جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024
1400/12/22
کدخبر :64304
43
چاپ :

پارک دست‌کاشت جنگلبان در بردسیر ایجاد شد

به پاس قدردانی از زحمات جنگلبانان این اداره، پارک جنگلی دست کاشت با عنوان جنگلبان در مسیر ورودی سد حلبی ساز این شهرستان همزمان با هفته منابع طبیعی ایجاد شد.

رضا زمانی ضمن تشریح برخی اقدامات منابع طبیعی در این شهرستان توضیح داد: در این پارک دستکم ۱۶۰ نهال درخت سرو نقره‌ای و زبان گنجشک با همکاری شرکت جهاد نصر کاشته و سکوی نماز نیز در مجاورت این بوستان مرمت و بازسازی شد.
به گفته وی همچنین در هفته منابع طبیعی سال جاری چهار هزار نهال درخت از گونه های مختلف بین مردم، شوراهای اسلامی و دهیاری ها توزیع شد.

۸۵۰ میلیون ریال برای مبارزه با یک آفت درختی

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، وی در ادامه در مورد عملکرد سال ۱۴۰۰ این اداره گفت: در اسفندماه جاری طرح مبارزه با نوعی آفت درختی بنام «لورانتوس» در دهستان باغبزم در مساحت صد هکتاری و با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون ریال انجام که در این طرح هفت هزار درخت آلوده به این آفت پاکسازی و شاخه های آسیب دیده امحا شد. 

احداث بندهای خاکی و کنترل سیلاب

زمانی همچنین اظهارداشت که در سال جاری مراحل ساخت ۲ بند خاکی در بخش لاله زار (بند خاکی باغابر و کندر حسنعلی میرزا) به اتمام رسیده است.

وی اعتبار این طرح ها را در مجموع یک میلیارد و ۳۲۴ میلیون تومان با حجم عملیات خاکی ۴۵ هزار مترمکعب و حجم عملیات سنگی و ملاتی ۹۰۰ متر مکعب برشمرد.

به گفته این مسئول، همچنین اعتبارات احداث چهار بند آبخیزداری در منطقه کنتوئیه، گون دره و هرارانِ بخش لاله زار و صاحب آباد بخش گلزار با مجموع ۱۱ میلیارد تومان تامین شده و آماده شروع به کار توسط پیمانکاران است.

وی تاکید کرد: با احداث این سیل بندها از وقوع سیلاب های فصلی در مناطق گردشگری ذکر شده پیشگیری می شود؛ ضمن اینکمه احداث این بندها باعث کنترل روان آب ها، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی و ذخیره سفره های آبی زیرزمینی خواهد شد.

تمدید پروانه چرای دام و بروز رسانی پرونده های مراتع

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسیر همچنین گفت: در سال جاری برای نخستین بار با اطلاع رسانی وسیع و برگزاری کلاس های آموزشی - ترویجی مبلغ ۱۷۶ میلیون تومان از سوی بهره برداران برای تمدید عوارض چرای دام و بروز رسانی پرونده های مرتعداری به خزانه دولت واریز شد.

به گفته وی در حوزه جنگل با هدف تقویت پوشش گیاهی منطقه در سال جاری ۳۰۰ هکتار زمین منطقه دیشکان با ۳۷۰ میلیون تومان اعتبار با روش احداث تشتک و بذرکاری با گونه های بادام کوهی و سایر ارقام سازگار با محیط بومی آن منطقه احیا شد.

سند دار شدن اراضی ملی

زمانی همچنین درباره سنددار شدن زمین های ملی در شهرستان بردسیر گفت: به منظور حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی و جلوگیری از تصرفات غیرقانونی و کاهش دعاوی، با برنامه ریزی و انجام کار کارشناسی در قالب قرارگاه جهادی کاداستر شهید سلیمانی طی سال جاری بالغ بر ۲۰۶ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان بردسیر سند دار شدند.
وی توضیح داد: دستیابی به این مهم که شامل ۱۰۸ فقره سند مالکیت کاداستری بوده، در اجرای تفاهم نامه و دستورالعمل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و ثبت اسناد و املاک کشور و نیز تعامل ادارات ثبت اسناد و املاک و منابع طبیعی شهرستان انجام گرفته است.
به گفته زمانی تا ابتدای اسفندماه امسال بالغ بر ۸۶ درصد اراضی ملی شهرستان تثبیت و از این میزان ۶۱ درصد منجر به صدور سند مالکیت شده است که تثبیت مابقی اراضی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
به گفته وی این درحالی است که در فاصله سال های ۹۷ تا ۹۹ نیز افزون بر ۱۱۱ هزار هکتار از اراضی ملی بردسیر دارای سند شدند.

طرح کودکان دوستدار طبیعت

رییس اداره منابع طبیعی بردسیر در ادامه به موضوع مهم و متفاوت دیگری اشاره و اعلام کرد که طی اخیرا نخستین مدرسه روستایی دوستدار طبیعت در استان کرمان، در روستای اسماعیل آباد بخش نگار (دبستان عدالت) راه اندازی و دانش آموزان و معلمان آن، همیار طبیعت اداره منابع طبیعی شدند.
زمانی افزود: این درحالی بود که از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر افراد علاقه مند به طبیعت، دانش آموزان، بهره برداران، و کارمندان در بردسیر همیار طبیعت شدند و کارت عضویت برای آنان صادر شده است.

وی گفت: به منظور اجرای آموزش های ترویجی، دهمین دوره طرح کودکان دوستدار طبیعت در شهرستان بردسیر اجرا و ۵۷۰ دانش آموز امسال در قالب این طرح با آموزش های لازم مرتبط با حفاظت و نگهداری از طبیعت و عرصه های منابع طبیعی آشنا شدند.

شهرستان بردسیر از جمله مناطق دارای ظرفیت های مهم جنگلی و منابع طبیعی در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.