جمعه28 ارديبهشت 1403     Friday, May 17, 2024
1402/09/29
کدخبر :98725
4
چاپ :

ضریب برخورداری راه‌های روستایی استان کرمان کمتر از متوسط کشوری

در حوزه راه‌های روستایی، کرمان جزء هفت استان کم برخوردار است و برای جبران این عقب افتادگی اعتبارات خوبی در سال ۱۴۰۰ به این استان داده شد و ضریب برخورداری از حدود ۷۴ به ۷۷ رسیده است.

خداداد مقبلی در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و روز راهداری در کرمان اظهار کرد: حمل و نقل در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد و به تعبیری حمل و نقل، موتور محرکه اقتصاد کشور تلقی می‌شود.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا،  وی با اشاره به اقتصاد کشاورزی و صنعتی استان کرمان و انکارناپذیر بودن تاثیر حمل و نقل در تولید ناخالص و اقتصاد کشور، تصریح کرد: حمل و نقل سهم ۹ درصدی در تولید ناخالص کشور دارد. بین ۹۰ تا ۹۴ درصد حمل و نقل مسافر و بار  بر دوش حمل و نقل جاده‌ای است.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، زیرساخت و ناوگان را دو مؤلفه اصلی حمل و نقل دانست و بیان کرد: حدود ۲۲۰ هزار کیلومتر شبکه راه‌های کشور است و ارزش اقتصادی راه‌ها حدود ۳۵۰۰ همت است که راهداران وظیفه نگهداری از این سرمایه ملی را دارند.

وی ادامه داد: استان کرمان جایگاه دوم از لحاظ طول راه‌ها در کشور را دارد و در حوزه راه‌های روستایی جزء هفت استان کم برخوردار است و برای جبران این عقب افتادگی اعتبارات خوبی در سال ۱۴۰۰ به استان کرمان داده شد و پروژه‌های بسیار خوبی در حوزه راه‌های روستایی و فرعی انجام شد و ضریب برخورداری از حدود ۷۴ به ۷۷ رسیده، اما همچنان از متوسط کشور پایین‌تر است.

مقبلی راه‌های ارتباطی موجود را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: پلیس باید بارهای معادن عبوری را کنترل کند تا بارها در حد استاندارد از راه‌های استان عبور کنند تا از اضمحلال راه‌های استان جلوگیری شود.

وی افزود: عبور بار معادن باعث اضمحلال زودتر جاده‌های استان می‌شود که باید اعتباراتی از محل درآمد معادن برای نگهداری راه‌ها اختصاص داده شود و درخواست پیگیری اجرای این قانون از استاندار و سایر مسئولان استان را داریم.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصادفات درون و برون شهری را یکی از مشکلات امروز کشور دانست و عنوان کرد: با وجود اقدامات زیادی که در حوزه توسعه و اصلاح نقاط حادثه خیز کشور انجام دادیم اما سوال اینجاست که چرا آمار تصادفات کاهش پیدا نکرد؟ طبق بررسی‌های انجام شده تنها اقدامات فیزیکی کافی نیست و باید یک بسته فرهنگی هم توسط نهادهای فرهنگی اجرای شود. استاندار و مسئولان مربوطه پیگیر آموزش و ارتقاء فرهنگ ترافیک در استان باشند.

وی تصریح کرد: حدود ۴۲۰ هزار دستگاه ناوگان باری و ۷۲ هزار ناوگان مسافربری در کشور داریم و از دو سال گذشته حدود ۲۶ هزار دستگاه جدید به ناوگان باری اضافه شده و در حوزه ناوگان مسافربری با کمبود مواجه هستیم و به دنبال پرداخت تسهیلات هستیم تا این ناوگان را نوسازی کنیم.

سردار ناصر فرشید فرمانده انتظامی استان کرمان نیز در این آیین گفت: علی رغم اقدامات صورت گرفته در زمینه کاهش تصادفات رانندگی، متاسفانه با افزایش کشته‌ها در جاده‌ها روبرو هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه امسال تاکنون قریب به شش درصد افزیش تلفات در راه‌های مواصلاتی استان کرمان را شاهدیم.

فرمانده انتظامی استان کرمان در بخش دیگر سخنانش تاکید کرد: پلیس هیچ گاه با شادی و نشاط مردم مخالف نیست و برای توسعه یافتگی کشور و استان و تامین آسایش، آرامش و کاهش تصادفات قدم برمی‌داریم.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.