سه شنبه11 ارديبهشت 1403     Tuesday, April 30, 2024
1399/12/23
کدخبر :44296
35
چاپ :

باید و نبایدهای زندگی با کرونا/ ترس از کرونا باید منطقی باشد

مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پرهیز از دامن زدن به شایعات و ایجاد ترس و اضطراب در جامعه درباره کرونا جهش یافته را خواستار شد

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا،مدیر گروه بیماری های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پرهیز از دامن زدن به شایعات و ایجاد ترس و اضطراب در جامعه درباره کرونا جهش یافته را خواستار شد و گفت: این موارد نه تنها کمکی به پیشگیری از این بیماری نمی کند بلکه باعث شده بعضی از مردم براساس اطلاعات نادرست دست به رفتارهای غیرمنطقی جهت پیشگیری از این بیماری بزنند.

دکتر"امین سعیدی" در گفت و با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت کرونای انگلیسی در جنوب کرمان افزود: هرچند که هنوز کرونای انگلیسی در جنوب استان کرمان گزارش نشده است اما همه خوب می دانیم که کرونا جغرافیا نمی شناسد؛ وجود و تایید کرونای انگلیسی در شهرهای همجوار شمالی و استان های همجوار جنوبی، بی شک این پیام را می دهد که جنوب کرمان هم مستثنی از این درگیری  نخواهد ماند.

وی پرهیز از دامن زدن به شایعات، نقل قول های غیرعلمی و ایجاد ترس و اضطراب در جامعه درباره کرونا جهش یافته را خواستار شد و گفت: این موارد نه تنها کمکی به پیشگیری از این بیماری نمی کند بلکه باعث شده بعضی از مردم براساس اطلاعات نادرست دست به رفتارهای غیرمنطقی جهت پیشگیری از این بیماری بزنند.

سعیدی تصریح کرد: تایید کرونای انگلیسی با شک بالینی پزشک، رویت سی تی اسکن بیمار و خصوصاً مسافرت اخیر، برخورد بیمار با افراد کشورهای درگیر این بیماری یا مسافرت به شهرهایی که درگیر این بیماری هستند و پس از تایید تشخیص در آزمایشگاه‌های مجهز و محدودی در تهران و با هزینه های زیاد خواهد بود و اینگونه نیست که هر بیمار بدحالی را بلافاصله مبتلا به کرونای جهش یافته یا انگلیسی تلقی کنیم.

وی بیان کرد: هر ویروسی برای بقای خود و بعد از مدتی تغییر  ژنتیک  می دهد که نشان می دهد نسخه قبلی ویروس کرونا(کووید 19) از حالت اپیدمی  در حال خارج شدن است که مجبور شده ژنتیک خود را تغییر دهد.

 مدیر گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بر لزوم اجتناب  از ایجاد هر گونه  ترس، وحشت و اضطراب تاکید کرد و ادامه داد: درباره کرونای انگلیسی نباید در جامعه ترس، اضطراب و وحشت ایجاد کنیم زیرا هیچ رفتار درستی را با ترس و اضطراب در جامعه نمی توان نهادینه کرد و در حال حاضر تنها سه اصل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از قرار گرفتن در محیط های در بسته و بدون تهویه به مدت طولانی جهت پیشگیری از کرونای انگلیسی نیز مفید خواهد بود.

 وی با تاکید بر این مطلب که هرچند  نوع جهش یافته کرونای انگلیسی تمایل به درگیری جوانان و نوجوانان بیشتر دارد، اظهار کرد: به این معنا نیست که  این ویروس فقط جوانان و بچه ها را درگیر می کند بلکه این ویروس قدرت سرایت بیشتری در بین افراد فعال جامعه دارد که این افراد جوانان هستند.

سعیدی وجه تمایز کرونا را با نوع جهش یافته در قدرت سرایت دانست و گفت: اینگونه نیست که کرونای انگلیسی ظرف سه روز فرد مبتلا را از بین ببرد یا بلافاصله ریه را از کار بیندازد، رفتار ویروس همان رفتار قبلی است اما با قدرت سرایت بیشتر و وقتی تعداد افراد بیشتری مبتلا بشوند به مراتب خطر مرگ و میر هم افزایش پیدا خواهد کرد  و مرگ و میر ناشی از کرونا انگلیسی تنها به میزان کمی از کرونای معمولی بالاتر است آن هم به علت قدرت سرایت بیشترِ این نسخه ویروس است.

وی اضطراب و ترس از کرونا را از عوامل مهمی عنوان کرد  که در یک سال گذشته خانواده های زیادی را درگیر خود کرده و افزود: یکی از وظایف پزشکان و کادر بهداشت و درمان انتقال اطلاعات صحیح به مردم است هرچند که با گذشت زمان تجربیات و یافته‌های جدیدی از این بیماری شناخته می شود.

وی استفاده از ماسک و زندگی با کرونا را امری عادی عنوان کرد و گفت:  ترس از کرونا باید منطقی باشد زیرا فعلا باید با کرونا زندگی کنیم و همه نیاز به ماسک داریم و باید یاد بگیریم  فاصله اجتماعی را حتی اگر کرونا نباشد رعایت کنیم.

مدیر گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با تشریح نحوه انتقال ویروس کرونا افزود: نکته جالب در ارتباط با کرونا و نحوه انتقال آن این است که در آخرین مقالات سازمان جهانی بهداشت، انتقال کرونا از طریق غذا و سطوحی که استفاده زیاد از آنها نمی شود بسیار اندک و قابل چشم پوشی است. بنابراین همچنان ماسک مهمترین ابزار و کارآمدترین راه جهت جلوگیری از این بیماری است و نقش دستکش جز در محیط‌هایی که  در آن از ابزار زیاد استفاده می شود و یا ضدعفونی کردن سطوح به جز از وسایلی که از آنها زیاد استفاده می شود، کم کم در حال منسوخ شدن است.

وی با بیان این مطلب که اضطراب بیش از حد، وحشت، دل نگرانی، حبس کردن خود یا سایر اعضا در خانه و یا متوقف کردن زندگی اجتماعی در برابر کرونای جهش یافته دیگر جایگاهی ندارد، گفت: باید زندگی را چه با کرونای انگلیسی چه کرونای آفریقایی و چه کرونا یایرانی با بهترین نحو و  با بالاترین کیفیت و با امیدواری هرچه تمام ادامه دهیم.

 سعیدی خطاب به مردم جنوب استان کرمان گفت: از مردم تقاضا داریم با توجه به فرا رسیدن عید نوروز، رعایت نکات بهداشتی را با جدیت بیشتری داشته باشند زیرا اکثر مواردی که طی هفته‌های اخیر درگیر بیماری شده اند، در مراسم عروسی، عزا و یا دورهمی های خانوادگی شرکت داشته اند و نباید مردم تمام تلاشی را که در یک سال اخیر جهت پیشگیری از کرونا داشته اند، تنها با حضور چند ساعته در یک مراسم بی ثمر، از دست بدهند.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.