دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1402/10/02
کدخبر :98972
1
چاپ :

کاوش‌های باستان‌شناسی «کُنارصندل» جیرفت آغاز شد

با اشاره به آغاز فصل جدیدی از کاوش‌های باستان‌شناسی کُنارصندل جیرفت گفت: این کاوش‌ها به سرپرستی «سید منصور سیدسجادی» و پس از ۱۷ سال وقفه با همکاری پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی انجام می‌شود.

«سعید شاهرخی» با اعلام این خبر، با اشاره به اینکه پس از کاوش‌های سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۶، تمام کشور به اهمیت تپه‌های کُنارصندل پی برد، افزود: وقفه بوجود آمده در کاوش‌ها موجب تخریب قسمتی‌هایی از تپه‌ها و همچنین اشیاء تاریخی بدست آمده شد که در این عملیات جدید مهم‌ترین برنامه نجات‌بخشی و حفظ آثار بدست آمده در این تپه‌ها است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه موضوع پژوهش و کاوش‌ها در مرحله دوم این عملیات قرار دارد، ادامه داد: مطالعه و آسیب‌شناسی اولیه و تخمین زمان برای مرمت و حفاظت از آثار بدست آمده نیز جزء مهم‌ترین اهداف پایگاه میراث‌فرهنگی جیرفت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: بسیاری از آثار بدست آمده همچنان مطالعه نشده‌اند و نیاز به مستندسازی دارند که تهیه بانک اطلاعاتی جزء اولویت‌های ما خواهد بود.

شاهرخی خاطرنشان کرد: دکتر سید منصور سیدسجادی از باستان‌شناسان بزرگ کشور است که پیشتر کاوش در محوطه باستانی شهر سوخته واقع در سیستان را بر عهده داشته و از او به عنوان ناجی شهر سوخته نام برده می‌شود. کاوش‌های چندین ساله سیدسجادی و تلاش‌های او منجر به ثبت جهانی این محوطه باستانی شد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.