگی 2. 7 دهم درصد و تورم مصرف‌کننده در هر ماه بالای 4 درصد بود که این نشان می‌دهد وزارت صمت هزینۀ تولید را تا حدی کنترل کرده است».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.