سه شنبه11 ارديبهشت 1403     Tuesday, April 30, 2024
1402/08/17
کدخبر :96872
11
چاپ :

خبر خوش مجلسی‌ها برای کشاورزان/ تعهد ارزی صادرات پسته بالاخره حذف شد

نمایندگان خانه ملت برای کمک به کشاورزان، مصوباتی در برنامه هفتم شامل حذف تعهد ارزی از صادرات پسته، خودکفایی در تولید کالاهایی از جمله گندم، جو، برنج و حمایت از دانش بنیان‌ها برای افزایش بهره‌وری.

با تلاش نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگانی که که در شهرستان‌ آنها کشاورزی دارند، مصوباتی در برنامه هفتم به دولت تکلیف شد که با تصویب و ابلاغ آن بار زیادی از دوش کشاورزان برداشته و کمک شایانی به آنها خواهد شد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، به گفته حجت الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، یکی از این مصوبات در حوزه آب است که دولت مکلف به پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان برای سیستم‌های آبیاری نوین شد و مقرر شد دولت تمام هزینه‌های آبیاری‌های تحت فشار را در بودجه‌های سالانه در نظر بگیرد و هر سال اعتبارات آن را برای آبیاری تحت فشار، قطره‌ای و بارانی ببیند که این موضوع در کاهش مصرف آب و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی کمک بسزایی می کند.

وی با اشاره به اینکه رفسنجان قطب تولید مرغ استان کرمان است و در این زمینه حرف برای گفتن دارد، ادامه داد: مصوبه‌ای که کمیسیون در خصوص طیور مطرح کرد می‌تواند برای مرغداران استان کرمان و شهرستان رفسنجان نیز راهگشا باشد.

جلالی در این باره توضیح داد: در رابطه با مرغ لاین که یکی از پاشنه آشیل‌های کشور شده و دشمن طمع می‌کند و هر زمان با تهدید و تحریم این موضوع را نشانه می‌گیرد، لذا تصویب شد که دولت تولید مرغ لاین را در سطح پایداری نگه دارد تا در مواقع لزوم تولید را به ۱۰۰ درصد برسانیم. همچنین در زمینه سلامت مرغ‌های تولیدی مصوب شد ۵۰ درصد مرغ سبز باشد و ۹۰ درصد بذر در کشور که هیبریدی و وارداتی است و محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، دولت مکلف شد از دانش بنیان‌ها حمایت کند تا در این زمینه نیز مشکلات برطرف شود.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس همچنین اظهار کرد: تصویب سالانه ۳۰۰۰ کیلومتر لایروبی و مرمت قنوات نیز در این برنامه تصویب شد که رقم خوبی است و در حوزه مراتع نیز دولت مکلف به تقویت و توسعه ۲۰ میلیون هکتار از مراتع شد که در تولید علوفه نقش بسزایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: همچنین از دیگر مصوباتی که به حوزه کشاورزی شهرستان های رفسنجان و انار کمک بسزایی خواهد داشت؛ کاهش فاصله ایستگاه‌های هواشناسی کشاورزی است که پیش از این بین هر ایستگاه ۱۲۰ کیلومتر فاصله بود که با راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید این فاصله ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس گفت: افزایش سپرده در بانک کشاورزی برای ارائه تسهیلات به کشاورزان مصوبه دیگری بود که نمایندگان خانه ملت برای حمایت از کشاورزان از سه درصد کنونی به هشت درصد در برنامه هفتم آن را افزایش دادند.

جلالی بیان کرد: حذف تعهد ارزی از صادرات پسته مهمترین مصوبه‌ای بود که به تصویب رسید و می‌تواند به کشاورزان و صادرکنندگان پسته کمک شایانی کند. 

حجت الاسلام جلالی ابراز امیدواری کرد با تصویب نهایی این مصوبات در شورای نگهبان، به کشاورزی و تولید در کشورمان کمک شود.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.