يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/04/02
کدخبر :49081
23
چاپ :

طرح «نذر آب ۴ » در ۱۵ شهرستان کم آب کشور آغاز شد

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: امسال طرح «نذر آب ۴» از ابتدای تیر تا پایان شهریور ماه در ۱۵ شهرستان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان اجرا شد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: امسال طرح «نذر آب ۴» از ابتدای تیر تا پایان شهریور ماه در ۱۵ شهرستان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان اجرا شد.

 محمدحسن قوسیان مقدم روز سه شنبه در نشست خبری اجرای طرح نذر آب ۴ افزود: این طرح که برای چهارمین سال متوالی در استان هایی که دچار مشکل کم آبی هستند در دستور کار قرار گرفته است.

طرح نذر آب ۴ در ۱۵ شهرستان کم آب کشور آغاز شد


جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، پویش ملی نذر آب را از سال ۱۳۹۷ به منظور ارتقای سطح سلامت آب شرب و رفع مشکلات زیستی خانوارهای مناطق محروم که با خشکسالی مواجه هستند، آغاز کرد.

وی ادامه داد: وضعیت خشکسالی و کاهش بارندگی دو عامل انتخاب این استان‌ها برای اجرای این طرح هستند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: هشت شهرستان در سیستان و بلوچستان، سه شهرستان خراسان جنوبی، دو شهرستان هرمزگان و دو شهرستان در جنوب کرمان در طرح نذر آب ۴ پوشش خدمات می‌شوند. 

قوسیان مقدم با بیان اینکه طرح نذر آب فقط تامین آب آشامیدنی نیست، اظهار کرد: این طرح‌ها در سه محور سلامت و بهداشت، معیشت و خدمات عمرانی در حال اجراست.

وی افزود: تحویل بسته‌های بهداشتی، اعزام تیم‌های تخصصی و پزشکی، توزیع بسته‌های مواد غذایی و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی شامل ساخت و تجهیز تاسیسات آبی به منظور ایجاد دسترسی پایدار به آب شرب، شیرین سازی و قابل شرب کردن آب موجود در مناطق و لایروبی قنات‌ها و رودها از جمله اقدامات این طرح کشوری است.

اعلام فراخوان عمومی برای طرح نذر آب ۴
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: در سال‌های گذشته این طرح با کمک‌های مردمی و خیران موفق به آبرسانی به مناطق محروم کشور شد و امسال با فراخوان عمومی از همه مردم و عمومی شدن کمک‌ها، طرح ابعاد بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: سال گذشته این طرح با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال اجرا شد که ۱۰ میلیارد ریال در بخش خدمات درمانی، ۸۰ میلیارد ریال در بخش حمایتی و بقیه در سایر خدمات هزینه شده است.

قوسیان مقدم از اعزام ۷۱۴ تیم پزشکی به مناطق محروم خبرداد و تصریح کرد: ارسال و تجهیز ۱۳۶۵ تانکر آب، توزیع ۴۴۰ هزار بطری آب، توزیع ۱۵ هزار و ۷۰۰ مورد اقلام دارویی و بهداشتی و توزیع ۱۳۷ میلیارد ریال بسته‌های معیشتی به ۱۰۷ هزار نفر، از جمله اقدامات جمعیت هلال احمر در سه سال اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام عمومی این طرح در سال جدید و بهره‌مندی از سامانه‌های #۷۲۴* و بانک سامان امیداریم تا این طرح نسبت به سه سال گذشته وسعت خدمات بیشتری داشته باشد.

ساخت ۵۴۰۰ خانه هلال روستایی 
سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: برای ساخت ۵ هزار و ۴۰۰ خانه هلال روستایی توسط این سازمان اقدام شده است که ۶۰۰ خانه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این خانه‌ها با هدف پاسخگویی به حوادث، آموزش‌های همگانی و تاب‌آوری جوامع ایجاد  شده است و تاکنون ۱۰۱ هزار و ۷۰۱ عضو جذب کرده است.

قوسیان از برگزاری ۵۳۱ دوره آموزشی در خانه‌های هلال روستایی خبرداد و تصریح کرد: در این مراکز تاکنون ۷۰۸ شناسنامه خطر پذیری با هدف شناسایی نقاط خطرناک و امن روستایی در مواجه با بحران ها و حوادث طبیعی تهیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین پارسال ۲۸۰ میلیارد ریال از کمک‌های مردمی جمع آوری شده در این مراکز بین مردم همان روستاها توزیع شد.

