يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/01/29
کدخبر :45886
26
چاپ :

احتکار خانگی مرغ در کرمان

قیمت بالای ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تخلف است | استان با کمبود زیرساخت‌های تولید مرغ مواجه است | یزد، اصفهان و فارس به کمک کرمان می‌آیند

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان ،کمبود مرغ در بازار این روزها و با شروع ماه مبارک رمضان به یک چالش اساسی برای مردم تبدیل شده و صف‌های طولانی مرغ با وجود شیوع گسترده‌ی کرونا و وضعیت قرمز همچنان در کرمان ادامه دارد.

بازار مرغ کرمان که اواخر سال گذشته با کمبود شدید مواجه بود، این روزها نیز همچنان آشفته است و خریداران برای تامین مرغ مورد نیاز خود باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند.

رئیس اتحادیه صنف مرغ و ماهی کرمان، یکی از دلایل کمبود مرغ را احتکار خانگی می‌داند و می‌گوید روش خرید شهروندان تغییر کرده و حالا مرغ را بیش‌تر از قبل خریداری می‌کنند.

به گفته‌ی وی، کمبود زیرساخت‌ها نیز در کمبود مرغ استان نقش دارد و قرار است جهاد کشاورزی با رفع موانع اداری، شرایط را برای فعالیت مجدد مرغداری‌های غیرفعال فراهم کند.

منصوری می‌گوید با توجه به این‌که تعدادی از استان‌ها، معین تامین مرغ کرمان شده‌اند و همچنین رفع موانع تولید و جوجه‌ریزی در استان، به‌زودی مشکل کمبود مرغ برطرف خواهد شد.

عبدالرضا منصوری‌نیا 29 فروردین‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» درخصوص کمبود مرغ در کرمان، بیان کرد: «خوشبختانه تمامی مسئولان استان برای برطرف شدن مشکل کمبود مرغ بسیج شده‌اند و هر هفته جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است».

وی با اشاره به آخرین تصمیمات اخذ شده در استان برای رفع مشکل کمبود مرغ، توضیح داد: «قرار شد هر مرغی که در کشتارگاه‌های استان کشته می‌شود تحویل پشتیبانی امور دام شود و پس از شفاف‌سازی و رصد آن، به‌طور مساوی به عاملین توزیع که از قبل تعیین شده‌اند تحویل داده شود تا در مغازه‌ها توزیع شود».

رئیس اتحادیه صنف مرغ و ماهی کرمان ادامه داد: «همچنین در آخرین مصوبه‌ی کشوری، استان‌های یزد، فارس و اصفهان معین استان کرمان انتخاب شدند تا کمبود مرغ در استان مرتفع شود».

وی یکی از علت‌های کمبود مرغ در کرمان را کمبود زیرساخت‌های تولید بیان کرد و افزود: «اگر مرغداری‌های استان تجهیز شوند، امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار گیرد و موانع اداری حذف شود، مرغدار نیز به تولید مرغ تشویق و ترغیب می‌شود که خوشبختانه با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه بستر مناسبی برای انجام این کار فراهم شده است».

منصوری یکی دیگر از دلایل کمبود مرغ در استان را افزایش تقاضا برای خرید مرغ بیان کرد و ادامه داد: «با توجه به این‌که در روزهای پایانی سال، ایام نوروز، روز طبیعت و ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید مرغ بیشتر است، کمبود مرغ در استان بیشتر احساس شد».

وی خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از دلایل کمبود مرغ در شهر کرمان تغییر روش در خرید شهروندان است به گونه‌‌ای که اگر خانواری با خرید دو مرغ تا یک‌ماه تمایلی به خرید مرغ نداشت اما در حال حاضر تعدادی از شهروندان اقدام به ذخیره‌سازی مرغ در یخچال‌ها و فریزرهای خود کرده‌اند که اگر این موضوع نیز توسط مردم مدیریت شود، بخشی از این مشکلات حل خواهد شد».

رئیس اتحادیه صنف مرغ و ماهی کرمان گفت: «قیمت مرغ در حال حاضر در کرمان بر اساس مصوبه‌ی کشوری، 24 هزار و 900 تومان است و بیش از این تخلف محسوب می‌شود».

وی با بیان این‌که در حال حاضر صف‌های خرید مرغ در شهر کمتر شده است، اظهار کرد: «اگر استان‌های معین با ما همکاری کنند و این مرغ وارد شبکه‌ی توزیع کرمان شود، روزهای آینده تا حدودی این مشکل رفع شود».

منصوری درباره‌ی رفع مشکل نهاده‌های دامی مرغداران نیز توضیح داد: «کمابیش مشکلاتی مانند کمبود نهاده یا تحویل دیرهنگام نهاده به مرغداران وجود دارد که سبب می‌شود مرغدار مجبور به تهیه‌ی نهاده از بازار آزاد بشود و یا وزن مرغ به میزان مورد نظر برای کشتار نرسد».

وی درخصوص اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر افزایش شیوع کرونا به دلیل صف‌های طولانی مرغ نیز گفت: «در هر زمینه‌ای که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد و مطمئنا صحبت‌های آقای وزیر نیز کارشناسی بوده زیرا اگر یک نفر هم در این صف‌ها رعایت نکند برای دیگران هم مشکل ایجاد می‌شود».


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.