دوشنبه10 ارديبهشت 1403     Monday, April 29, 2024
1402/12/24
کدخبر :103939
0
چاپ :

آقای استاندار ما هنوز کربلا نرفته‌ایم

اطراف شهر کرمان زندگی می‌کند، ۲ فرزند یکساله و چهار ساله دارد، می‌گوید حقوق کارگری همسرش خیلی کم است و کفاف زندگی را نمی‌دهد لذا درخواست حمایت دارد.

آقای استاندار مکث کوتاهی می‌کند، بعد با رویی گشاده جواب می‌دهد: اولا که دعا کنید امام حسین(ع) همه ما را بطلبد و بعد بتوانیم بخشی از همین مشکلات معیشتی را ابتدا پیگیری و حل کنیم.
سعی می‌کند خیلی صریح، خطاب به زنی جوان که برای درخواست کمک از طریق سامانه تلفنی سامد(۱۱۱) به استاندار کرمان زنگ زده، نگوید نمی‌توان از ظرفیت‌های اداری کمک گرفت و افراد را به سفر کربلا فرستاد؛ از طرفی اشتیاق و تمنای سفر کربلا برای این خانم که در اصل، تماس گرفته تا درخواست کمک معیشتی داشته باشد، هم برای شخص استاندار و هم دیگر حاضران قابل تامل و جالب است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، نشستن در کنار مدیرانی که پاسخگوی تلفنی یا حضوری در ملاقات مردمی هستند، برای هرکس از جمله خبرنگاران از ابعاد مختلف می‌تواند جالب باشد؛ نوع درخواست‌ها، درخواست‌کنندگان، موضوعات مورد درخواست، پیگیری و البته واکنش مدیرانی که شنونده و تصمیم‌گیر هستند، هرکدام نکات بسیار و قابل توجهی دارد.
آخرین پاسخگویی برخط و نیز ملاقات مردمی حضوری محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در سال ۱۴۰۲ روز دوشنبه ۲۱ اسفند درحالی طی صبح و بعدازظهر برگزار شد که وی پاسخگوی چندین تماس مختلف با طرح درخواست های متنوع بود.

پاسخگویی برخط در نوبت صبح و ملاقات حضوری بعدازظهر به همت دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری کرمان در ساختمان استانداری برگزار شد و فداکار، ابتدا شنونده درخواست‌ها و طرح مشکلات مردم بود و سپس برای هر درخواست، دستوری خطاب به اداره یا مدیری که باید پیگیری کند، صادر کرد.


همانطور که قابل پیش‌بینی است برخی تماس‌ها، درخواست برای کمک، وام و هزینه معیشتی یا کمک‌هزینه درمانی است اما همه تماس ها برای این موارد نیست؛ این سکه روی دیگری هم دارد. در بین شهروندانی نیز هستند که تماس می گیرند و وقت می گذارند، پشت خط تلفن منتظر می مانند تا با مدیران استان صحبت کنند و نه برای درخواست شخصی خودشان، بلکه برای حل یک مساله و مشکلی که جامعه نفع آن را می برد اقدام کنند.

از جمله خانم و سپس آقایی که در این فرآیند پاسخگویی برخط استاندار کرمان، از شمال استان و شهرستان زرند، هرکدام جداگانه از ۲ روستای متفاوت تماس گرفتند و هرکدام دغدغه حل مشکلی را در روستایشان داشتند. خانمی جوان از زرند فقط تماس گرفته بود تا به گوش استاندار برساند در روستای فتح آباد علیا قلعه‌ای تاریخی وجود دارد که نیازمند مرمت است؛ درخواست این خانم، پیگیری روند مرمت بود که استاندار دستور داد از طریق مدیران مربوطه بررسی شود.

یا آقایی که باز از زرند در شمال استان برای اجرای طرح هادی روستایی تماس گرفته بود و تقاضا داشت در همکاری با بنیاد مسکن و شرکت شهرک های صنعتی، به گونه ای که مشکلی برای واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک پیش نیاید، بخشی از زمین در جوار روستا که تعریف اراضی ملی دارد، به روستا الحاق شود و امکان بهره گیری عمومی از آن برای اهالی فراهم بیاید که استاندار با چند سئوال فنی از آن فرد، متوجه اصل موضوع و ابعاد آن شد و دستور دارد که به گونه ای که مانع قانونی ایجاد نکند، مساله بررسی شود.


