دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1402/09/27
کدخبر :98611
6
چاپ :

رفسنجان؛ «سرزمین مادریِ» فرزندان ایران

"سرزمین مادری" کمال تبریزی که این‌روزها به زیبایی وقایع سیاسی، اجتماعی و تاریخ معاصر را روایت می‌کند.

در دیالوگی دکتر حکیم‌السلطنه به رهی شخصیت اصلی سریال می‌گوید: «گریه نکن بچه ایرانی» دقیقاً تشابه زیادی برای شهر دیار فاتحان اروند برای میزبانی همیشگی از لاله‌های بی‌نشانی دارد که بیش‌ از یک هفته است که مردمانش برای آن‌ها سنگ‌ تمام گذاشته‌اند و مفتخر به میزبانی دائمی از «فرزندان ایران» هستند و به‌ جای پدر و مادران منتظر این شهیدان خوش‌نام گریستند، مویه کردند و قهرمانان وطن را با گل‌های لاله بدرقه کردند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، شهرستان رفسنجان متفاوت‌ترین فاطمیه خود را امسال تجربه کرد. تشییع باشکوه پیکر سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس رنگ و بوی معنوی به جای‌جای این شهرستان داد.

از محلات، مساجد و روستاها تا استقبال بی‌مانند دانش‌آموزان در مدارس شهرستان نشان داد استقبال و تشییع پیکر شهید و بدرقه آن کوچک و بزرگ نمی‌شناسد. وقتی فراخوان شود همه می‌آیند، بزرگ و کوچکش را فقط در قد و قامت حاضران می‌توان دید وگرنه دل‌های دلدادگان و عاشقان شهدا همگی بزرگ و دریایی است.

فضای رفسنجان بیش‌از یک هفته است که دگرگون شده و همه اهالی محله، هیئت‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن مختلف، ساکنان شهرها و بخش‌ها برای استقبال از لاله‌های فاطمی سعی کردند رسم میزبانی را با بهترین شیوه ادا کنند تا دلتنگی‌های فرزندان، همسران، مادران و پدران شهدا را التیام بخشند. مادران چشم به راهی که امیدی جز دیدن فرزند ندارند و هر ساله با ورود شهدای گمنام به شهر و دیارشان داغشان تازه‌ می‌شود.

صاحب نوای مداحی معروف «شهید گمنام» نیز مجتبی رمضانی، مداح رفسنجانی است و این‌روزها این نجوا در گوشه‌گوشه شهرستان پیچید که: «خبر آوردن بازم تو شهر مهمونیه». از سوی دیگر دانش‌آموزان رفسنجانی به گرمی و با شور و شوق وصف نشدنی در فضای آموزشی خود از پیکر پاک شهدای گمنام استقبال و بار دیگر با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند و این حال و هوای معنوی حتی مجتبی رمضانی را نیز متقاعد کرد که در یکی از مدارس خود شخصاً این نوا را با دانش‌آموزان زمزمه کند.

و چه صحنه‌های عجیبی نیز که در این روزها خلق شد از صدای باباجان پدر شهید از لابلای جمعیت تا مادری که هنوز غم دوری فرزند شهیدش را با تماشای تابوت‌های این شهدای گمنام در ذهن تداعی می‌کرد، از کودک خردسالی که تابوت شهدا را غرق در گُل کرد تا جوانانی که عاشقانه دستانشان را با افتخار زیر تابوت شهدا گذاشتند و افتخار میزبانی‌شان را به جان می‌خریدند.

مردم دیار «قم ثانی» به‌درستی می‌دانند که جاده عاقبت‌به‌خیری، شهادت است و کاروان اهالی بهشت را با گرمی در هر کوی و برزنی بدرقه کردند. فرزندان شهدا نیز در این میان حضور داشتند تا شاید با دیدن همرزمان پدرانشان روح تازه‌ای به جانشان دمیده شود و دلتنگی‌های نبود پدرانشان را التیام دهند.

