دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1400/07/27
کدخبر :58144
35
چاپ :

بارقه زیرساخت‌سازی در روستاهای محروم‌ترین شهرستان کشور

احداث برخی زیرساخت‌ها در روستاهای ریگان، محروم‌ترین شهرستان کشور در شرق کرمان بارقه‌های امید را در دل اهالی روشن کرده است.

شهرستان ریگان با ضریب محرومیت ۹ در نزدیکی استان سیستان و بلوچستان شرایط خاص و ویژه‌ای دارد؛ هرچقدر که از مشکلاتی مانند طوفان های شن و انباشت شن های روان، راه های خاکی و غیراستاندارد و دیگر ابعاد توسعه کم ندارد، همزمان، از ظرفیت های منحصربه فرد توسعه نیز کم ندارد اما واقعیت اینکه هنوز جای کار خیلی زیاد برای توسعه در بخش های مختلف دارد و امید می رود شروع احداث زیرساخت در روستاهای این شهرستان در سایر نقاط و در همه ابعاد زیرساختی آن نیز ادامه یابد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، قرارداشتن در منطقه‌ای کویری و داشتن بلندترین تپه‌های شنی کشور یا به قول برخی کارشناسان، در جهان، که هم جاذبه‌های منحصربه‌فرد گردشگری خود را دارد هم از ظرفیت برگزاری رویدادهای کشوری اینچنین اقلیمی برخوردار است. این شهرستان در کنار باغ های خرما و مناطقی از ارتفاعاتش تنها با چند کیلومتر فاصله از کویر مناظر بدیع طبیعی و خوش آب و هوا را در مختصات خود ثبت کرده آن هم در مسیر ترانزیتی و ارتباطی مهم و راهبردی ایرانشهر و چابهار.

شهرستانی که سال هاست گلایه ها از محرومیت هایش بلند است؛ کمبود یا نداشتن سرویس بهداشتی در برخی مناطق روستایی آن خبرساز بوده؛ بیکاری و فقر در برخی نقاطش گویا هیچوقت نمی خواهد علاج یابد و به طور کلی محرومیت از هرجای آن می بارد و تصورش آسان است که روستاهای چنین شهرستان محرومی از چه وضعیتی برخوردار است اما در همین شرایط شروع توسعه برخی زیرساخت ها طی چندسال اخیر، سبب ساز خوشحالی اهالی شده است.

برای به تصویرکشیدن کارهای عمرانی که شکل گرفته از سال گذشته تاکنون براساس اعلام مسئولان ریگان تنها ۳۵ میلیارد تومان در بخش زیرساخت های عمرانی و تامین آب، برق و .... روستاهای این شهرستان هزینه شده است.

شروع احداث معابر، آسفالته کردن، آبر و برق رسانی، مقاوم سازی منازل، ساخت بوستان، خانه بهداشت، مدرسه سازی و احداث زمین های ورزشی چمن مصنوعی در روستاهای این شهرستان که طی چندسال گذشته با تخصیص اعتبار در دستور کار قرار گرفته سبب تغییر چهره روستاها شده است.

آسفالته کردن معابر خاکی که همواره با شن انباشت بوده اینک سبب خوشحالی اهالی شده و برخی از آنان طعنه روستایشان را به مرکز شهرستان ریگان که به گفته آنان نیمی از معابرش خاکی است می زنند و می گویند که اهالی از توسعه این زیرساخت ها راضی هستند.

پای صحبت اهالی روستاها

رضا رشیدی یکی از اهالی روستایی شهرستان ریگان گفت: روستای ما بوستان نداشت اما اینک فرزندان ما تا پاسی از شب مشغول بازی در بوستان احداث شده هستند.

وی افزد: گردوغبار و توفان شن باعث شده بود شن های روان تا در منازل ما بیاید اما به همت دهیاری روستا کوچه ها آسفالت و بسیاری از مشکلات تردد ما رفع شد.

مجبد حبیبی از جوانان روستایی نیز گفت: ما ورزشکاران فوتبالی در زمینی خاکی و غیر استاندارد ورزش می کردیم که به همت دهیاری اکنون صاحب زمین چمن مصنوعی شده ایم و آرزوی چندین ساله ما تحقق پیدا کرد.

