جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024
1401/07/12
کدخبر :71291
22
چاپ :

مناسب‌سازی فضاهای شهری نسبت به گذشته بهتر شده است

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: «در مناسب‌سازی شهری، جمعیت سالمندان و افراد دارای معلولیت و زنان باردار که 25 درصد جامعه را شامل می‌شوند، مورد توجه قرار می‌گیرند.





به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، علیرضا وحیدزاده با اشاره به فعالیت شورای مناسب‌سازی با ریاست استاندار کرمان در استان و تشکیل جلسات فصلی آن، افزود: «وضعیت مناسب‌سازی در استان نسبت به گذشته بهتر است».

وی با بیان این‌که پنج شهر در استان کرمان به‌عنوان پایلوت مناسب‌سازی انتخاب شده‌اند، ادامه داد: «در موضوعات اجتماعی کمی با سرعت لاک‌پشتی جلو می‌رویم و این سبب می‌شود انتظارات جامعه برآورده نشود».

وحیدزاده بیان کرد: «در مناسب‌سازی تلاش می‌شود تا شهر در دسترس همۀ آحاد جامعه قرار بگیرد و به گونه‌ای نباشد که شخصی از جامعه نتواند از شرایط عادی آن استفاده کند».

وی با بیان این‌که رسالت دستگاه‌های اجتماعی این است که تلفیق اجتماعی ایجاد کنند و جلوی طرد شدن مردم را به لحاظ محدودیت‌های محیطی بگیرند، گفت: « از دو بُعد باید به موضوع مناسب‌سازی بپردازیم. یکی ساخت‌وسازهای جدید که در شورای سالمندان، با نظام مهندسی و سایر دستگاه‌های مربوطه هماهنگ می‌شود تا این ساختمان‌ها اگر خواستند پروانه، پایان کار یا مجوز دریافت کنند، مناسب‌سازی را حتما در نظر بگیرند که این کار در حال انجام است و در سازه‌های جدید عموما مسئله‌ای نداریم».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان خاطرنشان کرد: «در رابطه با سازه‌هایی که از قبل طراحی شده نیز، در جریان بازبینی‌ها و بازنگری‌هایی که اتفاق می‌افتد و یا پیوست‌هایی که ایجاد می‌شود، موضوع مناسب‌سازی دیده می‌شود اما زمان‌بر است ولی رویکرد کلی مدیریت استان در حال حاضر این است که حتما موضوع مناسب‌سازی در تمام شهرستان‌ها دیده شود».

 وی در نشست خبری به مناسبت هفته سالمندی بیان کرد: «307 هزار سالمند در استان کرمان داریم که 9.25 درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند». 

وحیدزاده افزود: «هر جامعه‌ای نیاز دارد بقای خود را حفظ کند و این در سیاست‌های جمعیتی دیده می‌شود و عموما در سیاست‌های اجتماعی، جوامع به گونه‌ای جلو می‌روند که تناسبی بین ورودی‌ها و خروجی‌های جمعیتی آن‌ها وجود داشته باشد».

وی یادآور شد: «ساختار جمعیت باید به گونه‌ای باشد که جمعیت زیر 15 سال بتواند جمعیت فعال را پوشش بدهد و جمعیت سالمند نیز به شکلی مدیریت شود که قرار نباشد جامعه را با فشار مضاعفی بابت هزینه‌ها روبه‌رو کند».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: «تا دهۀ 70 در کشور با بحران و انفجار جمعیت روبه‌رو بودیم و نرخ بقا بالای پنج بود و هر خانم به طور متوسط پنج فرزند به دنیا می‌آورد اما با ابراز نگرانی کارشناسان مبنی بر این‌که سیاست اجتماعی ما ظرفیت لازم برای خدمات‌دهی به این جمعیت را ندارد، سیاست کنترل جمعیت رواج یافت».

وی ادامه داد: «به دنبال سیاست کنترل جمعیت، در دهۀ 80 نرخ بقا به سه رسید و در حال حاضر این نرخ به زیر یک رسیده است».

وحیدزاده با بیان این‌که نرخ جایگزینی مشکل پیدا کرده است، گفت: «امید به زندگی به بالای 70 سال رسیده است و جمعیت سالمند فرصت بیشتری برای زندگی و استفاده از خدمات دارند و از سوی دیگر تعداد افرادی که باید جایگزین شوند بسیار کاهش یافته است».

وی یادآور شد: «این نگرانی‌ها سبب می‌شود که چند سطحی فکر کنیم. حل مسئله نخواهیم داشت و فقط می‌توانیم مدیریت مسئله را در میان‌مدت داشته باشیم و خود را مجهز به سازوکارهایی کنیم که حداقل بتوانیم مسائل جمعیتی که وارد مرحلۀ سالمندی می‌شوند را مدیریت کنیم و به آن‌ها آگاهی بدهیم تا این دوران را با آگاهی سپری کنند».

وحیدزاده بیان کرد: «به همین دلیل در بهزیستی تمرکز بر تشکیل بنیادهای فرازنگان و مراکز حال خوب بیشتر شده است که در حال حاضر 9 بنیاد فرزانگان در شهرستان‌های استان فعال است».


 

 

 



 

 

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.