يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/04/08
کدخبر :49562
28
چاپ :

۷ چاه آب شرب شهر کرمان آماده بهره‌برداری شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به انجام عملیات حفر هفت حلقه چاه برای تامین آب شرب شهر کرمان اعلام کرد: این سامانه آبرسانی تا ۲۰ روز آینده بهره برداری می شود

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به انجام عملیات حفر هفت حلقه چاه برای تامین آب شرب شهر کرمان اعلام کرد: این سامانه آبرسانی تا ۲۰ روز آینده بهره برداری می شود و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه از کمبود آب این شهر را جبران می‌کند.

محمد طاهری روز دوشنبه در نشست خبری افزود: دشت های کرمان جایی برای حفر چاه آب جدید ندارد و اکنون آب از ۱۰۰ کیلومتری به این شهر منتقل می شود.

وی با تاکید بر اینکه بهره برداری از هفت حلقه چاه آب تنها بخشی از کمبود آب شرب را جبران می‌کند تصریح کرد: کم آبی اصلی ترین چالش استان کرمان قلمداد می‌شود لذا رفع این چالش باید با برنامه‌ریزی هدفمند کوتاه، میان و بلند مدت در دستور کار قرار گیرد.

طاهری ادامه داد: این سامانه آبرسانی یک مُسَکن موقت برای تامین آب شرب مردم کرمان تلقی می‌شود و در حالی که این شهر ۸۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد، باید به دنبال تامین آب پایدار و ماندگار برای استان باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان یادآور شد: براساس گزارش هواشناسی امسال میانگین بارندگی استان کرمان ۵۰ میلیمتر گزارش شده که کمتر از ۵۰ درصد متوسط بارندگی میان مدت استان بوده و همچنین امسال با افزایش دما روبه رو هستیم که مصرف آب را افزایش می‌دهد.

وی گفت: به عنوان مثال هر کولر آبی ۲۰۰ تا ۶۰۰ لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند که از دلایل مهم افزایش مصرف آب به شمار می رود.

 

امکان استفاده از سدها برای تامین آب کرمان وجود ندارد

طاهری بیان کرد: حدود ۹۵ درصد منابع آب شرب استان کرمان از قنات ها، چشمه ها و آب های زیرزمینی تامین می‌شود و نیاز آبی کلانشهر کرمان نیز آب سفره‌های زیرزمینی تامین می شود.

وی عنوان کرد: در این زمینه استفاده از منابع آب پشت سدها را در دستور کار قرار دادیم که سد زرند و کوهبنان به علت کاهش بارندگی آبی ندارند، تامین آب کرمان از سد شهدای امیرتیموری شهرستان رابر نیز به علت وجود مشکل آبی این منطقه و همچنین دیگر موارد متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان افزود: بخشی از آب شرب استان کرمان از ۹۴۰ حلقه چاه تامین می شود و در این زمینه ۴۰۰ حلقه در حوزه شهری و ۵۴۰ حلقه دیگر آن در حوزه روستایی قرار دارد.

وی اضافه کرد: بخش دیگر از آب شرب استان کرمان نیز توسط ۱۲۲ چشمه، قنات و سدهای سیرجان و بافت برای تامین آب همین مناطق مصرف می شود.

 

۶۰ درصد جمعیت شهری کرمان در تنش کم‌آبی قرار دارد

طاهری نیاز آبی استان کرمان را ۱۳ هزار و ۵۸۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: براساس میزان توان تولید ما، متاسفانه ۲ هزار و ۴۴۱ لیتر بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم که یکهزار و ۷۴۳ لیتر بر ثانیه آن به شهرها و مابقی کمبود آن به روستاهای استان برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: طول شبکه توزیع استان کرمان ۲۴ هزار و ۲۴۲ کیلومتر است و ۹۲۸ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب وجود دارد که در مرحله بهره برداری قرار دارند.

طاهری گفت: ۶۰ درصد جمعیت شهری استان کرمان در تنش کم‌آبی قرار دارند و تنها ۴۰ درصد جمعیت شهری این استان در شرایط وضعیت مناسب قرار گرفته‌اند.

 

رابر بزرگترین چالش آب استان را دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با بیان اینکه برخی روستاها و شهر هنزا از توابع شهرستان رابر با تانکر آبرسانی می شوند گفت: مناطق کوهستانی منطقه رابر با وجود بیشترین بارندگی‌ها، بزرگترین چالش آب را در استان کرمان دارند که کاری از دستمان بر نمی آید و چاه ها طی چندماه آب خالی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه آبرسانی با تانکر به این مناطق هزینه‌های بسیاری برای استان به‌دنبال دارد گفت: این درحالی است که پروژه انتقال آب از سد صفارود رابر به کرمان منصفانه نیست و بایستی ابتدا آب رابر تامین شود و پس از آن به فکر تامین دیگر مناطق استان از این شهرستان باشیم.

