يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1401/11/25
کدخبر :81026
7
چاپ :

احتمال هجوم ملخ صحرایی به کشور در اردیبهشت ماه سال آینده

مدیرکل دفترمبارزه باآفات عمومی وهمگانی سازمان حفظ نباتات کشوردر هشداری گفت:طبق پیش‌بینی فائو،باتوجه به احتمال هجوم ملخ صحرایی دراردیبهشت‌ماه سال آینده به کشوربایدآمادگی لازم دربحث اعتبارات داشته باشیم





 


سعید معین درباره وضعیت ایران برای مبارزه با احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور افزود: «بارندگی خوبی طی دو تا سه ماه گذشته در شبه جزیره عربستان، شرق آفریقا و جنوب ایران داشته‌ایم و یکی از عوامل تبدیل ملخ صحرایی از حالت انفرادی به حالت مهاجر رطوبت و وجود منابع غذایی و سبزینه است».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، وی اضافه کرد: «امسال تا پایان دی‌ماه ۱۵ میلیون هکتار نمونه‌برداری و ردیابی در ۱۰ استان درگیر همچون ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی داشته‌ایم».

معین ادامه داد: «اولویت برنامه‌های ردیابی و مبارزه با استان‌های خط اول یعنی هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و استان‌های خط دوم؛ یعنی جنوب فارس و جنوب کرمان است».

 مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: «پایش و ارزیابی در کشورهای آفریقایی، شبه جزیره عربستان و ایران در حال انجام است منتهی وقتی تراکم ملخ صحرایی از اندازه‌ای بیشتر می‌شود این آفت از فاز انفرادی وارد فاز مهاجر می‌شود که امکان هجوم به کشورها را دارد».

وی خاطرنشان کرد: «این آفت می‌تواند روزانه پروازهای بلند تا ۲۰۰ کیلومتر داشته باشد و در صورت وجود باد موافق تا ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کند؛ بنابراین یکی از علل خطرناکی ملخ صحرایی قدرت جابه‌جایی این آفت است».

معین اضافه کرد: «این آفت می‌تواند حدود ۳۰۰ تخم در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتری خاک بگذارد که جمعیت تصاعدی را ایجاد می‌کند و به همۀ گیاهان حمله می‌کند حتی می‌تواند تیر چراغ برقی که از چوب است را تغذیه کند».

وی افزود: «طبق بررسی‌های فائو اکنون لکه‌هایی از تجمع ملخ صحرایی در جنوب عربستان و یمن دیده شده است».

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: «سازمان فائو هشدار داده که کشورها از لحاظ ردیبای، پایش دقت بیشتری داشته باشند؛ زیرا در یکی دو ماه آینده پیش‌بینی شرایط آب و هوایی مطلوب در شبه جزیره عربستان و ایران را داریم که در صورت تداوم شرایط آب و هوایی امکان افزایش و هجوم وجود دارد».

وی با بیان اینکه بلوغ یک نسل ملخ صحرایی حداقل ۳ ماه زمان می‌برد افزود: «احتمال ورود ملخ صحرایی در اواسط و اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ وجود دارد که اگر شرایط خوب آب و هوایی تداوم داشته باشد ممکن است این آفت از شرق آفریقا به جنوب شبه جزیره عربستان و از آنجا به ایران هجوم آورد».

معین بیان کرد: «تاکنون اقداماتی همچون رصد و ردیابی استان‌های درگیر، آموزش، تامین امکانات توسط این سازمان صورت گرفته است تا در صورت نیاز به موقع وارد عمل شوند».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.