يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/01/28
کدخبر :45863
52
چاپ :

تنها راه تأمین آب شرب کرمان انتقال آب خلیج‌فارس است

خسارت سرمازدگی شمال استان هرچه سریع‌تر جمع‌بندی شود

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، استاندار کرمان با بیان این‌که در  کوتاه‌مدت هیچ راهی برای تامین آب شرب کرمان به جز آب خلیج‌فارس وجود ندارد، گفت که این پروژه امسال به اتمام نمی‌رسد و باید شرایط را برای عبور از بحران کم‌آبی در سال‌جاری مدیریت کنیم.

وی همچنین با اشاره به خسارت شدید سرمازدگی به محصولات کشاورزی شمال استان کرمان خواستار جمع‌بندی سریع میزان خسارات سرمازدگی این منطقه برای پیگیری جبران خسارت‌ها شد.

، علی زینی‌وند 26 فروردین‌ماه در جلسه‌ی ستاد بحران استان کرمان با اشاره به گزارشات هواشناسی و سایر دستگاه‌ها، بیان کرد: «چنین تجربه‌ی خشکسالی در سال‌های گذشته نداشته‌ایم و انتظار داریم که مدیران پیش‌بینی تبعات خشکسالی را داشته و از مطرح کردن مسایل کلی بدون نتیجه خودداری کنند و اقداماتی که می‌توان با آن‌ها از این بحران عبور کنیم را بیان کنند».

وی با بیان این‌که وارد شدن خسارت خشکسالی و سرمازدگی به صورت همزمان در چند سال اخیر کم‌سابقه بوده است، ادامه داد: «در حوزه‌ی سرمازدگی در شمال و جنوب استان خسارات زیادی به کشاورزان وارد شد که موضوع جنوب در سازمان برنامه و بودجه مطرح و در حال پیگیری جبران خسارت کشاورزان هستیم و با توجه به این‌که سرمازدگی خسارت خیلی سنگینی به شمال استان نیز وارد کرد، باید هر چه سریع‌تر جمع‌بندی میزان خسارات سرمازدگی شمال استان انجام شود تا بتوانیم برای جبران خسارت وارده پیگیری‌های لازم را انجام دهیم».

استاندار کرمان به مسئولان مربوطه دستورات لازم برای پیگیری استمهال وام‌های کشاورزان را داد و گفت: «باید با این اقدام مقداری از درد کشاورزان را التیام ببخشیم».

وی با اشاره به خشکسالی در استان خطاب به مدیران گفت: «به تناسب وضعیتی که وجود دارد خود را آماده کنید تا وضعیت را به بهترین نحو اداره کنید و هر کاری که برای رفع مشکل به ویژه بحث آب شرب لازم است، انجام دهید».

زینی‌وند با اشاره به حفر هفت حلقه چاه برای تامین آب شرب شهر کرمان، اظهار کرد: «برای وارد شدن این چند حلقه چاه به مدار حتی اگر شده شب ها هم کار کنید تا آن‌ها نیز زودتر به شبکه‌ی آب وصل شوند و اگر می‌توانید چاه‌های کشاورزی را به صورت موقت اجاره کنید».

وی با اشاره به لزوم شناسایی تانکرهای کلیه‌ی دستگاه‌ها افزود: «باید از همه‌ی ظرفیت‌های بخش خصوصی و سازمان‌های امنیتی استفاده کنید و تعداد تانکرهای آن‌ها را شناسایی کنید تا برای استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. بر این اساس ظرفیت حمل و انتقال آب سیار در سراسر استان خصوصا با محوریت ارتش و سپاه شناسایی شوند و ظرفیت آن‌ها به ما اعلام شود تا آن‌ها را مدیریت کنیم».

استاندار کرمان تاکید کرد: «اگر همه‌ی ظرفیت‌های استان را به کار بگیریم باز به میزانی شرایط سخت است که به سختی از این تابستان عبور خواهیم کرد».

وی در ادامه به مشکل عشایر در تامین آب شرب نیز اشاره کرد و گفت: «نرخ آب شرب عشایر را به نرخ آب روستایی بدهید و اگر جایی عشایر می‌توانند چاهی حفر کنند، آب منطقه‌ای مطالعاتی انجام دهد و در صورت تایید اجازه آن را بدهید».

وی بیان کرد: «با توجه به جلساتی که در تهران داشتیم و بررسی کردیم در چشم‌انداز کوتاه‌مدت هیچ راهی برای تامین آب شرب هم شهر کرمان و هم شهرهای شمالی استان غیر از آب خلیج فارس وجود ندارد».

زینی‌وند ادامه داد: «برای اجرای این پروژه 90 کیلومتر لوله‌گذاری با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان نیاز داریم که ما جسارتی به خرج دادیم و در دولت گفتیم که نصف این اعتبار را در استان تامین می‌کنیم و دولت و وزارت نیرو 50 درصد دیگر آن را تامین کنند تا اورژانسی این پروژه را اجرا کنیم ولی این پروژه امسال به هیچ وجه به اتمام نمی‌رسد بنابراین امسال را باید مدیریت کنیم».

وی افزود: «امیدواریم با پیگیری‌های جدی که همه‌ی نمایندگان استان و شرکت‌های بزرگ با سازمان برنامه و بودجه دارند، بتوانیم 90 کیلومتر این پروژه را در آینده نزدیک اجرا کنیم تا تنش‌های آبی شهر کرمان و برخی از شهرهای شمالی به صورت کوتاه‌مدت را کاهش دهیم».

برچسب ها : استاندار کرمان

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.