دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Sunday, April 28, 2024
1402/09/04
کدخبر :97893
18
چاپ :

سه بنای تاریخی جنوب کرمان در حال مرمت است

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: سه بنای تاریخی جنوب این استان با اعتباری معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در حال مرمت است.

سعید شاهرخی افزود: این سه بنای تاریخی شامل قلعه گلاشکرد در شهرستان فاریاب، مدرسه قدیمی دولت‌آباد اسفندقه و مقبره سالاررضا عنبرآباد جیرفت می‌شود که قدمت آنها به دوره پهلوی اول، دوره صفوی و بعد از آن باز می‌گردد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی اظهار داشت: بیشترین اعتبار مرمتی به قلعه گلاشکرد تخصیص یافته که برابر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است و برای ادامه‌دار شدن این عملیات به اعتبار زیادی نیاز است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: در قلعه گلاشکرد عملیات خاک‌برداری درگاه ورودی انجام شده و در حال حاضر مرمت حصار غربی در در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: اندود پشت بام مدرسه قدیمی دولت‌آباد نیز به اتمام رسیده و ازاره آجری (سنگی که پیرامون ساختمان و در پای دیوار نصب می‌شود سنگ مثنی یا سنگ ازاره ساختمان گفته می‌شود، نام دیگر آن سنگ تیشه‌است.) آن در دست اقدام است و به زودی تجهیز کارگاه مرمت پشت بام بنای مقبره سالار رضا انجام شده و آجر فرش زیرگنبد نیز در ادامه اجرا می‌شود.

شاهرخی خاطرنشان کرد: عملیات مرمت و احیای قلعه کهنوج و منوجان با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد ریال به زودی آغاز می‌شود.

کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی، بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم، کاروانسراهای گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.