باید با حجاب فاطمی راه شهدا را ادامه دهیم

"محمدعلی اصغرنژاد" که در مراسم تشییع شهید گمنام در پارک جوان حضور یافته، فضای روزهای اخیر رفسنجان را این‌گونه توصیف می‌کند: هر جا شهدا هستند حال و هوای شهدا و معنویت و اسلام همانجاست. آمده‌ام اینجا تا از مقام شهدا تجلیل کنم و قدردان زحماتی که برای به ثمر نشستن این انقلاب کشیدند، باشم.

از «یسنا» ۱۵ ساله تا «فاطمه» ۳۴ ساله به تأکید شهدا بر موضوع حجاب اشاره و به این مسئله اشاره می‌کنند که: باید با حجاب فاطمی راه شهدا را ادامه دهیم.

از «هستی» ۱۰ ساله که در مراسم تشییع در پارک مطهری حضور دارد دلیل حضورش را سوال می‌کنم که پاسخش این‌است: شهدا به گردن ما حق دارند و این تنها کاری است که می‌توانم برای شهدا انجام دهم.

"ابوالفضل رودینی" دانشجوی حاضر در مراسم تشییع شهدای گمنام نیز به حال و هوای فاطمی امسال اشاره و بیان می‌کند: با حضور در این مراسم نشان می‌دهیم پشتیبان ولایت فقیه هستیم و قدردان شهدایی که ۴۰ سال پیش برای دفاع از ناموس و وطن ما جنگیدند و راه آنان را ادامه می‌دهیم. در جنگ سایبری امروز باید تفکر شهدا را بیشتر گسترش دهیم.

خانم "مغویی‌نژاد" آموزگار پایه ششم هم که به نیت مادران و خواهران شهید در این مراسم حضور یافته است، می‌گوید: حضور پیکر مطهر این شهید در مسجد محله‌مان باعث برکت و معنویت بود و دخترم اصرار داشت از همان اول مراسم تشییع نیز اینجا حضور داشته باشیم. باید در راه آرمان‌های انقلاب و اسلام گام برداریم و فرزندانی صالح تربیت کنیم.

تشییع دو شهید گمنام و ادامه میزبانی

همزمان با تشییع ۲٨۰ شهید گمنام در سراسر کشور، مراسم تشییع پیکرهای مطهر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در سالروز شهادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) از محل میدان شهید عباس‌زاده تا چهارراه امیرکبیر(خیابان امام ) به صورت استقبال خودرویی در رفسنجان برگزار شد.

سپس مراسم تشییع با حضور گسترده مردم عزادار، از مکان گذر انقلاب تا میدان ابراهیم(ع) برگزار و اقامه نماز توسط امام جمعه رفسنجان انجام شد.

حاج حسین یکتا راوی دفاع مقدس در این مراسم طی سخنانی گفت: جنگ تمام شد، عده‌ای رفتند شهید را پیدا کنند حین تفحص شهید شدند یکی رفت فیلم بگیرد که چکار می‌کنند، حین فیلمبرداری شهید شد و شد آوینی سید شهیدان اهل قلم. خیلی‌ها راهیان نوری شدند تا ببینند شلمچه چه خبر است، راوی شدند و در اثر این زیارت دهه شصتی‌هایی درست شد که مدافعان حرم این استان و یاران حاج‌قاسم شدند.

این راوی دفاع مقدس افزود: شهیدان گمنام اگر نظر کنند اثر خواهد کرد، آنها واسطه فیض بین ما و حضرت زهرا(سلام الله علیها) هستند.

یکتا همچنین گفت: حاج‌قاسم به ولایت چَشم گفت و همه چِشم‌ها برایش گریه کردند، مبنای عالم، ولایت است.

در ادامه مراسم با همراهی گسترده مردم و هیات‌های مذهبی پیکرهای پاک شهدای گمنام از میدان ابراهیم(ع) به سوی پارک‌های جوان و مطهری بدرقه و در این مکان‌ها خاکسپاری شد.

پیکر یکی دیگر از لاله‌های فاطمی نیز روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه جاری در رکن‌آباد نوق(از توابع شهرستان رفسنجان) تدفین خواهد شد که در این چند روز فرصت باقی‌مانده، روستاها و بخش‌های دیگر شهرستان از حضور این شهید خوش‌نام عطرآگین خواهند شد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.