شنبه29 ارديبهشت 1403     Saturday, May 18, 2024
1401/10/19
کدخبر :78559
6
چاپ :

شمارش معکوس برای تعیین‌تکلیف سه‌راهی شرف‌آباد

بنا به گفتۀ‌ رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان، مطالعات ترافیکی سه‌راهی شرف‌آباد برای اجرای تقاطع غیرهمسطح تا ۴۵ روز آینده تکمیل و پس از آن، تکلیف مشخص می‌شود.






 

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، منصور ایرانمنش گفت: «برای اجرای این پروژه، یکی از پیمانکاران توانمند استان کرمان اعلام آمادگی کرده و پیشنهاداتی را ارائه کرده که بعد از نهایی شدن طرح و طی مراحل قانونی، نتیجۀ‌ نهایی مشخص می‌شود».

پروژۀ‌ ساخت تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی شرف‌آباد در ماه‌های پایانی شورای پنجم در سال ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی‌ شد اما شورای فعلی، به دلیل مخالفت کارشناسان با غیرهمسطح‌سازی و آنچه که نبود مطالعات کافی خواند، پروژه را متوقف کرد. آن زمان قرار بود قرارگاه خاتم غیرهمسطح‌سازی در این سه‌راهی را انجام دهد.

طی چند ماه اخیر، کمیسیون عمران شورای شهر کرمان چندین جلسۀ‌ کارشناسی در خصوص این سه‌راهی برگزار کرده است. کارشناسان اما بر سر ساخت تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی شرف‌آباد اتفاق‌نظر ندارند و این ایده مخالفانی جدی دارد. آیا شورای شهر کرمان از ساخت تقاطع غیرهمسطح در این سه‌راهی دفاع خواهد کرد؟ همه چیز احتمالا تا 45 روز دیگر مشخص خواهد شد.

منصور ایرانمنش در جلسۀ عمومی شورای شهر کرمان از پایان مطالعات ترافیکی سه‌راهی شرف‌آباد تا 45 روز آینده خبر داد و در حاشیۀ جلسه در پاسخ به فردای‌کرمان گفت که این مطالعات برای اجرای غیرهمسطح‌سازی انجام می‌شود.

در آخرین جلسۀ کارشناسی علنی که کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر روز شنبه 19 آذرماه در خصوص این سه‌راهی برگزار کرد، برخی از اعضای شورای شهر نیز با روگذرسازی مخالفت کردند از جمله محمود بابایی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر کرمان گفت: «شهرسازان موافق این نیستند که شرف‌آباد به شهر وصل شود».

وی ادامه داد: «نکتۀ جدی دیگر اینکه دقیقا اشتباهی که در آزادی رخ داد، اینجا دارد تکرار می‌شود. آنجا هم گارنو مشاور بود، نمی‌خواهم بگویم تقصیر گارنو بود ولی در طرحی که دادند، ورودی‌ها به میدان همه یکسان دیده شد، در حالی که در خیابان‌های شریعتی و بلوار جمهوری و جاده تهران مشکل داشتیم و باید حل می‌شد اما جهت زیرگذر را طوری در نظر گرفتند که مشکل استقلال و بهمنیار حل ولی مشکل آن ورودی‌ها دو، سه برابر شد».

وی اظهار کرد: «می‌خواهیم در سه‌راهی شرف‌آباد طرحی اجرا شود که در کمربندی رفت‌وآمد تسهیل شود ولی الان می‌گویند باید شرف‌آباد به انتهای بلوار جهاد وصل شود. اشتباه میدان آزادی در اینجا دارد تکرار می‌شود در حالی که کمربندی الان قفل است. هر طرحی این قفل را باز کند برای ما باید اولویت داشته باشد. چرا باید شرف‌آباد به شهر وصل شود؟».

 

فاجعه رخ می‌دهد

در همین حال، مهندس علیرضا احمدی کارشناس ترافیک که طی سال‌های 94 تا 99 به‌عنوان کارشناس ارشد ترافیک شهرداری کرمان مسئولیت داشته است، در گفت‌وگویی که مهرماه امسال با فردای‌کرمان داشت، مخالفت خود را با اجرای روگذر در این سه‌راهی اعلام کرد و گفت: «از لحاظ فنی و براساس آیین‌نامه‌های طراحی معابر شهری، فاصلۀ سه‌راهی شرف‌آباد تا پل خورشید تامین نمی‌شود و حالا اگر در این سه‌راهی هم، روگذر بسازیم همان اتفاقی می‌افتد که روبه‌روی هتل پارس رخ داده است. پل فرهنگیان و در فاصلۀ کوتاهی از آن در جادۀ تهران، پل دیگری ساخته شده و می‌بینیم که در این محدوده، نقطۀ حادثه‌خیزی درست شده و رانندگان همیشه درگیر هستند چون فاصلۀ بین دو پل کم است و طول تداخلی خودروها تامین نمی‌شود، در سه‌راهی شرف‌آباد هم اگر غیرهمسطح‌سازی انجام شود، همین اتفاق خواهد افتاد».

