دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1402/12/02
کدخبر :103046
0
چاپ :

ناگفته‌های زنان و مردان چشم به راه حماسه ۱۱ اسفندماه

این روزها همه داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسات تبلیغاتی خود ریز و درشت آنچه بر زمین مانده است را با زبانی همگام با مردم جزء مطالبات خود اعلام می‌کنند.

نصرت پیرنیا یکی از فرهنگیان پیشکسوت جیرفت از دغذغه‌های بر زمین مانده در حوزه زنان یاد کرد و افزود: در مرحله اول صندوق رای از آن ماست و به گرمی از آن استقبال خواهیم کرد اما به صورت کلی برای زنان جامعه ما به استثنای کارمندان دولت یا بخش‌های نیمه خصوصی یا خصوصی که کارفرمایان مکلفند کارکنان اعم از مرد و زن تحت پوشش خود را بیمه نمایند، در بقیه موارد تا آنجایی که اطلاع دارم ساز و کاری در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی افزود: زنان جامعه شهری و روستایی ما در عمل پابه پای مردان و زنان بدسرپرست یا بی‌سرپرست به صورت تنها، هیچ گونه حمایتی نمی‌شوند و اگر تلاش نکنند و همانند یک مرد در بیرون منزل کار نکنند، در خرج خود می‌مانند یا این که در مشاغل روزمزد تا وقتی که سلامت جسمانی دارند کار کنند و بعد از آن هیچ گونه حقوق یا حمایتی از جانب دولت برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

این فرهنگی بازنشسته توجه به  دوران آسیب پذیری  را خواستار شد و افزود: فرزندان طلاق بدون پشتوانه مشکلات زیادی دارند و باید به آنها توجه شود.

وی ادامه داد: لذا یک وکیل خوب باید این مهم را مد نظر داشته باشد و برای رکن مهم و اصلی جامعه یعنی وجود زن احترام ویژه قائل باشد و بتواند در این امر مهم به یاری زنان بشتابد و تلاش کند با ارائه طرح در مجلس که نیاز به حداقل ۱۵ نماینده برای امضاء دارد، همکاران خود را ترغیب کند و از دولت بخواهند که در این مورد خاص لایحه تنظیم و به مجلس ارائه دهد.

این فعال فرهنگی اصولگرا با اشاره به وضعیت زنان جنوب کرمان گفت: در حال حاضر زنان  در این منطقه  که خود شاهدیم در  گلخانه‌ها و در کشاورزی بدون هیچ بیمه‌ای زحمات زیادی می‌کشند . یا در کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی با وجود خطرات دستگاه‌های بسته بندی که دست و پای این عزیزان را هر لحظه تهدید به قطع و جراحات سنگین می‌کند هیچ گونه بیمه حمایتی برایشان وجود ندارد. در هنر و کارهای زیبای قالیبافی، گلیم، هنر سوزن‌دوزی و ... نیز فعالیت دارند و فکر نکنم به جزء تعداد محدودی بقیه تحت پوشش بیمه قرار داشته باشند.

یکی از بازاریان جیرفتی نیز در گفت و گو با ایسنا بر نقش موثر قانون‌گذاری و نظارت در مجلس شورای اسلامی با انتخاب فرد اصلح و متعهد همراه با تجربه و تخصص  تاکید کرد و افزود: فرد اصلح باید دارای بینش سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و عمرانی بوده و نگاه کلان به مسائل داشته باشد زیرا او نماینده یک منطقه محسوب نمی‌شود بلکه نماینده ملت ایران است و عمده خواسته جوانان امروز فسادستیزی، شفافیت و شایسته‌سالاری در کشور است.

علی سالارکریمی آب را یکی از چالش‌هایی برشمرد که در جنوب کرمان بسیار حائز اهمیت است و افزود: در سیستان که مانند جنوب کرمان چالش کمبود آب وجود دارد با وجود نماینده قوی و کاربلد آن منطقه برای نخستین بار در ایران برای رسیدن به آب پایدار مطالعات را تحت عنوان آب ژرف انجام دادند و ردیف ملی برای تامین آب آن سرزمین اختصاص یافت که می‌توان از آن به عنوان یک الگو بهره‌برداری کرد.

این جوان فعال فرهنگی گفت: در این راستا اگر نماینده ما دارای تجارب مختلف در حوزه اجرایی و روابط فرا استانی  باشد این امکان فراهم می‌شود که در مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع مشکلات بی آبی این منطقه فکر اساسی بکند و در این خصوص با انجام مطالعات و تصویب ردیف بودجه در سطح ملی طرح انتقال آب از دریاهای همجوار این استان انجام شود تا مشکلات بی آبی مرتفع گردد.

هدایت پیرنیا فعال فرهنگی و مستند ساز اهل جنوب کرمان نیز توجه به ایجاد اشتغال پایدار و کمک به ساخت مسکن را که از نیازهای ضروری جوانان است، خواستار شد و به ایسنا گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدها بهترین فرصت است تا ببینیم در برنامه کدام یک از آنها این مهم  وجود دارد.

