يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/04/08
کدخبر :49563
25
چاپ :

محل دفن رایگان در آرامستان بهشت کریمان واگذار می‌شود

شهردار کرمان با اشاره به برنامه بهره‌برداری از آرامستان بهشت کریمان گفت: ۱۰۰ محل دفن ابتدایی تدفین در این مکان به صورت رایگان واگذار می‌شود.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، شهردار کرمان با اشاره به برنامه بهره‌برداری از آرامستان بهشت کریمان گفت: ۱۰۰ محل دفن ابتدایی تدفین در این مکان به صورت رایگان واگذار می‌شود.

 سیدمهران عالم‌زاده روز دوشنبه در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با اشاره به آماده‌سازی گلبرگ ۲۰۱ آرامستان بهشت کریمان از بهره‌برداری این پروژه طی هفته جاری خبر داد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر با در نظر گرفتن دورنمای ۳۰ ساله شهر کرمان باید به این موضوع نگاه کند اظهار داشت: پردیسان قائم(عج) سرمایۀ ارزشمند شهر کرمان است که از دوره های گذشته برای این شهر به یادگار مانده است.

شهردار کرمان افزود: بخشی از زمین‌های اطراف مجموعۀ پردیسان قائم(عج) به مرور زمان به قبرستان تبدیل شده است؛ لذا برای جلوگیری از پیشروی آرامستان فعلی باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که تا ۳۰ سال آینده در این محدوده محدودیت دفن اموات وجود داشته باشد.

عالم‌زاده با اشاره به اینکه آرامستان فعلی کرمان به مرور زمان و در آینده به فضای سبز تبدیل خواهد شد گفت: بنابراین در آینده از قبرستان فعلی تنها گلزار شهدا باقی می‌ماند که به لحاظ وجود مرقد مطهر سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی و دیگر شهدا دارای ارزش فراوان است.

وی در ادامه با بیان اینکه قبرستانِ اطراف گنبد جبلیه نیز با گذشت زمان تحت تأثیر توسعه فضای سبز و بهینه‌سازی اطراف آن به پارک تبدیل شد اظهارداشت: احتمال دارد در آینده این اتفاق برای قبرستان فعلی نیز روی دهد؛ بنابراین لازم است از هم‌اکنون آینده را متصور شویم و از ملزومات آن هم ممنوعیت دفن اموات در قبرستان فعلی است.

شهردار کرمان همچنین با تأکید بر در نظر گرفتن حقوق مردم برای دفن اموات گفت:  به لحاظ حقوقی حق مردمی که با سند معتبر، قبوری را در قبرستان فعلی پیش‌خرید کرده‌اند نیز باید  در نظر گرفت و از لحاظ حقوقی و شرعی آن را بررسی کرد.

عالم‌زاده افزود: به مردمی که سند دارند باید اجازه دفن دهیم؛ البته لازم است هر اقدامی در این زمینه براساس پشتوانه حقوقی و شرعی انجام شود.

وی جلوگیری از دفن اموات در زمین‌های باقی‌مانده به‌منظور جایگزین کردن اموات را نیز ممنوع دانست و گفت: آرامستان فعلی باید به آرامستان جدید «بهشت کریمان» انتقال یابد.

همچنین در راستای بهره‌برداری از آرامستان «بهشت کریمان»، طرح بسته تشویقی شهرداری برای دفن اموات در این آرامستان ازسوی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان مورد موافقت و تصویب قرار گرفت و مقرر شد در ابتدا دفن اموات در بهشت کریمان ۱۰۰ صورت قبر ابتدایی برای دفن اموات به‌صورت رایگان به مردم کرمان واگذار شود.

ایجاد نمایندگی 'شهر کتاب' در کرمان مستلزم بررسی کارشناسی است

رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این نشست گفت: برای استفاده از ظرفیت «مؤسسه شهر کتاب» و ایجاد نمایندگی آن در کرمان، پس از بررسی‌های کارشناسی و با درنظر گرفتن حریم صنف کتاب‌فروشی‌ها، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

محمد فرشاد با بیان اینکه موضوع ایجاد نمایندگی شهر کتاب در کرمان در کمیسیون فرهنگی شورای شهر مطرح و در مورد چگونگی سازوکار آن گفت‌وگو شده است، افزود: شورای شهر به‌دنبال تعالی فرهنگ است و در این حوزه با فعالیت کارشناسی پیش خواهد رفت.

رییس مرکز کرمان‌شناسی نیز در این نشست به پیگیری‌های مکرر برای ایجاد نمایندگی شهر کتاب در کرمان اشاره کرد و افزود: شهر کرمان در طول تاریخ همواره به‌عنوان پایگاه فرهنگی مطرح بوده و برای انتقال فرهنگی نیز زمینه‌سازی کرده است،

محمدعلی گلاب‌زاده تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته در جلسه‌ای در تهران با حضور شهردار کرمان، موضوع شهر کتاب مطرح شد و مورد موافقت مدیرعامل این مؤسسه فرهنگی قرار گرفت.

وی شهر کتاب را نه‌تنها کتاب‌فروشی بلکه مؤسسه‌ای فرهنگی با ارتباطات جهانی معرفی و خاطرنشان کرد: پس از ارایه پیشنهاد ایجاد نمایندگی شهر کتاب در کرمان با موافقت شهردار و اعضای شورای شهر، جای مناسبی برای بازگشایی آن در نظر گرفته شد، اما پس از گذشت ۲ سال، هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

گلاب‌زاده به سابقه ۴۰ تا ۵۰ ساله فعالیت شهر کتاب در کشور اشاره کرد و یکی از قابلیت‌های آن را مراودات جهانی در زمینۀ فرهنگی و ارتباط با ایران‌شناسان مختلف و برگزاری سمینارهای فرهنگی با موضوع کتاب دانست و گفت: حضور این مؤسسه درجهت اعتلای ارزش‌های فرهنگی کرمان است؛ زیرا این مؤسسه فرهنگی می‌تواند با تعاملات مستمر خود، زمینه حضور افراد سرشناس فرهنگی را در کرمان فراهم کند.

وی افزود: به باور من مجموعه شهر کتاب آسیبی به کتاب‌فروشی‌ها وارد نمی‌کند و حضور آن زمینه‌ساز رقابت خواهد شد.

همچنین نماینده صنف کتاب‌فروشی‌ها در کرمان با بیان اینکه شهر کتاب در تهران موقعیت خوبی دارد و مؤسسه فرهنگی قدرتمندی تلقی می‌شود، گفت: اینک به‌دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، گرانی کتاب و همچنین فعالیت مستمر سایت‌های فروش کتاب، کتاب‌فروشی‌ها در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و به‌نوعی در حال تعطیلی هستند.

سعیدی تصریح کرد: کتاب‌فروش‌ها با «شهر کتاب» که به‌نوعی رقیب قدرتمند دولتی محسوب می‌شود، قادر به رقابت نیستند.

برچسب ها : شهردار کرمان

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.