دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1402/10/07
کدخبر :99303
10
چاپ :

منظومه مقاومت، نقطه قوت جمهوری اسلامی/ شهید سلیمانی نماد قدرت و دلسوز ایران بود

وزیر اسبق امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی طی ۴۴ سال در عرصه بین‌المللی یک نقطه قوت ارزشمندی داشت و آن ایجاد منظومه مقاومت است و صحنه امروز بین الملل نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برحق بود.

علی اکبر صالحی در ارتباط ویدئوکنفرانس با دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان سیاست را یک علم و هنر دانست و اظهار کرد: مجریان سیاست باید نظریات سیاسی را پیاده کنند و اگر آمادگی اجرای سیاست را نداشته باشند هرچقدر هم علم سیاست داشته باشند، نمی‌توانند موفق باشند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی سیاست خارجی را امتداد سیاست داخلی دانست و افزود: یعنی ما زمانی می‌توانیم در عرصه بین‌المللی یک هماورد سیاسی داشته باشیم که برخوردار از یک وضعیت مطمئن داخلی باشیم و زمانی که ملت حامی دولتش باشد آن موقع سیاست خارجی ما می‌تواند با اقتدار خودنمایی کند.

وزیر اسبق امور خارجه ایران با یادآوری سخنان اخیر مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات در جمع مردم کرمان و خوزستان تصریح کرد:  اگر ما اسلامیت را مشروعیت و جمهوریت را هم مردم تلقی کنیم نشان می‌دهد که مشروعیت نظام همواره برگرفته از همراهی مردم است. اگر مردم همراهی نداشته باشند آن وقت دوام مشروعیت نظام هم سست می‌شود و نبود انتخابات باعث دیکتاتوری و ناامنی و اغتشاشات می‌شود، لذا همه این موارد نشان دهنده وضع داخلی کشور است که اگر انتخابات وجود نداشته باشد دچار هرج و مرج خواهیم شد.

وی تاکید کرد: وقتی که مشارکت ضعیف باشد یعنی ملت یک مقدار از دولت و حکومت جدا شده و مجلس ضعیف می‌شود و اگر مجلس ضعیف شود حکمرانی ما ضعیف خواهد شد زیرا مجلس یکی از ارکان حکمرانی است.

صالحی با تاکید بر آن که سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی ماست، اظهار کرد: سیاست خارجی قوی زمانی معنا پیدا می‌کند و سیاستمداران ما وقتی می‌توانند قدرتمند حضور یابند که از حمایت داخلی برخوردار باشند.

وی بر لزوم داشتن نقد درست تاکید کرد و افزود: ما به جای اینکه موضوعی را نقد کنیم اشخاص را نقد می‌کنیم و نظر را نقد نمی‌کنیم و این یکی از نقاط ضعف ما در اخلاق سیاسی و اجتماعی است. تفکیک‌هایی را که ایجاد کردیم به نظر من تفکیک‌های تصنعی است زیرا همه در یک کشور هستیم و همه به دنبال منافع ملی حرکت می‌کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه ایران اضافه کرد: اگر نقدی می‌کنیم نقد را مشفقانه و خیرخواهانه تلقی کنیم نه این که نقاط ضعف را بزرگنمایی کنیم البته شما باید نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کنید تا یک ارزیابی از وضعیت خودتان داشته باشید.

وی افزود: سیاست خارجی لاجرم تابع یکسری محدودیت‌های بین‌المللی است یعنی ما در سیاست خارجی نمی‌توانیم آنچه که دلمان می‌خواهد همان‌ها را در سیاست خارجی بیاوریم.

صالحی ادامه داد: اکنون عضو سازمان ملل هستیم و باید بپذیریم که با اعضای دیگر در چهارچوب سازمان ملل و از طریق ارتباطات دولتی باید پیش برویم. ما که نمی‌توانیم با ملت‌های سایر کشورهای دیگر سر خود ارتباط برقرار کنیم مگر با استفاده از دولت‌ها و وقتی سیاست خارجی را پذیرفتیم که عضو برخی سازمان‌های بین‌المللی باشیم لذا باید طبق قواعد بین‌المللی عمل کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی مستقل ترین کشور در بین کشورهای در حال توسعه است و پایبند به اصول سیاسی بوده و این اصول سیاسی را می‌توان در چهارچوب متانت سیاسی مطرح کرد و اقنایی باید صحبت کنیم.

صالحی عنوان کرد: هیچگاه ادعا نکردیم که سیستم حقوق بشر ما بی عیب و نقص است لذا در تلاشیم که اگر مختصر عیب و نقصی هم داشته باشد برطرف بکنیم.

وی با اشاره به جنایات امریکا و اسرائیل در غزه که در برابر دیدگاه جهان رخ می‌دهد، افزود: آمریکا و غرب حیثیت سیاسی خودش را در خصوص مساله غزه کاملا از دست داد.

صالحی اظهار کرد: ما باید صحنه بین‌المللی را رصد بکنیم و بعد فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف را بیابیم و سپس مدیریت کرده و از فرصت‌ها در جهت منافع ملی استفاده کنیم.

وزیر اسبق امور خارجه استقلال را نقطه قوت ایران دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی طی ۴۴ سال در عرصه بین‌المللی یک نقطه قوت ارزشمندی داشت و آن ایجاد منظومه مقاومت است. صحنه امروز بین الملل نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برحق بود و مظلوم واقع شده و اگر این منظومه مقاومت را نداشت و اگر با هوشمندی موضوع فلسطین را به عنوان یک موضوع بین‌المللی جهان اسلام قرار نداده بود، چگونه می‌توانستیم انقلاب خودمان را به عنوان انقلاب اسلامی توجیه بکنیم.

صالحی ادامه داد: یکی از محورهایی که توانسته توجیه گر انقلاب اسلامی باشد همین توجه به موضوع فلسطین به عنوان موضوع محوری جهان اسلام است که ایران پرچمدار این موضوع شد.

وی با تاکید برآنکه شهید سلیمانی نماد قدرت و دلسوز ایران بود، گفت: انقلاب آمد و بستر مقاومت را در بستر اسلام قرار داد. نقطه قوت عزیزان ما در غزه مکتب شهادت و امیدی است که به خدا دارند و مقاومت می‌کنند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.