مجید زراد یکی دیگر از اهالی روستاهای ریگان نیز گفت: حالا روستای ما از شهر چیزی کم ندارد، روستایی که در آن مدرسه، خانه بهداشت و امکانات رفاهی مثل پارک وجود دارد برای زندگی اهالی مناسب تر از گذشته شده است.

وی بیان کرد: تمامی معابر روستای ما خاکی بودند اما اکنون نیمی از معابر آسفالت شده و به گفته اعضای شورا و دهیار، آسفالت سایر معابر نیز در برنامه قرار دارد.

علی سرحدی یکی دیگر از اهالی روستایی به آسفالت شدن ۹۰ درصد معابر روستایش اشاره و بیان کرد: در شرایطی از آسفالت شدن راه های روستا سخن می گوییم که نیمی از کوچه ها و خیابان های شهر ریگان خاکی است.

ریگان روی ریل توسعه

فرماندار شهرستان ریگان نیز در این زمینه گفت: احداث زیرساخت های روستایی شهرستان طی سال های اخیر در بخش های مختلف شروع شده است.

امین باقری بیان کرد: ریل گذاری توسعه روستاهای ریگان انجام شده و کار و تلاش در روستاهای این شهرستان درحال انجام است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۳۵ میلیارد تومان در بخش های عمرانی روستاها صرف شده و امید را در دل اهالی زنده کرده است گفت: ساخت بوستان در روستاها، ساخت زمین چمن مصنوعی، زیرسازی، تسطیح و آسفالت معابر و نیز تامین روشنایی معابر در اکثریت روستاها انجام شده است.

به گفته باقری این اعتبارات غیر از چندمیلیاردتومان اعتباری است که در سال های گذشته صرف شده است.

فرماندار ریگان با بیان اینکه تاکنون هشت زمین چمن مصنوعی در روستاهای شهرستان ریگان ساخته شده است اظهارداشت: آسفالت معابر ۲۳ روستا در بخش های مرکزی و گنبکی انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۳۲ روستا زیرسازی و تسطیح معابر آنها نیز انجام و آماده آسفالت شده است.

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه دهها روستا در حاشیه شن های روان قرار دارند، تاکید کرد: دهیاری ها در این روستاها کمربند سبز احداث کرده اند که تاثیر زیادی در کاهش تبعات شن های روان برای اهالی داشته است.

باقری همچنین از ساخت ۳۳ واحد آموزشی در روستاهای شهرستان خبر داد و گفت که ۱۲ مدرسه دیگر نیز در حال ساخت است.

وی از برنامه درحال احداث چهار مجتمع آبرسانی در شهرستان خبر داد و بیان کرد: با راه اندازی این مجتمع ها ۲۲ روستا از آب اشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

فرماندار ریگان همچنین خاطر نشان کرد: احداث ۱۵ بوستان در روستاهای شهرستان از دیگر اقدامات است.

باقری در ادامه از پرداخت تسهیلات اشتغال زایی در روستاهای شهرستان خبر داد و گفت: این تسهیلات در قالب اشتغال های خرد خانگی است.

رشد جمعیت روستایی و شهرشدن روستاها

فرماندار ریگان همچنین در ادامه به نکته قابل تاملی اشاره و با بیان اینکه شهرستان با رشد جمعیت مواجه بوده گفت: ما شاهد رشد جمعیت روستایی شهرستان بوده ایم.

باقری بیان کرد: به دلیل احداث زیرساخت ها طی چندسال اخیر ۲ روستای ریگان به شهر تبدیل و دارای شهرداری شدند.

وی افزود: امید ساکنان ناامید روستاهای محروم اکنون با انجام اقدامات زیرساختی دوچندان شده است.

رشد ۲۰۰ درصدی اعتبار روستاهای استان

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کرمان نیز که چندروز پیش به ریگان سفر و از وضعیت روستاهای این شهرستان بازدید کرد گفت: رشد اعتبار دهیاری های استان بیش از ۲۰۰ درصد بوده است.

منصور خانه گیر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با بهره گیری از این اعتبارات در روستاهای محروم استان شاهد پیشرفت و آبادانی هستیم.

وی عنوان کرد: فعالیت های عمرانی در روستاهای استان از جمله شهرستان محروم ریگان  دو چندان شده است.

شهرستان ریگان ۹۸ هزار نفر جمعیت و ۳۰۲ پارچه آبادی دارد که در قالب دو بخش مرکزی و گنبکی و چهار شهر  در فاصله ۲۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.