چهارشنبه26 ارديبهشت 1403     Wednesday, May 15, 2024
1400/11/20
کدخبر :63483
31
چاپ :

پست‌های توزیع برق، پیش به سوی افزایش مقاومت در برابر زلزله

طرحی پژوهشی با هدف مقاوم‌سازی لرزه‌ای پست‌های زمینی توزیع برق در کرمان به سرانجام رسیده است که امیدها را برای مقاومت بیشتر این تاسیسات در بحران‌ها بویژه زمین‌لرزه افزایش می دهد.

هنگام بروز بحران بویژه زلزله از جمله مسائل مهم، بقای تاسیسات خدمات‌رسان از جمله تجهیزات توزیع برق در جریان وقوع بحران است که اگر مقاومت آنها در برابر حادثه نشکند نه تنها در امدادرسانی سایر نهادها نقش بسیار مهمی دارد بلکه هزینه های مربوط به مدیریت بحران و بازسازی را نیز بشدت کاهش می‌دهد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، پس از وقوع هر بحران با قطع برق یا آب، سایر بخش‌های خدمات‌رسان و امدادی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ به طور نمونه قطع برق می‌تواند به قطع ارتباط تلفنی و سایر مشکلات نیز بیانجامد، پس ضرورت افزایش مقاومت تاسیسات خدماتی مانند پست‌های توزیع برق از جمله مواردی به شمار می‌رود که همواره دغدغه بوده است.
این دغدغه در استان‌هایی حادثه خیزی مانند کرمان نیز بیشتر است؛ استان کرمان با توجه به شرایط زمین‌شناسی و وضعیت خاص زمین‌ساختی، از لحاظ لرزه‌خیزی تاریخ پرحادثه‌ای داشته و با تجربه زلزله‌های مخرب بم، زرند، کوهبنان، راور، سیرچ و غیره به عنوان یکی از استان‌های با خطر لرزه‌ای بسیار زیاد طبقه‌بندی شده است.
به دنبال همین شرایط از سال ۱۳۹۷ طرحی پژوهشی در حوزه شمال استان کرمان با همین رویکرد و در نتیجه همکاری شرکت توزیع نیروی برق و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته مستقر در کرمان کلید می‌خورد.
این طرح پس از آنکه به سرانجام می‌رسد، صرفنظر از خروجی‌ها و تاثیرات مثبتی که در استان و کشور دارد ذیل طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه‌های کشور نیز براساس اعلام وزارت علوم قرار گرفته است.
دکتر امین باقی‌زاده رییس پژوهشگاه علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی دانشگاه تحصیلات تکمیلی در این زمینه توضیح می‌دهد که این پروژه پژوهشی و مهم با اهدف افزایش تاب‌آوری لرزه‌ای شریان‌های حیاتی توزیع و انتقال نیروی برق به صورت پایلوت(نمونه) در استان کرمان اجرا شده است و می‌تواند منشا تاثیرات بسیار زیاد در دیگر نقاط کشور هم باشد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خوشبین است که با بهره‌گیری از نتایج این طرح علمی و پژوهشی بسیاری از مشکلات این حوزه در استان یا دیگر نقاط کشور کاهش یابد.
باقی‌زاده اجرای چنین طرح‌هایی را از جمله خروجیهای موثر و عینی تعامل و ارتباط بین دستگاههای اجرایی با دانشگاه میداند و معتقد است که هرچقدر بتوان بر تعداد طرح‌های پژوهشی که براساس نیازها و مشکلات موجود در جامعه اجرایی می‌شود افزود، جامعه بیشتر منتفع می‌شود و اثربخشی فعالیتهای پژوهشی مراکز علمی نیز افزایش می‌یابد.

پای صحبت مجری طرح
دکتر احسان نوروزی‌نژاد مجری این طرح پژوهشی نیز به خبرنگار ایرنا توضیح داد: شبکه تامین، توزیع و انتقال نیروی برق از جمله شریان‌های حیاتی مهم در شهرها و مناطق روستایی به شمار می‌رود که آسیب‌پذیری آنها در برابر زلزله‌های سال  های گذشته به اثبات رسیده است.
وی بیان کرد: این شبکه ها به واسطه پراکندگی جغرافیایی، شرایط محیطی زمین و نیز وضعیت سازه‌ای بعضاً نامطلوب آنها در بارگذاری‌های لرزه‌ای دچار آسیب‌هایی می‌شوند که علاوه بر زیان‌های مستقیم، پیامدهای ثانویه‌ای را نیز به وجود می‌آورند و می‌توانند زندگی مردم را تا روزها و حتی ماه‌ها پس از زلزله دچار مشکل کنند.
نوروزی نژاد می‌گوید که مراحل اصلی این پروژه تدوین دستورالعمل مقاوم‌سازی پست‌های زمینی توزیع موجود و نیز تدوین دستورالعمل اجرای پست‌های زمینی توزیع جدید بوده است.
به گفته وی انجام چنین پروژه‌های تحقیقاتی- صنعتی می‌تواند خسارتهای احتمالی وارده بر این سازه‌ها را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد و تاب‌آوری لرزه‌ای زیرساخت‌های شهری را بهبود ببخشد.
نوروزی‌نژاد درباره جزییات بیشتر این طرح تشریح کرد: تهیه بانک اطلاعاتی و شناسنامه فنی پست‌های زمین توزیع برق شمال استان کرمان، ارائه راهکارهای نوین بهسازی منطبق بر ضوابط لرزه‌ای روز دنیا، بررسی و امکان‌سنجی مطالعات فنی و اقتصادی باهدف پیاده‌سازی روش‌های پیشنهادی، ارائه جزییات اجرایی پست‌های سریع‌الاحداث در شرایط بحران، اجرای چند نمونه پایلوت روی پست‌های مساله‌دار استان کرمان و تدوین پیش‌نویس مقاوم‌سازی پست‌های زمینی توزیع از جمله بخش‌های این طرح بوده است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و نقشه‌برداری دانشگاه تحصیلات تکمیلی، صنعتی و فناوری پیشرفته مستقر در کرمان اظهارامیدواری کرد که اجرای این طرح پژوهشی بتواند میزان خسارت‌ها را در هنگام بروز حوادثی مانند زلزله کاهش دهد و به کاهش تاثیرات و خسارت‌های دیگر بخش‌ها نیز بیانجامد.
در کتاب معرفی طرح‌های صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۰ که به همت دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتشار یافته حدود ۱۵۰ طرح برگزیده از جمله طرح دستورالعمل مقاوم‌سازی لرزه‌ای پست‌های زمینی برق معرفی شده است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.