يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/01/30
کدخبر :45904
43
چاپ :

پشت سر سرمایه‌گذاری که ظرفیت‌های استان را معطل کند نمی‌مانیم

لزوم مشارکت معین‌های اقتصادی در پروژه‌های توازن‌بخشی استان

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان ،استاندار کرمان گفت: «پشت سر سرمایه‌گذاری که ظرفیت‌های استان را معطل کند نمی‌مانیم، اما برای سرمایه‌گذاری که ایجاد شغل و خلق ثروت کند فرش قرمز پهن می‌کنیم و همه‌ی دستگاه‌های استان پشتیبان او هستند».

وی همچنین خواستار ارائه‌ی برنامه‌های عملیاتی معین‌های اقتصادی در سال جدید شد و تاکید کرد که اگر معین‌های اقتصادی در پروژه‌های توازن‌بخشی استان شرکت نکنند، تداوم کارشان در استان سخت می‌شود.

 علی زینی‌وند 29 فروردین‌ماه در جلسه‌ی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به سند سازگاری با کم‌آبی استان، بیان کرد: «یکی از محورهای اجرای این سند، مکانیزاسیون سیستم‌های آبیاری کشاورزی و تجربه‌های موفق در این زمینه است».

وی با تاکید بر لزوم توجه به افزایش سهم خدمات، صنعت و معدن در استان، افزود: «اگر این اتفاق نیافتد نمی‌توانیم روی مسائل کشاورزی در درازمدت با توجه به بحران کم‌آبی استان برنامه‌ریزی کنیم».

استاندار کرمان اظهار کرد: «هدف سند سازگاری با کم‌آبی استان این است که سرمایه و دارایی بخش کشاورزی را به وسیله‌ی مکانیزاسیون و ورود دانش به مزارع و باغ‌ها ارتقا دهد».

وی ادامه داد: «در سند سازگاری با کم‌آبی قرار نیست کشاورزی استان متوقف شود، بلکه بنای ما بر اقناع‌سازی کشاورزان، افزایش تولید و ارتقای کیفیت با استفاده از دانش روز و بهره‌وری آب است».

زینی‌وند اضافه کرد: «سند سازگاری با کم‌آبی و سند آمایش استان اسناد مهمی هستند و مدیران باید برش دستگاهی این اسناد را احصاء و اجرایی کنند».

وی توسعه‌ی ریلی استان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: «باید توسعه‌ی زیرساخت راه و خطوط ریلی استان را به عنوان گفتمان و مطالبه‌ی کلیدی قرار دهیم».

زینی‌وند از معین‌های اقتصادی خواست تا برنامه‌های عملیاتی خود در سال 1400 را ارائه دهند و گفت: «اگر معین‌های اقتصادی در پروژه‌های توازن‌بخشی استان شرکت نکنند، تداوم کارشان در استان سخت می‌شود».

وی افزود: «مشارکت معین‌ها باید در قالب مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت‌های فرهنگی ورزشی آن‌ها صورت گیرد».

استاندار کرمان همچنین با اشاره به نقش محوری پارک علم و فناوری در برنامه‌ی توسعه‌ی استان، خاطرنشان کرد: «راه‌اندازی پردیس رفسنجان، سیرجان و جیرفت باید در شش ماهه‌ی اول سال 1400 عملیاتی شود».

وی با طرح پیشنهاد تشکیل کارگروه شناسایی موانع فرهنگی در تولید و کسب و کار ذیل کارگروه تحقق شعار سال، گفت: «اگر موانع فرهنگی نباشد با برنامه‌ر‌یزی صورت گرفته در شش ماهه‌ی نخست امسال ظرفیت سرمایه‌گذاری و شروع به کار تا 30 هزار میلیارد تومان خارج از کشاورزی و صنعت و معادن بزرگ در استان داریم که شامل بندر خشک، پلاسمای خون، الکترود گرافیتی و لاستیک‌های بزرگ مقیاس هستند».

زینی‌وند اظهار کرد: «پشت سر سرمایه‌گذاری که ظرفیت‌های استان را معطل کند نمی‌مانیم، اما برای سرمایه‌گذاری که ایجاد شغل و خلق ثروت کند فرش قرمز پهن می‌کنیم و همه‌ی دستگاه‌های استان پشتیبان او هستند».

وی گفت: «امید اصلی ما در اشتغال بخش خدمات مربوط به گردشگری است که سرمایه‌گذاری زیادی نیاز ندارند».

استاندار کرمان به مشکل کشاورزان جنوب نیز اشاره کرد و افزود: «شرمنده‌ی کشاورزان هستیم، بنا بود که پیازها با قیمت 596 تومان خریداری شوند ولی اکنون یک روند دیگر پیش آمده است، پیازها در اختیار دولت و تعاون روستایی هستند و از خراب شدن آن‌ها باید جلوگیری کنند».

وی گفت: «اکنون گوجه رودبار نیز با همین مشکل روبه‌رو است که با مرز میلک در حال رایزنی هستیم تا از این مرز صادرشان کنیم».

زینی‌وند اظهار کرد: «دولت و دستگاه‌های دولتی هر چه در توان داشتند برای کاهش حتی ذره‌ای از آلام کشاورزان به کار گرفتند، هیچ روزنه‌ای در کشور برای کمک به این کشاورزان و عدم ضرر آن‌ها جا نگذاشتیم».

وی افزود: «تنها راه پیاز تولیدی صادرات است، اما متاسفانه بازاریابی نکردیم، کشورهای دیگر هم نوع خاصی مصرف دارند که این تقصیر کشاورز نیست و کار دولت است، وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی را آغاز کرده و امیدواریم به مرور زمان به برنامه‌ی پنج ساله‌ی کشاورزی جنوب سامان یابد».

برچسب ها : استاندار کرمان

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.