شنبه29 ارديبهشت 1403     Saturday, May 18, 2024
1401/09/17
کدخبر :76557
11
چاپ :

احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان همزمان با کاهش دمای هوا

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان در پی افت دما به مرغداران دربارۀ رعایت نکات لازم برای جلوگیری از بروز بیماری‌های تنفسی طیور و آنفلوآنزای پرندگان هشدار داد.




 

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، محمدمهدی یزدانپناه با بیان این‌که استرس سرمایی، طیور را در معرض عوامل ویروسی و باکتریایی بیماری‌زای تنفسی قرار می‌دهد، گفت: «مرغداران باید با مدیریت صحیح سیستم گرمایش سالن‌های مرغداری و تامین رطوبت نسبی سالن‌ها و تهویۀ کافی، شرایط به وجود آمدن استرس‌ حرارتی را از بین ببرند».

وی با تاکید بر رعایت دقیق موازین بهداشتی از سوی مرغداران، ادامه داد: «لازم است پرورش‌دهندگان انواع طیور دقت کنند تا دمای آب مصرفی طیور با دمای سالن یکی باشد، از ورود هوای مستقیم به سالن پرورش طیور جلوگیری شود و در صورت استفاده از وسایل گرمازا به‌جز هیتر که باعث مصرف اکسیژن سالن پرورش می‌شود، قسمتی از سالن برای خروج گازها تعبیه شود».

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم‌ابریشم اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان این‌که کاهش دما، احتمال شیوع بیماری‌های ویروسی طیور ازجمله بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را به شدت افزایش می‌دهد، بیان کرد: «با توجه به ماندگاری بیشتر این ویروس‌ها در هوای سرد، احتمال انتقال آن‌ها از نقطه‌ای به نقطۀ دیگر افزایش می‌یابد؛ بنابراین رعایت اصول امنیت زیستی در واحد‌های مرغداری بسیار حائز اهمیت است».

وی با اشاره به علائم بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، گفت: «علائم این بیماری شامل افزایش تلفات، بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله است».

یزدانپناه با بیان این‌که بهداشت تردد افراد، وسایل و نهاده‌ها، شرط اصلی جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا است، اضافه کرد: «تغییرات آب و هوایی باعث افزایش احتمال بیماری‌ها در طیور می‌شود؛ بنابراین بیمه کردن طیور الزامی است که این کار از ضرر و زیان اقتصادی جلوگیری می‌کند».

وی گفت: «واکسیناسیون طیور براساس دستورالعمل‌های دامپزشکی، ایمنی پرندگان پرورشی را در مقابل بیماری‌ها افزایش و شدت عوارض سندروم‌های تنفسی را کاهش می‌دهد، همچنین با توجه به سردی هوا و افزایش مصرف دان، لازم است فرمول غذایی طوری تنظیم شود که انرژی مورد نیاز برای تمامی گلۀ طیور تامین شود».

یزدانپناه از مرغداران خواست در صورت بروز بیماری‌های تنفسی در گله‌های طیور پرورشی، مراتب را فورا به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند؛ چراکه با اطلاع‌رسانی به‌موقع می‌توان از گسترش احتمالی بیماری‌ها با یک اقدام سریع و به موقع جلوگیری کرد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.