شنبه29 ارديبهشت 1403     Saturday, May 18, 2024
1401/09/20
کدخبر :77124
10
چاپ :

تعرفۀ صادرات محصولات کشاورزی شناور است

معاون امورزراعت وزیرجهادکشاورزی گفت:«تعرفه‌ای که برای صادرات محصولات زارعی معین می‌شود شناوراست وبه قیمت‌های داخلی بستگی داردکه باافزایش قیمت،تعرفه برداشته می‌شودوباکاهش قیمت، تعرفه هم افزایش می یابد.



 

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، علیرضا مهاجر در جیرفت اظهار کرد: «چنانچه قیمت محصولات در کشور افزایش پیدا کند و مصرف‌کننده نتواند آن را بخرد، با توجه به مسئولیت نظام در تامین مواد غذایی، با گذاشتن تعرفه میزان صادرات را کنترل می‌کند و اگر تولید مازاد داشته باشیم که قیمت‌ها کاهش پیدا کند و تولیدکننده متضرر شود، تعرفه‌ها را صفر می‌کنیم تا صادرات، روان‌تر صورت پذیرد».
 وی در پاسخ به این سوال که آیا تعرفۀ صادراتی پیاز هم برداشته شده است؟؛ بیان کرد: «هر لحظه ممکن است تعرفه‌ها برقرار شود و تنها به قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده بستگی دارد».

مهاجر همچنین افزود: «میزان عملکرد کشاورزی جنوب کرمان در واحد سطح در همۀ محصولات خوب است اما کمبود محصولات مشکلاتی ایجاد می‌کند که از مسئولان منطقه و اداراتی که می‌توانند در اصلاح الگوی کشت کمک کنند برای این امر یاری می‌گیریم».

وی تاکید کرد: «به طور مثال ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح کشت پیاز برای جنوب کرمان تعیین شده اما ۱۰ هزار هکتار بیشتر از سطح ابلاغی کشت شده که ۸۰۰ تا یک میلیون تن محصول بیشتر از نیاز کشور روانه بازار می‌کند».

صادرات پیاز تسهیل شود

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی جنوب کرمان نیز در این‌باره گفت: «میزان مصرف و نیاز داخلی باید مشخص و بر اساس عرضه و تقاضا سطح صادرات را کاهش دهند و در واقع به حجم مازاد بر نیاز داخل مجوز صادرات داده شود».

علی محبان بیان کرد: «الان که طبق گفتۀ مسئولان شاهد افزایش کشت پیاز بیش از سطح ابلاغی هستیم بنابراین باید راه‌ها برای صادرات این محصول هموارتر شود».

وی ادامه داد: «اساسی‌ترین راهکارها برای برون‌رفت از تحریم یا مدیریت آن، صادرات با حداکثر توان ظرفیت است».

محبان با انتقاد از وضعیت کنونی برنامۀ الگوی کشت در شرایط کنونی کشاورزان، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر به گسترش بازارهای صادراتی محصول مدنظر برای الگوی کشت و ارائۀ مشوق‌هایی در تولید می‌تواند کشاورز را مجاب به اصلاح الگوی کشت کند، نیاز است».

وی تاکید کرد: «وضع تعرفه بر صادرات می‌تواند گاهی آسیب‌زا باشد؛ در مورد محصولات کشاورزی اگر برای مواردی همچون خرما که امکان نگهداری آن در سردخانه وجود دارد و میزان نهایی محصول مشخص است تعرفه وضع شود مشکلی ایجاد نمی‌شود اما برای محصولاتی همچون پیاز که امکان نگهداری آن وجود ندارد و هر لحظه تولیدات بخشی از کشور وارد بازار می‌شود وجود تعرفه می‌تواند برای کشاورزان و بازرگانان مشکلاتی ایجاد کند».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.