دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1402/09/04
کدخبر :97894
7
چاپ :

رونق دست‌ودلبازی کرمانی‌ها برای اهدای کتاب

دیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان می‌گوید امسال بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌ها عمومی استان اهدا شده در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است.

در خانه بیشتر ما کتاب‌های زیادی وجود دارد که مدت‌ها خاک می‌خورد، سهم آنها از زندگی ما گوشه خلوت انباری‌ها و جعبه‌های دربسته‌ای است که ماه‌ها و حتی سال‌ها به آن سر نمی زنیم و چشممان به جمالشان هم روشن نمی‌شود.

ببخشید، کهنه یا نو

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، بعضی‌هایمان فکر می‌کنیم کتاب‌هایمان به درد کتابخانه نمی‌خورد و برخی نیز کتاب‌هایمان را رنگ و رو رفته و فرسوده می‌بینیم که چاره‌ای جز نابودیشان وجود ندارد اما آنطور که مسئولان کتابخانه‌ای کرمان می‌گویند اهدای هر کتابی در تقویت منابع کتابخانه‌ای اثرگذار است یا این کتاب‌ها به مخزن‌های کتاب می‌رود و به پای میزهای امانت می‌آید، سر از مدارس، مساجد یا دیگر مراکز تربیتی در می‌آورد یا درآمد حاصل از بازیافت آنها صرف خرید کتاب‌هایی تازه‌ای می‌شود که منابع کتابخانه‌های عمومی را غنا می‌بخشد.

همراستا با فرایند مرسوم اهدای کتاب، چند سالی است در کنار اقدامات نوآورانه فرهنگی، سنت " نذر کتاب " نیز بین مردم کرمان ترویج یافته که تاثیر بسزایی در توسعه عدالت فرهنگی و دانایی در جامعه داشته؛ با توجه به جمعیت استان و استاندارد جهانی که به ازای هر شهروند چهار کتاب باید در کتابخانه‌ها باشد، باید منابع کتابخانه‌ای افزایش یابد و به این منظور اجرای طرح نذر کتاب یکی از راهکارها برای تامین این منابع است.

در کنار طرح های مرسوم نذر کتاب، طرحی نیز با نام و یاد شهید حاج قاسم سلیمانی با عنوان طرح "نذر کتاب با نیت شهید سلیمانی" در دیار کریمان اجرایی شده که بعد از اجرای آن، اهدای کتاب نیز با افزایش مواجه بوده است.

این پویش از طرح هایی است که جرقه اصلی آن آبان سال گذشته از سوی استاندار کرمان در آیین تجلیل از خادمان کتاب، کتابداران و فعالان کتابخانه‌های عمومی استان زده، تا جایی که با کمک این طرح بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب از ابتدای سال جاری تاکنون به کتابخانه های استان اهدا شد. این در حالی بوده در مدت مشابه سال گذشته ۱۹ هزار جلد کتاب به منابع کتابخانه‌ای استان اهدا شده بود و این نشان‌دهنده این است که با این طرح نذر کتاب یکی از زمینه های توسعه کتابخوانی و مطالعه برای عموم مردم فراهم شده است.

نذر کتاب به نیت شهید سلیمانی

احمد وفایی مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان اظهارداشت: بیشتر اقشار مردم به طور طبیعی کتاب هایی در خانه‌ها و اداره دارند، از آنها استفاده نمی‌کنند یا در کتابخانه هایشان راکد مانده است لذا از این‌رو فراخوانی در این زمینه اعلام شد و طرح نذر کتاب با نیت شهید سلیمانی کلید خورد که این طرح هنوز هم ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شعار طرح نذر کتاب با نیت شهید سلیمانی «اهدای کتاب اهدای دانایی» است، ادامه داد: این طرح از آبان سال گذشته با پیشنهاد استاندار کرمان در این استان آغاز شد و تاکنون خیران حدود ۲۰ هزار جلد کتاب را در قالب این طرح به کتابخانه‌ها اهدا کرده‌اند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان ادامه داد: به غیر از اهدای کتاب در قالب طرح نذر کتاب با نیت شهید سلیمانی مردم کتاب‌های متعدد زیادی به کتابخانه‌های استان اهدا می‌کنند به طوری که از ابتدای سال جاری در مجموع ۲۵ هزار جلد کتاب به ارزش ریالی هفت میلیارد ریال به کتابخانه‌های استان اهدا شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته طی مدت هشت ماه ۱۹ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان کرمان اهدا شده بود که امسال با اجرای طرح نذر کتاب به نیت شهید سلیمانی این میزان رشد داشته است.