تماس ها فقط از شمال استان نبود، از جنوبی‌ترین نقطه در شهرستان قلعه گنج که فاصله‌ای حدود ۴۵۰ کیلومتری تا مرکز استان دارند تا شمالی ترین نقطه در کوهبنان، در تماس تلفنی با استاندار طی یک ساعت ( ۹ تا ۱۰ صبح) زنگ زدند و جالب اینکه از چند مورد تماس شهرستان قلعه گنج، بیشتر آنها، مشکلاتی غیرشخصی را مطرح کردند.
یکی، دهیار روستایی در نزدیکی رَمِشک بود که تقاضای حل مشکل آسفالت روستا، راه ارتباطی، طرح هادی، آبرسانی و نیز کمبود سوخت را داشت و دیگری نیز مساله کمبود کادر درمان، ضرورت بهسازی جاده و دیگر مسائل را بیان کرد.

وقتی مشکل به استانداری می رسد
البته در بین تماس ها معدود درخواست های جالب شخصی نیز وجود داشت؛ به طور مثال کارمند یکی از ادارات با استاندار تماس گرفته بود تا بگوید که اضافه کار چندانی به وی پرداخت نمی شود یا مشکل تبدیل وضعیت دارد؛ همچنین کارمند خانمی که تقاضای انتقالی به تبعیت از همسرش را داشت که در استان دیگری فعالیت دارد.

یا بازنشسته برخی ادارات که درخواست‌هایشان را مطرح می کردند و خود همین تماس‌ها نشان می دهد برخی مدیران در بعضی دستگاه های اجرایی، اگر ظرفیت شنیدن، پیگیری یا پاسخ دادن مناسب به کارمندان زیرمجموعه خود را فراهم کنند، این درخواست ها به این شکل برای طرح نزد نماینده عالی‌ دولت در استان سوق داده نمی شود؛ هرچند شخص استاندار نیز از شنیدن این نوع درخواست ها چندان ناراضی نیست زیرا حداقل می تواند تصویر و برداشتی واقعی تر از برخی ادارات زیرمجموعه در استان و عملکرد مدیران آن کسب کند.

برخی تماس‌گیرندگان، پشت تلفن حتی با وجود آنکه میزبان سلام استاندار بودند، باز انگار باورشان نشده که دارند با شخص استاندار صحبت می کنند، باز می پرسیدند، شما خودتان استاندار هستید؟؛ و برخی نیز پشت نوبت برای وصل شدن به خط استاندار، منتظر می ماندند و می گفتند مجبور شده اند چند بار تماس بگیرند تا بتوانند با استاندار همکلام شوند که نشان از تعداد زیاد تماس ها داشت. استاندار در فاصله حدود یک ساعت پاسخگوی ۲۴ تماس تلفنی بود.

درخواست های متنوع

برخی، از نحوه زندگی شخصی، شرایط بیماری و هزینه های آن، بیکاری فرزندان، کرایه خانه سنگین، کمبودها برای تامین هزینه های فرزندان و دیگر مشکلاتشان می گفتند و درخواست وام یا حمایت داشتند، برخی نیز سرمایه‌گذار بودند که دنبال راه اندازی کسب و کار و اشتغال یا مجوز هستند و تماس گرفته بودند تا استاندار برخی موانع پیش رویشان را بردارد.

از جمله جوانی که از شهرستان انار تماس گرفته بود تا به اطلاع استاندار برساند برای رفع موانع پیش روی اختصاص زمین با هدف راه اندازی مجموعه ورزشی نیازمند مصوبه کمیسیون رفع موانع تولید در سطح استان است و اصرار داشت پیش از آنکه حکمی قضایی در زمینه پرونده وی (تعیین تکلیف زمین ملی) صادر شود، فرآیند مجوزهای سرمایه گذاری و احداث به سرانجام برسد که با پاسخ مثبت و سریع استاندار همراه شد تا خود فرد از طریق دستگاه قضا پیگیری هایش را ادامه دهد، مجموعه استانداری هم ، هم حمایت می کند و هم در زمانی کوتاه حاضر است اقدامات لازم را داشته باشد.