۳۸۲ هزار مسافر غربالگری شدند
دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: تاکنون ۳۸۲ هزار مسافر در ۳۳ مرز کشور مورد غربالگری قرار گرفتند و هم‌اکنون ۱۴ مرز از این تعداد فعال هستند.

وی افزود: تاکنون ۵۷ هزار آزمایش رپید تست و ۲۷ هزار آزمایش پی سی آر توسط جمعیت هلال احمر از مسافران مشکوک به کرونا انجام شده است که باعث ۷۷ قرنطینه در مبادی ورودی مرزها شد.

توزیع و کاشت ۵۰ هزار نهال در نهضت  سبز
قوسیان گفت: از ۱۵ اسفند سال گذشته تا پایان فروردین امسال و در راستای توسعه فضای سبز، ۳۰ هزار نهال توسط جوانان جمعیت هلال احمر کاشته و ۲۰ هزار نهال نیز توزیع شد.

وی افزود: در این طرح که به مدت ۲۰ سال در حال انجام است بیش از ۱۰ هزار عضو مشارکت فعال داشتند.

 ۵۰ درصد واکسن ها را هلال احمر وارد کشور کرد 
سخنگوی جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه تاکنون ۶ تا ۷ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است گفت: از تعداد کل واکسن های وارداتی به کشور، بیش از ۵۰ درصد توسط سازمان هلال احمر و با وجود همه مشکلات تحریم وارد کشور شد.

وی افزود: همچنین ساز و کار در خصوص واردات داروهای خاص، لوازم و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه تولیدات پزشکی و دارویی با همکاری این سازمان، ساز و کار خرید و انتقال به کشور تسریع شد.

۱۴ مرکز درمانی هلال احمر ایران در دنیا فعالیت می‌کنند
قوسیان گفت: به دلیل تعهد و همکاری با سازمان صلیب سرخ جهانی،  ۱۴ مرکز با مدیریت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: اکثر این مراکز به صورت خودگردان اداره می‌شوند و برخی از این مراکز با درآمد بالایی که دارند باعث درآمدزایی برای سازمان نیز شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر از همکاری همه جانبه با سایر ملل خبر داد و تصریح کرد: در موضوع کرونا، پس از شیوع این بیماری در چین، یک میلیون ماسک به کشور چین ارسال شد و پس از شیوع این ویروس در ایران، حدود یکصد محموله کالای بهداشتی از چین به کشورمان اهدا شد.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با وزارت بهداشت برای تاسیس مراکز درمانی در کشور، ادامه داد: درمانگاه‌های تاسیس شده توسط سازمان شیر و خورشید، پس از انقلاب به وزارت بهداشت سپرده شد و هم اکنون در همه روستاها، این مراکز خدمات بهداشتی و درمانی به مردم ارایه می‌کنند.

هشت هزار مربی تربیت شد
سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: پارسال هشت هزار مربی به مجموع مربیان آموزش امداد و نجات اضافه شده است.

وی اظهار کرد: تمامی مراکز هلال احمر کشور تجهیز به وسایل کمک آموزشی و تحقیقاتی هستند و خدمات آموزش و امکانات در سطح مطلوبی در استان‌ها وجود دارد.

قوسیان از وجود ۵۰۰ انبار کالا و اقلام ضروری در کشور خبر داد و افزود: همه انبارها با ۵۰ درصد ظرفیت خود آماده خدمت رسانی به مردم هستند و سیستم این مراکز به نوعی طراحی شده است که در صورت وجود مشکل در یک منطقه از کشور، امکانات و اقلام سایر انبارها در انبار نزدیک به نقطه حادثه دیده تجمیع می‌شود.

وی ادامه داد: برای تامین اقلام فاسد شدنی و دارای تاریخ مصرف، تفاهم نامه‌ای با فروشگاه‌های زنجیره ای بزرگ کشور امضا شده است تا انبار این فروشگاه‌ها در زمان حوادث و بلایا در اختیار هلال احمر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: آمادگی کامل برای هرگونه حادثه و بلایای طبیعی در کشور وجود دارد و برای تامین کالاهای مورد نیاز جای هیچ نگرانی نیست.

«طرح نذر آب» از سه سال پیش و به دنبال بحران خشکسالی در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور، با هدف تامین آب شرب مناطق محروم با کمک مردم و به همت جمعیت هلال احمر اجرا شده است. در این طرح، علاوه بر آبرسانی به شهرهای درگیر با خشکسالی، اموری از جمله حضور داوطلبانه پزشکان و ویزیت رایگان مردم، توزیع بسته‌های معیشتی و غیره نیز انجام می‌شود.
در این مراسم از پوستر طرح نذر آب ۴ نیز رونمایی شد.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.