شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024
1400/01/18
کدخبر :45400
31
چاپ :

هشدار؛ خیز چهارم کرونا در راه کرمان

دومین نوروز کرونایی با تفاوت بسیار زیادی نسبت به نوروز قبل سپری شد. تصاویری که از پختن نان در منزل در نوروز 99 منتشر شده بود که نشان از احتیاط‌ها و پایبندی‌ها‌ به توصیه‌های بهداشتی ویژه‌ی کرونا داشت

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان ،دومین نوروز کرونایی با تفاوت بسیار زیادی نسبت به نوروز قبل سپری شد. تصاویری که از پختن نان در منزل در نوروز 99 منتشر شده بود که نشان از احتیاط‌ها و پایبندی‌ها‌ به توصیه‌های بهداشتی ویژه‌ی کرونا داشت، در نوروز 1400 تبدیل به سلفی‌های خانوادگی در طبیعت و خانه‌ها شد!

ستاد کرونا هم البته مثل سال گذشته عمل نکرد و مسیر را برای گذران یک نوروز عادی باز گذاشت. ویروس کرونا اما همچنان شبیه گذشته رفتار می‌کند و به محض کم شدن فاصله‌ها، میزبانان خود را به دام می‌اندازد. همین است که اکنون کشور وارد پیک چهارم بیماری شده است. در استان کرمان نیز، شهرستان‌ها یکی پس از دیگری در حال ورود به وضعیت نارنجی یعنی وضعیت خطر شدید هستند؛ تا عصر دوشنبه 16 فروردین‌ماه، کرمان، شهربابک، رفسنجان و سیرجان نارنجی شده‌اند یعنی تعداد مبتلایان بین ‌9 تا 24 نفر در صد هزار جمعیت شده است.

براساس آمار رسمی که دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان منتشر می‌کند، تا دیروز عصر، تعداد بستری‌شدگان روزانه در استان به 47 نفر رسیده است. اگرچه طبق روال همیشگی، مرگ‌ومیرها در ابتدای پیک بیماری هنوز شدت نگرفته اما آمار کل قربانیان از ابتدای پاندمی تا شانزدهم فروردین‌ماه در استان کرمان به دو هزار و 585 نفر رسیده است.

 

صافی زاده

 دکتر صافی‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان می‌گوید که در همه‌ی مناطق استان، روند ابتلا و بستری افزایشی شده است. او در پاسخ به فردای‌کرمان خبر می‌دهد که در بین مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان شامل (راور، رابر، بافت، بردسیر، کوهبنان، کرمان، شهربابک، زرند، ارزوئیه) کرمان و کوهبنان وضعیت حادتری دارند به گونه‌ای که تنها در روز یکشنبه، 600 مراجعه‌کننده‌ی مشکوک به کرونا در شهر کرمان داشته‌ایم در حالی‌که در روز شنبه، این آمار، 220 نفر بوده است.

بنا به تجربه‌، روند بیماری کرونا این‌گونه خود را نشان می‌دهد که ابتدا مراجعان سرپایی زیاد می‌شوند، بعد بستری‌شدگان و پس از مدتی، آمار مرگ‌ومیر سر به فلک می‌گذارد.

صافی‌زاده به فردای‌کرمان می‌گوید که به نظر می‌رسد استان وارد پیک چهارم بیماری شده است. او در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی از آینده‌ی این پیک چگونه است؟ آیا شدت بیش‌تری نسبت به پیک‌های گذشته خواهد داشت یا خیر؟ توضیح می‌دهد که هنوز پیش‌بینی دقیقی در این‌باره نشده اما آمار مراجعان سرپایی به شدت افزایش یافته است و همه چیز، به رفتار مردم بستگی دارد. او می‌افزاید: «تصمیماتی که روز دوشنبه گرفته شد از جمله تعطیلی برخی مشاغل؛ ممکن است شیب نمودار صعودی بیماری را کم کند اما احتمال اینکه شهرستان‌های نارنجی وارد وضعیت قرمز شوند یا دیگر شهرستان‌های استان نیز وضعیت بدتری پیدا کنند هم وجود دارد».

او در پاسخ به این پرسش که کوهبنان در پیک‌های قبلی چندان وضعیت بدی پیدا نمی‌کرد؛ چه شده که اکنون به وضعیت حادی رسیده است؟ می‌گوید که به نسبت جمعیتی که این شهرستان دارد، شمار بستری‌شدگان افزایش زیادی پیدا کرده است. بنا به گزارشاتی که داریم در نوروز امسال، مسافران زیادی از استان‌های دیگر از جمله تهران و کرج به کوهبنان سفر داشته‌اند. برگزاری میهمانی و مراسمات از جمله عروسی نیز موثر بوده است. گفته می‌شود در یک مراسم عروسی در کوهبنان، 17،18 بیمار مثبت شناسایی شده است!

معاون بهداشتی علوم‌پزشکی کرمان با هشدار نسبت به این وضعیت در استان از همگان تقاضا می‌کند تا با حساسیت بالاتری نکات بهداشتی را رعایت کنند تا شاهد شدت بیش‌تر بیماری در استان نباشیم. 

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.