دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1402/10/07
کدخبر :99298
1
چاپ :

از راه‌اندازی مرکز ناباروری سطح یک در جنوب کرمان تا هشدار نسبت به معضلات جمعیت سالمند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت کاهش نرخ رشد جمعیت جوان را از بزرگترین معضلات دانست که اثرات آن طی سال‌های آینده مشهود خواهد شد.

دکتر علی اصغر خیرخواه در حاشیه جلسه قرارگاه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با اشاره به اهمیت اجرای طرح ملی جوانی جمعیت، انجام کار فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: افزایش میانگین سنی در سال‌های نه چندان دور دغدغه بزرگ کشور است و این میانگین متاسفانه در سال‌های گذشته روند کاهشی داشته که معضلات زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا،  وی با بیان اینکه اثرات کاهش جمعیت در سال‌های آینده دیده خواهد شد و یکی از بزرگترین مشکلات آن سالمندی و پیری جمعیت است، افزود: متاسفانه سالمندی و کاهش جمعیت اتفاقی است که مبنای آن تصمیم‌گیری بر کنترل جمعیت در برهه‌ای از زمان بود و بر همین اساس سیاست‌گذاری شد که متوجه شدیم، سیاست‌گذاری‌ها دچار اشکالاتی جدی است و بزرگترین معضل در نیروی کار کشور ایجاد خواهد شد.

خیرخواه با اشاره به اهمیت نقش جمعیت در اقتدار یک کشور اظهار کرد: از بزرگ‌ترین معضلات، کاهش جمعیت جوان کشور است که اگر با همین روال پیش برود، قطعا دچار مشکلات بزرگ‌تری در تامین نیروی انسانی مورد نیاز در رشته‌های مختلف خواهیم شد که عامل اساسی در تولید و توسعه هستند.

وی با بیان اینکه مبنای سیاستگذاری جمعیت در وزارت بهداشت تغییر کرده و برنامه‌ریزی شده تا رشد جمعیت و عبور از تله جمعیتی را شاهد باشیم، افزود: کاهش نرخ رشد جمعیت باعث می‌شود، خانواده‌ها نرخ جانشینی را هم از دست بدهند، اما خوشبختانه این سیر طی چند سال گذشته در حال تغییر است، اما کند است و نیاز است در درازمدت در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگی برای فرزندآوری کار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: ممکن است برخی نقد اقتصادی در این مقوله داشته باشند و این موضوع به ذهن می‌رسد که مشکلات اقتصادی مانع رشد جمعیت است، اما همه می‌دانیم که اقتصاد کمترین نقش را در معضل کاهش جمعیت دارد و در خانواده‌های مرفه هم این اتفاق کاهش جمعیت افتاده است و می‌توان گفت، جنبه اقتصادی یک بعد خیلی کوچک در این موضوع است.

خیرخواه با اشاره به نقش موثر اقدامات فرهنگی و اقدام جدی خانواده‌ها به عنوان رکن اصلی جامعه در افزایش نرخ جمعیت گفت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی مانند راه‌اندازی مرکز ناباروری، احداث خوابگاه‌های متاهلی، راه‌اندازی مهدکودک‌ها و ... دیده شده، باید دغدغه‌ها را کم و امکانات و رفاهیات را در حد توان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کمک به درمان ناباروری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: مرکز ناباروری سطح دو در جیرفت راه‌اندازی شده که خدمات به صورت رایگان به افراد متقاضی ارائه می‌شود و  یکسری تسهیلات هم برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده و راه‌اندازی مرکز ناباروری سطح یک در جنوب کرمان هم در حال انجام است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.