شنبه8 ارديبهشت 1403     Saturday, April 27, 2024
1402/12/27
کدخبر :104073
0
چاپ :

سیاه‌چادرهای عشایر در جاده‌های کرمان آغوش گشودند

پویش «چشم به راهیم» راهداری با هدف آموزش فرهنگ رانندگی ایمن و کاهش سوانح در کرمان و دیگر نقاط ایران اجرایی شد .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان گفت: استقرار ۴۰ سیاه‌چادر عشایر در جاده‌های استان علاوه بر کمک به فرهنگ‌سازی و ارتقای ایمنی راه‌ها، به ارائه خدمات بومی و عشایری مردم دیار کریمان به مسافران نوروزی نیز ارائه می‌کند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، احسان عراقی زاده روز یکشنبه در آیین افتتاح پویش «چشم‌به‌راهیم» افزود: فاصله بین شهرها باعث خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان می‌شود لذا چند سال است که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پویش های متعددی در ایام نوروز برگزار می شود و یکی از آنها پویش چشم به راهیم است که بحث های ایمنی و فرهنگی را پیگیری می کند.

وی اظهارداشت: یکی از اصول این پویش، فرهنگ ایمنی را به رانندگان آموزش می دهد که براین اساس رانندگان در محل های اسکان جاده ها می ایستند و از این فضاها استفاده می کنند؛ این موضوع ایمنی را در جاده ها به همراه خواهد داشت زیرا ۲۰ دقیقه استراحت در طول جاده می تواند از بسیاری حوادث جاده ای جلوگیری کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در پویش چشم به راهیم داریم، مباحث فرهنگی است گفت: ۴۰ درصد از تلفات جاده ای ما مربوط به حرکات سرنشینان خودرو است، لذا سرنشینان نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای دارند و در این زمینه علاوه بر آموزش سرنشینان، راننده را نیز ترغیب می کنیم که در قالب پویش ها بایستند و از برنامه های فرهنگی ازجمله تئاتر های خیابانی، نقاشی و موسیقی های محلی و زنده استفاده کنند.

وی ادامه داد: سرنشینان خودروها نقش بیشتری نسبت به راننده در حوادث جاده ای استان کرمان دارند زیرا می توانند راننده را به آرامش ترغیب، به کاهش سرعت کمک و راننده را آرام کنند تا سفر ایمنی داشته باشد.

جزییات استقرار سیاه‌چادرهای عشایری

عراقی زاده بیان کرد: امسال نیز در آستانه نوروز تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان عشایری منعقد کردیم، در این زمینه سیاه‌چادرهای عشایری در ۴۰ نقطه از استان کرمان دایر می شوند و مردم مناطق مختلف می توانند از خدمات عشایری و بومی مردم استان کرمان بهره مند شوند.

وی ابراز داشت: این سیاه چادرها در مسیرهای فاقد موکب و مجتمع های خدماتی رفاهی دایر می شوند و امیدواریم با استقرار آنها علاوه بر کمک به ایمنی جاده‌ها، کاهش تصادفات را در ایام نوروزی داشته باشیم.

عراقی زاده در خصوص مفهوم پویش چشم به راهیم نیز عنوان کرد: این نام‌گذاری دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه خانواده ها چشم به راه فرزندان خود هستند که به سلامت از سفر برگردند و همچنین مفهوم دیگر آن این است که سرنشینان مراقب و مواظب راه باشند تا راننده را هدایت کنند؛ راننده و سرنشین باید در این زمینه چشم به راه داشته باشند تا رفتارهای پرخطر ترافیکی صورت نگیرد.

افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سفرهای کرمان و آمار تصادفات

عراقی زاده با اشاره به جلسات متعدد با پلیس راه و کارگروه تصادفات استان کرمان گفت: سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تردد در جاده های استان کرمان داریم و در این خصوص جزو استان های خوب کشور از نظر ترافیکی محسوب می شویم.

وی افزود: همیشه می گوییم یک کشته هم برای ما زیاد است اما با توجه به تردد زیاد در استان کرمان و اینکه اکنون به استان زیارتی تبدیل شده ایم، نمی گوییم شرایط فعلی مطلوب است اما جزو استان های هشتم تا نهم کشور هستیم و باید جزو آمار کمترین ها باشیم تا به حدی برسیم که آمار تصادفات ما به صفر برسد و حتی در ایام نوروز و طول سال تصادفی نداشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه برنامه ریزی خوبی برای زائران و مسافران نوروزی این استان انجام شده است تصریح کرد: اسکان مسافران و زائران را در پایانه های مسافر و کالا برای نوروز برنامه ریزی می کنیم که امیدواریم از این حیث مشکلی نداشته باشیم.

وی یادآور شد: همچنین بحث های امنیتی زائران، مسافران و حمل و نقل عمومی در جاده های استان و ایمن سازی را به صورت همزمان پیگیری می کنیم تا نتیجه این موضوع کاهش تلفات جاده ای و افزایش شمار مسافران باشد.

طرح پویش نوروزی با شعار چشم به راهیم به منظور فرهنگ‌سازی، ارتقای ایمنی و کاهش سوانح رانندگی با حضور مسئولان استانی و مشارکت ویدئوکنفرانسی وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری در محل پارک مسافر ابتدای جاده کرمان به باغین افتتاح شد؛ این طرح تا روز ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ در جاده های استان کرمان ادامه خواهد داشت.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.