جمعه7 ارديبهشت 1403     Friday, April 26, 2024
1400/06/15
کدخبر :55358
60
چاپ :

«لامبدا» احتمالا بعد از مهرماه به ایران می‌رسد

پیش‌بینی شده که به دلیل رفت‌وآمدها احتمالا بعد از مهرماه این ویروس به ایران هم می‌رسد اما باید تلاش کنیم به گونه‌ی غالب تبدیل نشود؛در غیر این‌صورت،با پیک‌های بزرگ و چالش‌های بیش‌تری مواجه خواهیم شد.

دکتر شفیعی همچنین اظهار کرد: «تئوری‌های مختلفی درباره‌ی جهش‌های ویروس کرونا مطرح است اما دانشمندان خوش‌بین هستند از آنجا که این ویروس جهش‌های فراوانی دارد، در یک تغییر ژنی، ژن اصلی خود را حذف کند و دیگر کوویدی نباشد».
وی یادآور شد: «اما تاکنون هرچه که این ویروس تغییر کرده واگیری و سرعت انتشار بیش‌تر و دوره‌ی کمون کمتری داشته است».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای‌کرمان، دکتر مهدی شفیعی، 14 شهریورماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «ویروس کرونا جهش‌های زیادی داشته و درباره‌ی آن تئوری‌های مختلفی وجود دارد؛ از جمله اینکه ویروس در تکثیر و تغییر ژن‌ها قویتر می‌شود که عمدتا این‌طور است. انگار ویروس و بشر در حال مبارزه برای بقا هستند».

وی افزود: «اما دانشمندان خوش‌بین هستند با توجه به اینکه ویروس آن‌قدر جهش‌هایش فراوان است، این احتمال وجود دارد که در یک تغییر ژنی، ژن اصلی خود را حذف کند و دیگر کووید نباشد. اما الان هرچه تغییر کرده واگیری و سرعت انتشار بیش‌تر و دوره‌ی کمون کمتر شده است».

وی با اشاره به گونه‌ی جدید ویروس کرونا گفت: «شیوع لامبدا که از آمریکای جنوبی شروع شده، در حال گسترش در برخی کشورهای دیگر است».

شفیعی بیان کرد: «لامبدا نسبت به دلتا واگیری و سرایت‌پذیری بیش‌تری دارد و پیش‌بینی شده که به دلیل رفت‌وآمدها احتمالا این ویروس بعد از مهرماه، به ایران هم می‌رسد».

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: «اما تمام تلاش ما باید این باشد که لامبدا گونه‌ی غالب نشود. راهش رصد تیزبینانه‌ی ویروس است تا زنجیره‌ی انتقال برقرار نشود».

وی تصریح کرد: «لامبدا پیک‌‌های بزرگ و چالش‌های بیش‌تری ایجاد می‌کند».

همه‌چیز دربارۀ قارچ‌سیاه

 شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره‌ی بیماری قارچ سیاه نیز توضیح داد: «قارچ سیاه مستقیما با کووید ۱۹ ارتباط ندارد بلکه یک بیماری قارچی است. قارچ در فضای خارج از بدن انسان به وفور وجود دارد و یک عفونت فرصت‌طلب است و انسان روزانه با آن مواجه است اما سیستم ایمنی بدن اجازه‌ی رشد به آن را نمی‌دهد منتها هر فردی که سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده باشد این قارچ به عنوان یک عفونت فرصت‌طلب در بدنش رشد پیدا می‌کند».

وی افزود: «در مکان‌هایی که گردش هوا در آنجا کمتر و رطوبت زیاد است شرایط رشد قارچ سیاه فراهم می‌شود که عمدتا در سینوس‌ها و مجاری گوش انسان است».

وی یادآور شد: «قبل از کرونا، بیماری قارچ سیاه در افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل ابتلا به دیابت کنترل نشده یا شیمی درمان، مبتلا به ایدز و ... بودند، دیده می‌شد».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان گفت: «قارچ سیاه یک بیماری نادر دانست که بیش‌تر در مناطق مرطوب مشاهده می‌شود».

وی سپس، درباره‌ی چرایی گزارش موارد قارچ سیاه در پی شیوع کرونا اظهار کرد: «یکی از داروهایی که در پروتکل درمان کرونا استفاده می‌شود؛ داروی ضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن از جنس کورتن‌هاست و چون در افراد کرونایی با دوز بالاتر تزریق می‌شود، فرد مستعد ابتلا به قارچ سیاه است و اگر فرد کرونایی به بیماری زمینه‌ای مثل دیابت کنترل نشده مبتلا باشد، شانس ابتلای وی به قارچ سیاه بیش‌تر است».

وی با اشاره به اینکه تشخیص قطعی این بیماری از طریق پاتولوژی است، افزود: «تاکنون، در دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان تقریبا حدود ۱۸ تا ۲۰ مورد مبتلا داشتیم که برخی از آن‌ها در مراحل اول با دارو یا جراحی بهبودی پیدا کرده‌اند و تاکنون فوت ناشی از این بیماری نیز داشته‌ایم اما چون فرد به بیماری کووید ۱۹ نیز مبتلا بوده؛ دو یا سه مورد فوتی نیز بیش‌تر به دلیل کرونا فوت شده‌اند».

شفیعی درمان قارچ سیاه را سخت دانست و ادامه داد: «احتمال مرگ‌ومیر در بیماران مبتلا به قارچ سیاه بالاست لذا باید رویکرد ما به سمت اقدامات پیشگیرانه باشد و حداقل دوز کورتن به بیماران کرونایی تزریق شود».

چرایی کاهش سن جان‌باختگان کرونا

 سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که چرا فوت بیماران کرونا در رده‌ی سنی 30 تا 50 سال افزایش یافته است؟ گفت: «این موضوع چند دلیل دارد: کرونا، از نوزادان تا بزرگسالان را درگیر می‌کرد ولی گونه‌ی دلتا جوانان را علامت‌دار می‌کند و احتمال بستری آن‌ها بیش‌تر است».

وی افزود: «می‌گویند شاید چون واکسیناسیون را از سالمندان شروع کرده‌ایم این وضعیت پیش آمده است».

شفیعی بیان کرد: «در استان خودمان، بیش از 85 درصد از جمعیت بالای 60 سال واکسینه شده‌اند ولی این میزان در جمعیت 40 تا 60 سال 35 تا 40 درصد بوده است. در دیگر سنین هم که هنوز واکسیناسیون انجام نشده است».

وی ادامه داد: «در بین جمعیتی که ایمنی نسبی ایجاد شده، موارد بستری کمتر اما جوانان بیش‌تر بوده‌اند. اگر واکسن نزده بودیم، آمار سالمندان هم به مرگ‌ومیرها افزوده می‌شد و میانگین سنی جان‌باختگان شاید کاهش نمی‌یافت». 

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.