وی افزود: «زمانی در شهرداری بودم، پیشنهاد ما برای این سه‌راهی، احداث دو دوربرگردان آن هم به صورت مقطعی بود. اگر قرار به ساخت پل دیگری در این محدوده از شهر است، باید پل انتهای خیابان 24 آذر ساخته شود که در طرح تفصیلی هم هست. در حال حاضر، با وجود عرض زیاد خیابان، تردد بسیار کمی در انتهای خیابان 24 آذر داریم؛ چرا با حجم ترافیکی که در خیابان‌های آن محدوده داریم، در اینجا کسی نباید تردد کند؟ چون انتهای آن مسدود است. بنابراین، با یک‌دهم هزینۀ ساخت تقاطعی که برای شرف‌آباد پیشنهاد داده بودند، اگر یک تقاطع غیرهمسطح  در انتهای 24 آذر ساخته بشود، این انسداد برطرف و بسیار تاثیرگذار خواهد بود اما اگر به‌جای انتهای 24 آذر، در سه‌راهی شرف‌آباد غیرهمسطح بسازیم فاجعه رخ می‌دهد و تقاطع‌هایی مثل خیرین در جهاد مانند چهارراه پمپ بنزین خورشید خواهد شد. تاکید می‌کنم که باید پل انتهای 24 آذر را احداث کنیم و سه‌راهی شرف‌آباد را ببندیم».

وی همچنین اظهار کرد: «به نظر من این سه‌راهی معضل نیست بلکه اسم آن را معضل گذاشته‌اند. یکی از اشتباهاتی که مدیران در دوره‌های گذشته داشتند و الان هم برخی از مدیران دارند همان را تکرار می‌کنند، برعکس جلوه دادن و اغراق‌نمایی مشکلات ترافیکی شهر است. بدین‌معنا که چیزی که اصلا مشکل نیست را به‌عنوان مشکل معرفی می‌کنند و آن‌قدر درباره‌اش بزرگ‌نمایی می‌کنند که خروجی تصمیمات می‌شود ساخت تقاطع غیرهمسطح 300 میلیارد تومانی در سه‌راهی شرف‌آباد!».

وی گفت: «وقتی پل سیدی ساخته شد، رینگ کمربندی شمال‌شرق مقداری آزاد شده و سرعت خودروها افزایش پیدا کرده است. بنابراین، در زمان کمتری به سه‌راهی شرف‌آباد می‌رسند. از آن طرف، پل کوثر را هم داریم که باز هم سرعت حرکت خودروها را بالا برده و سریع‌تر به سه‌راهی می‌رسند. سه‌راهی شرف‌آباد تنها تقاطع همسطح بین این دو تقاطع غیرهمسطح است. معلوم است که در چنین شرایطی، صف‌های طولانی در سه‌راهی تشکیل می‌شود».

احمدی ادامه داد: «حالا عده‌ای فکر می‌کنند برای کوتاه کردن این صف‌ها، باید با غیرهمسطح‌سازی، انتهای بلوار جهاد به بلوار قائم در شرف‌آباد متصل شود اما این اقدام، از لحاظ شهرسازی، اشتباه بزرگ‌تری است. حتی شده سه‌راهی را مسدود کنیم تا خودروها از پل کوثر و پل انتهای خورشید استفاده کنند بهتر است تا اینکه شرف‌آباد را مستقیم به بدنۀ شهر کرمان متصل کنیم. این اقدام، تبعات اجتماعی و اقتصادی و معضلات زیادی دارد که شهرسازان دربارۀ آن بهتر می‌توانند اظهارنظر کنند».

شرف‌آباد به خیابان جهاد وصل نشود

دکتر مریم فدایی‌قطبی، معمار، شهرساز و استاد دانشگاه نیز آبان‌ماه امسال در گفت‌وگو با فردای‌کرمان اظهار کرد: «نظر مشاور طرح جامع ترافیک در تعیین اولویت غیرهمسطح‌سازی در انتهای خیابان 24 آذر و سه‌راهی شرف‌آباد ارجح است اما مسئله‌‌ای که بنده بر آن تاکید دارم این است که لزومی به اتصال شرف‌آباد به خیابان جهاد نیست و حتی اگر قرار به غیرهمسطح‌سازی در سه‌راهی شرف‌آباد هست، ضرورتی برای این اتصال وجود ندارد».

وی افزود: «من متخصص ترافیک نیستم ولی به نظر می‌آید اینکه در انتهای 24 آذر، سه‌راهی شرف‌آباد و انتهای خورشید در فواصلی حدود دو کیلومتر از هم، چند غیرهمسطح داشته باشیم توجیه ندارد. مسئلۀ بعدی اینکه باید امکان‌سنجی انجام دهیم که کدام تقاطع در اولویت است و باید الان ساخته شود. اگر اصرار دارند سه‌راهی شرف‌آباد غیرهمسطح شود، تاکید ما این است که شرف‌آباد که به نوعی یک منطقۀ صنعتی است به محلۀ شهری جهاد وصل نشود بلکه خودروها از این محدوده وارد بزرگراه شوند و از طریق سلسله مراتبی وارد شهر شوند».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.