طاهری با اشاره به اینکه روستاهای کوهستانی دیگر مناطق نیز همین شرایط را دارند عنوان کرد: شهرستان رابر در موقعیت کوهستانی قرار دارد و به همین دلیل امکان حفر چاه در این منطقه با دشواری‌ها و هزینه‌های بسیاری همراه است لذا آب موجود در سد شهیدان امیرتیموری بایستی ابتدا آب این خطه را تامین کند که تاکنون محقق نشده است.

این مسئول ادامه داد: تصفیه خانه شهرستان رابر در مرحله ساخت قرار دارد و احداث این پروژه در حیطه وظایف آب منطقه ای است که در صورت بهره برداری می‌تواند آب روستاهای رابر و شهر هنزا را از منابع پشت سد تامین کند.

وی گفت: بحران آب در برخی از روستاها به گونه ای است که حتی آب شرب دام آنها را نیز حمل می کنیم تا از کوچ روستاییان به شهرها جلوگیری کنیم که این کار هزینه‌های بسیاری برای ما دارد.

طاهری با اشاره به فرسودگی بخشی از شبکه آبرسانی استان کرمان عنوان کرد: این استان از لحاظ سامانه های آبرسانی ۱۰ تا ۱۵ سال از استان های همجوار خود عقب‌تر مانده است.

 

کم آبی بزرگترین چالش مردم کرمان است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اضافه کرد: ۲ هزار و ۲۸۹ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان کرمان داریم که بخشی از آنان آب دارند و مابقی به‌وسیله تانکر سیار آبرسانی می شوند.

وی تاکید کرد: بزرگترین چالش مردم استان کرمان کم آبی است و سامانه های آبرسانی ناپایدار به جز اتلاف سرمایه چیزی ندارند.

طاهری خاطرنشان کرد: دهها سامانه آب رسانی در زمانی که آب بوده اجرا شده اند اما اکنون غیر کاربردی هستند لذا دغدغه اصلی استان و رسانه ها باید تامین آب پایدار و ماندگار برای استان کرمان باشد که مسائل را حل و فصل کنیم.

 

سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در فاضلاب سه شهر استان

وی عنوان کرد: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طی ۲ سال گذشته برای فاضلاب سه شهر استان ازجمله کرمان، سیرجان و زرند سرمایه گذاری شده است.

طاهری افزود: آب و فاضلاب استان کرمان در این پروژه‌ها جزو معدود دستگاه‌هایی است که به تمامی تعهدات خود عمل کرده و سرمایه گذاران نیز پای کار هستند.

وی اظهارداشت: اجرای طرح فاضلاب در سه شهر یاد شده از شاخص‌های توسعه یافتگی استان محسوب می‌شود و این شهرها طی ۲ سال آینده به سامانه جمع آوری و دفع و استفاده از پساب در صنایع و معادن دست می یابند.

طاهری تاکید کرد: حیات صنایع در منطقه کویری کرمان به این سرمایه گذاری ها وابسته است که این پروژه‌ها اکنون در ۳۵ نقطه شهری در حال کار است در حالی که با منابع دولتی نهایتا می‌توانستیم در یک جبهه کار کنیم و در عین حال مردم را به علت فاضلاب کشی در نزدیکی محل زندگیشان به آرامش و صبر دعوت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان یادآور شد: این استان در کشور رتبه نخست جذب سرمایه گذاری در طرح‌های فاضلاب را به خود اختصاص داده و استان دوم کشور تنها ۳۰ درصد سرمایه گذاری کرمان را جذب کرده است.

وی افزود: شهرهای بافت، شهربابک و رفسنجان نیز در اولویت فاضلاب کشی قرار دارند که علاوه بر برنامه‌ریزی و مطالعات این طرح‌ها، به مرحله مزایده نیز رفته است.

 

آب کرمان مشکل کمی و کیفی دارد

وی با بیان اینکه آب استان کرمان مشکل کمی و کیفی دارد گفت: هیچ استانی گرفتار این مشکلات کرمان نیست و در شهربابک تصفیه خانه فلزات سنگین بهره برداری شده و کوهبنان، کیانشهر، نگار، جیرفت و ریحانشهر نیز علاوه بر تولید در کیفیت آب نیز ورود کرده اند.

طاهری ادامه داد: رفسنجان نیز پروژه تصفیه خانه‌ای خود را با سرمایه‌گذاری شرکت مس سرچشمه آغاز کرده و بهره برداری از تصفیه خانه رابر که مراحل اجرایی را می‌گذراند می‌تواند شهر هنزا و روستاهای این شهرستان را از آب پشت سد شهدای امیرتیموری شارژ ‌کند.

 

مشارکت سپاه ثارالله کرمان در طرح‌های آبرسانی

طاهری خاطرنشان کرد: سپاه و بسیج تمام قد علاوه بر تامین امنیت در خدمات رسانی به مردم، نه تنها با تانکر بلکه بیش از دهها روستا را با کمک گروه‌های سازندگی و جهادی آبرسانی می‌کند که جای قدردانی دارذ.

وی افزود: سپاه به کمک دستگاه های اجرایی آمده و تفاهم‌نامه کشوری در این حوزه منعقد شده و در آبرسانی استان کرمان از دیگر استان‌ها پیش افتاده است.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.