این مسئول اشاره کرد: با اهدای کتاب به کتابخانه صدها نفر دیگر که امکان خرید کتاب یا تهیه آن را ندارند با مراجعه به کتابخانه می‌توانند از آن استفاده کنند.

وفایی به نقش دستگاه‌های اجرایی در اهدای کتاب اشاره کرد و افزود: برای اهدای کتاب با دستگاه‌های اجرای نیز طی سال جاری تفاهم هایی داشتیم و براساس این تفاهم ها بعضی دستگاه‌ها مقدار قابل توجهی کتاب در قالب طرح نذر کتاب با نیت شهید سلیمانی اهدا کردند؛ به طور مثال بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار کتاب‌های زیادی به کتابخانه های کرمان بخشیدند.

وی بیان کرد: اهدای کتاب‌های خصوصی نیز داریم به طور مثال موسسه های مطالعاتی که با نهاد کتابخانه های عمومی همکاری دارند، امسال کتاب های کمک آموزشی به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال به مناطق محروم مانند ریگان، منوجان و عنبرآباد اهدا کردند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان اظهارداشت: مردم تمامی شهرستان‌های کرمان در فرایند نذر کتاب مشارکت فعالانه داشته‌اند اما میزان مشارکت مردم سیرجان و رفسنجان در اهدای کتاب بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه امروز باید فرهنگ مطالعه کتاب مکتوب را ترویج کنیم و یکی از راهکارهای آن اهدای کتاب است، از مردم کرمان خواست نگاهی به کتابخانه‌های خود بیندازند و اگر کتابی مورد استفاده آنان قرار نمی‌گیرد به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند.

مردم چگونه به طرح نذر کتاب بپیوندند

وفای خاطرنشان کرد: مردم کرمان می‌توانند نشانی نزدیک‌ترین کتابخانه‌های عمومی به محل زندگی خود را از بخش فهرست پرتال SAMANPL.IR پیدا کنند و به نذر مردمی کتاب بپیوندند.

وی گفت: اگر کتاب های اهدای فرسوده اما قابل ترمیم باشند کار صحافی روی آنها انجام می‌شود اما کتاب‌های فرسوده که قابلیت استفاده مجدد ندارند نیز با اطلاع به اهدا کننده به بازیافت می‌روند تا درآمد حاصل از این محل صرف خرید کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها شود.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان بیان کرد: کتاب وقتی در حالت عادی به کتابخانه های استان اهدا می‌شود در رده‌ها و قفسه‌های مخصوص به خود می‌نشیند اما اگر کتاب‌های خاص و ویژه‌ای به کتابخانه عمومی استان اهدا شود که گنجینه ارزشمندی باشند می‌توان به صورت ویژه از آن در کتابخانه نگهداری کرد که ما هم اینک چنین شرایطی را در کتابخانه های عمومی استان نداریم.

فرایند اهدای کتاب

وی درباره فرآیند اهدای کتاب و آماده‌سازی آن گفت: ابتدا اعضای خیر کتاب های مازاد خود را برای اهدا به کتابخانه عمومی مورد نظر خود تحویل می‌دهند و کتابداران اطلاعات اهدا کننده و کتاب‌های اهدا شده را در سیستم ثبت می‌کنند تا فرآیند لازم بر روی انها آغاز شود.

به گفته وفایی، کتابداران، پس از آن کتاب ها را ثبت سیستم می‌کنند، سپس تقسیم بندی می‌شوند تا کتاب‌های خوب اما تکراری برای اهدا به کتابخانه‌های مراکز مختلف به مرکز مبادله اداره کل کتابخانه‌های عمومی ارسال شوند.

وی ادامه داد: حالا نوبت به آماده سازی کتاب‌های مورد تایید برای ورود به قفسه‌هاست که پس از استعلام در سامانه کتابخانه‌های عمومی ثبت و کدگذاری می‌شود تا در اختیار اعضا قرار گیرد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.