وی تعهد یک نماینده را در تحقق مطالبات مردم حوزه انتخابیه‌اش موثر دانست و افزود: در انتخاب فرد اصلح آنچه مهم به نظر می‌رسد باید مد نظر باشد. اول اینکه میزان تعهدیست که کاندید نسبت به موکلین خود می‌تواند داشته باشد یعنی همان توان مسئولیت پذیری که با مراجعه به سوابقش می‌توان فهمید این فرد صلاحیت انتخاب شدن را دارد یا خیر.

اما فاطمه بامری از اهالی شهرستان جازموریان که دارای تحصیلات دانشگاهی و خانه‌دار است، به خبرنگار ایسنا گفت: کسی با صندوق رای قهر نیست اما گلایه‌ها و پیشنهاداتی داریم که به عنوان یک مادر و عضوی از جامعه زنان اعلام می‌کنم در منطقه ما در حوزه مسکن آن هم در سنوات گذشته خدمات ماندگاری انجام شده است اما به علت عدم کارشناسی ملاحظه می‌شود جانمایی در دهانه پل‌ها و مسیر سیلاب‌ها صورت گرفته که با کمترین بارش شاهد آبگرفتگی منازل و خسارت به اسباب و اثاثیه اهالی هستیم که باز تکرار می‌کنم بی‌توجهی مسئولان وقت باعث تکرار این خسارت به گُرده مردم است.

وی افزود: پیشنهاد می‌دهم هر چه سریعتر نسبت به مقاوم سازی منازل و یا مستحکم سازی مسیر سیلاب‌ها که از وسط آبادی‌ها از جمله شهر زهکلوت عبور می‌کنند اقدام شود تا دار و ندار مردم لا به لای گل و لای دفن نشوند.

این بانوی خانه‌دار همچنین بیمه زنان خانه‌دار را پیشنهاد داد و در ادامه افزود: چطور یک زن دوشادوش مردان کار می‌کند و در تربیت فرزندان و کارهای خانه هم سنگ تمام می‌گذارد اما به غیر از بیمه درمان حداقلی هیچ پشتوانه‌ای در آینده ندارد که لازم است مجلس و نمایندگان آینده به این خواسته جامعه زنان توجه کنند.

قاچاق سوخت بلای جان جوانان

حسین سابکی یکی از جوانان اهل روستاهای حاشیه جازموریان که در گذشته از راه  کشاورزی امرار معاش می‌کرد و به خاطر اُفت همه ساله قیمت محصولات و خسارات ناشی از طوفان و بارش‌ها ورشکست شده و علت آشنایی خبرنگار ایسنا با این جوان به تهیه گزارش مربوط به سیلاب و طوفان سال ۹۸ برمی‌گردد، از نبود شغل و درآمد پایدار گلایه دارد و خطاب به وکلای آینده ملت گفت: من به عنوان یک جوان می‌خواهم سالم زندگی کنم اما هیچ شغلی ندارم و همه می‌دانند جوانان این منطقه به سوخت‌بری یا قاچاق سوخت روی آورده‌اند آن هم به قیمت جانشان به طوری هر ساله شاهد زنده زنده جان دادن آنها در میان شعله‌های آتش هستیم و سود اصلی این درآمد خطرناک هم در جیب دلالان است همانطور که سال‌ها  نتیجه درآمد کشاورزان را دلالان به جیب می‌زنند.

وی اشتغال را مهمترین کاری می‌داند که یک نماینده مجلس باید به آن فکر کند و افزود: صندوق رای ارث انقلاب برای ماست و ما حتماً در انتخابات شرکت می‌کنیم اما نمایندگان بدانند مردم هم ولی نعمتان آنها هستند و فراموشمان نکنند.

راحله رئیسی از اهالی شهرستان منوجان نیز از عدم نگاه عادلانه نسبت به مدیریت‌ها گلایه دارد و به خبرنگار ایسنا در این باره گفت: زنان در همه صحنه‌های انقلاب پیشگام هستند یعنی یک زن هم مادری می کند و هم کار بیرون، اما چطور است در مدیریت به زنان کمتر اعتماد می‌شود در حالی که زنان در طول تاریخ موفق‌ترین مدیریت‌ها را داشته‌اند.

اما با گذر از این بخش از گزارش ایسنا در راستای تحقق اهداف عالیه نظام و تاکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به امیدآفرینی در جامعه و همچنین میزان مشارکت به عنوان نقطه قوت ایران قوی می‌طلبد نگاه مجلس دوازدهم به تقویت بنیه‌های معنوی و پشتوانه‌های حمایتی در حوزه زنان، اشتغال و مسکن بیش از گذشته در دستور کار واقع شود تا روز به روز شاهد رشد و بالندگی ایران اسلامی باشیم.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.