جمعه28 ارديبهشت 1403     Friday, May 17, 2024
1400/04/06
کدخبر :49233
35
چاپ :

وضعیت بودجه‌ای کرمان مطلوب‌تر از میانگین کشور است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: بودجه هزینه‌ای این استان ۵۹.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: بودجه هزینه‌ای این استان ۵۹.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و در این زمینه افزایش بودجه‌ای استان ها ۵۱.۶ درصد بوده لذا نسبت به میانگین کشور وضعیت مطلوب‌ تری داریم.

 جعفر رودری شامگاه شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی کرمان افزود: این استان با سهم ۴.۴۴ درصد از بودجه هزینه ای کشور جایگاه هفتم را در اختیار دارد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بودجه سال ۹۹ در ابعاد جذب و اسناد خزانه و آخرین وضعیت جذب اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای عنوان کرد: ۵۵۴ میلیارد تومان از ۷۱۵ میلیارد تومان اسناد خزانه استان کرمان جذب شده و تقریبا ۱۶۰ میلیارد تومان تاکنون جذب نشده که تنها محدود به چند دستگاه است.

دبیر شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان گفت: کل بودجه کشور ۲ میلیون و ۸۸۲ هزار میلیارد تومان است که ۴۷ درصد مصرف عمومی دارد و بودجه هزینه ای استان کرمان امسال ۹۴۷ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: به لحاظ ترکیب بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای رشد آن به نسبت سال گذشته از یکهزار و ۵۳۱ میلیارد تومان در سال ۹۹ به سه هزار و ۵۳۹.۸ میلیارد تومان طی سال جاری رسیده است.

رودری با بیان اینکه امسال سهم بودجه کرمان به نسبت میانگین کشور از ۶ درصد به ۶.۳ رسیده و جایگاه این استان بهبود یافته است ادامه داد: در اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای جایگاه مطلق کرمان بین استان‌ها در رتبه سوم ایران است.

یکهزار و ۴۲۷ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی به کرمان تخصیص یافت

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: از سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی یکهزار و ۴۲۷ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به ظرفیت سهمیه ۸۳ درصد استانی گفت: در مجموع ۲۸ درصد تخصیص استانی ویژه و ۳۰.۴ درصد تخصیص کل اعتبارات تملک دارایی استان بوده است.
۴۳۳.۳ میلیارد تومان از این اعتبارات نقد و ۹۹۴ میلیارد تومان اسناد خزانه با سررسید ۲ ساله است.

وی ادامه‌داد: تلاش دستگاه ها بر مبادله موافقت نامه باشد که این اعتبارات را جذب کنیم که براساس اعلام خزانه، نخستین اعتبارات تنخواه را تا روز ۱۵ ماه جاری داشته باشیم.

وی یادآور شد: میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان فروش اموال برای تامین بودجه دیده شده و تیمی در این خصوص با محوریت معاونت عمرانی استانداری و همچون سال گذشته اداره کل اقتصاد دارایی مشخص شود که در صورت مشخص شدن سهمیه استان کرمان اقدام کنیم.

رودری افزود: اسناد تصویه فرصت خوبی برای استان کرمان است که در بدهی مالیاتی علاوه بر نهادهای مربوطه دولتی و غیردولتی، امسال بسیج و قرارگاه خاتم الانبیاء را شامل می شود که با مطالبات دولت می توانیم بدهی‌ها را تهاتر کنیم و پنج هزار میلیارد تومان در این حوزه اعتبارات کشور بوده است.

وی با اشاره به نوع دیگر تامین بودجه بانکی گفت: ۳۵ هزار میلیارد تومان سهمیه کشور در این بخش است که تاکنون دستورالعمل آن ابلاغ نشده ست لذا مدیران با پیگیری ردیف های متمرکز، ‌در نشست آینده شورای برنامه‌ریزی توسعه استان کرمان دنبال شود.

وی تصریح کرد: همچنین اعتبار بازسازی اتوبوس فرسوده ۴۰ دستگاه به شهرداری کرمان و ۱۰ دستگاه شهرداری رفسنجان تخصیص یافته است.

عدالت در توزیع بودجه دستگاه‌های اجرایی کرمان لحاظ می‌شود 

رودری تصریح کرد: اینکه اعلام شده، بودجه کفاف نیاز ایده آل دستگاه ها را نمی‌دهد، بحثی صحیح است و توزیع براساس انتظار اتفاق نمی افتد اما امسال وضعیت دستگاه ها مطلوب تر از سال ۹۹ بوده و اکنون ۵۰ درصد بودجه برخلاف مشکلات سال قبل، تامین شد.

وی تاکید کرد: تمامی دستگاه ها در توزیع بودجه شرایطی یکسال دارند و تفاوتی در این خصوص قائل نیستیم.

 بودجه امسال ۳۰ درصد کسری دارد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برابر با یک سوم بودجه امسال کشور کسری داریم.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: نخستین چالش دولت منتخب تعیین تکلیف و جبران کسری بودجه است که باید پیگیری شود.

وی با اشاره به ارائه راهکارهای مجلس بیان داشت:  بخشی از منابع دولت از طریق مالیات با شرایط جدید منظور و تامین می‌شود.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.