دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1400/08/06
کدخبر :58361
36
چاپ :

کارخانه شمش و روی دارزین روی ریل احداث

کارخانه شمش و روی دارزین شهرستان بم که ساخت آن به علت برخی مسائل از جمله مخالفت فعالان محیط زیست و طیفی از افکارعمومی معطل مانده بود این روزها دارد مراحل ساخت خود را آغاز می‌کند.

مدیران شهرستان بم می‌گویند چون مجوزهای قانونی احداث این کارخانه با سختگیرانه ترین نگاه ها صادر شده جای نگرانی نیست و ضرورت دارد که همه از سرمایه گذار این کارخانه بزرگ حمایت کنند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، در حالی که باوجود برگزاری جلسه با مخالفان احداث کارخانه طی چندماه گذشته همچنان راه اندازی این کارخانه در هاله ای از ابهام و پرسش قرار داشت، مسئولان می گویند از راه اندازی آن حمایت می کنند و احداث آن قانونی و مورد مطالبه است و همزمان مخالفان نیز می گویند که نگرانی هایشان باقی است.

نماینده مردم شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان در مجلس تاکید دارد که چون مجوز کارخانه شمش و روی دارزین قانونی است و مشکل قانونی ندارد لذا کار خود را که یک دانش بسیار مهم است در منطقه ما شکل خواهد داد و توسعه پیدا می‌کند.

مخالفان احداث کارخانه در منطقه دارزین هم می‌گویند نگران آثار زیان‌بار آن بر محیط زیست یا منظر جهانی و گردشگری ارگ ثبت جهانی بم هستند؛ این نگرانی درشرایطی همچنان ادامه دار شده که جلسات کارشناسی بین موافقان و مخالفان برگزار شده است.

عقبه موضوع

 موضوع به احداث کارخانه ای بزرگ برمی‌گردد که سال ۹۸ در منطقه دارزین بم با حضور وزیر وقت اطلاعات کلنگ‌زنی شد تا محصول استخراج شده معدن خان‌خاتون را در محدوده همین شهرستان فرآوری و به ارزش افزوده تبدیل کند؛ موضوعی که چند وقتی است با مخالفت برخی اهالی، فعالان زیست محیطی و حوزه گردشگری مواجه بوده است.

در جلسه‌ای که مردادماه امسال برای حل اختلاف بین معترضان احداث کارخانه شمش و روی دارزین بم و سرمایه‌گذار صورت گرفت طرفین به صورت کلی بر این موضوع توافق کردند که مساله در فضایی با سطح کارشناسی‌ و تخصصی بالاتر پیگیری شود و به نتیجه‌ای واحد و اجماعی برسد اما مخالفان همچنان حرفهای خودشان را دارند و موافقان نیز می گویند چون کارخانه مجوز دارد، باید احداث آن شروع شود.

بَم یکی از شهرهای تاریخی استان کرمان در جنوب‌شرقی ایران قرار دارد که به قلب تپنده جذب مسافر و پایتخت گردشگری جنوب‌شرق تبدیل شده است. ارگ بم و منظر فرهنگی آن در ۱۷ تیر سال ۸۲ و چندماه قبل از وقوع زلزله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید اما نکته دیگر اینکه همزمان با ارگ بم منظر فرهنگی این شهر نیز ثبت جهانی شد و در فهرست آثار در معرض خطر یونسکو قرار گرفت که شامل تمام اجزای فرهنگی و تاریخی و شهر بم از جمله نخلستان‌ها، قنوات و سایر ابنیه تاریخی این شهر می‌شود.

بتازگی هم با الحاق بخشی از کویر ثبت جهانی لوت به محدوده شهرستان بم، به جاذبه های گردشگری این منطقه افزوده شده است.

نیمه مرداد سال‌جاری اعتراض برخی اهالی و کشاورزان به احداث کارخانه فرآوری شمش و روی دارزین در بم مسئولان این شهرستان را برآن داشت تا جلسه‌ای با حضور آنان تشکیل دهند و توجیه‌های فنی و علمی ارائه مجوزهای این کارخانه را به بحث و بررسی بگذارند.

در آن جلسه دادستان بم گفته بود تحت هیچ شرایطی اگر قنات‌ها آسیب ببینند اجازه احداث کارخانه داده نمی‌شود و اگر بحث علمی مطرح شود همه مطیع هستیم اما اگر یک‌سری مطالب برای تشویش اذهان عمومی بیان شود جرم است.

به گفته‌وی تمام موارد و مجوزهای این کارخانه بررسی‌شده و تابع قانون پیش رفته است؛اگر با اجرای قانون مخالف هستیم افرادی که در مجلس قانون می‌نویسند مقصر هستند.

به دنبال این جلسه اعتراضات همچنان ادامه‌داشت و کشاورزان،مالکان قنات‌ها،فعالان و کُنشگران محیط زیست با برگزاری جلسات متعدد همچنان مخالفت خود را به راه‌اندازی این کارخانه اعلام کرده‌اند.
خلاصه ای از دلایل مخالفان و موافقان با احداث کارخانه شمش و روی منطقه دارزین بم


کارخانه شمش و روی دارزین روی ریل احداث

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.