کم‌کاری نیست، کم‌پولی است
فداکار استاندار کرمان در پاسخ به فردی که از رمشک شهرستان قلعه‌گنج تماس گرفته بود تا درباره ضرورت احداث خط فیبرنوری، بهسازی جاده، زمین چمن و دیگر مشکلات منطقه خود طرح مساله کند، یکی یکی، انگار که در جریان مسائل ریز آن شهرستان باشد، همه موارد را با مصداق پاسخ داد؛ مثلا گفت که اعتبار زمین چمن که یکی از شرکت های معدنی تقبل کرده بود، اندک بود و پیگیری ها همچنان برای آن جریان دارد، شرکت پیمانکار فیبرنوری تغییر کرده و انجام می شود، آبرسانی به ۳۰ روستا در شرف انجام است و برای کادر درمان نیز باید مکاتبه جداگانه تنظیم و ارسال شود.

اما وقتی شهروند قلعه‌گنجی ناظر به کُندی عملیات اجرایی راهسازی مدعی بود که کم‌کاری در اجرای برخی پروژه ها به‌ویژه حوزه راهسازی صورت می گیرد، استاندار گفت: کم کاری نیست، کم پولی است و اعتبارات راهداری محدودیت دارد.

موضوع بر سر راه های مهمی به عنوان حلقه اتصال سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بود که مدیریت استان نیز بارها اعلام کرده از اهمیت راهبردی آن آگاه است و پیگیری می کند.

 

هزینه های ناباروری، ظرفیت های بیمه سلامت

تماس دیگر، زنی بود که می گفت چهارسال از ازدواجش می گذرد و بچه دار نمی شوند؛ از هزینه های بالای درمان ناباروری گلایه داشت و درخواست کمک؛ از جمله می‌گفت دیروز(روز قبل از تماس با استاندار) تنها یک نسخه او که پزشک نوشته، چهارمیلیون تومان(چهل میلیون ریال) بوده به اضافه هزینه های آزمایش، سونوگرافی و غیره.

استاندار البته گفت که می نویسد حتما از طریق وام به وی کمک شود؛ همچنین قرار شد در این زمینه به این فرد اطلاع داده شود که از کمک های بیمه سلامت نیز استفاده کند زیرا این بیمه ظرفیت خیلی خوبی برای درمان هزینه های ناباروری و بیماری های سخت درمان(صعب العلاج) دارد که شهروندان حتی اگر بیمه دیگری داشته باشند و بیمه اصلی آنان، بیمه سلامت نباشد، درصورتی که در معیشت دچار تنگنا باشند و استنادات آن وجود داشته باشد، می توانند از کمک های این بیمه استفاده کنند و قرار شد در تماس با این فرد این موضوع نیز به وی اطلاع رسانی شود.

یکی دیگر از تماس ها از شهربابک بود که فردی از یکی از آبادی های عشایری تقاضاداشت شرکت برق، با نصب سه، چهار تیر برق در کنار خط شبکه، به آن منطقه نیز برق رسانی کند.

مشکل پیمانکار خصوصی پای دولت نوشته نشود

اما خانمی نیز تماس گرفت تا بگوید شوهرش که در معادن زغال سنگ در منطقه هُجِدک در شمال استان، زیر نظر یک شرکت بخش خصوصی پیمانکار کار می کند، چندماه است حقوق نگرفته که این درخواست مورد پیگیری ویژه و خاص استاندار قرار گرفت؛ زیرا آنطور که اعلام شد، شرکت زغال سنگ مطالبات تایید شده را به پیمانکار مربوطه پرداخت کرده و اینکه پیمانکار مطالبات کارگران را پرداخت نکند جای سئوال و پیگیری دارد.
استاندار کرمان دستور ویژه داد ضمن بررسی دقیق، از طریق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری و موضوع واکاوی شود که چرا پیمانکار مربوطه اینچنین رویکردی را در پیش گرفته است.

فداکار تصریح کرد: براساس مفاد قرارداد، حتی اگر تسویه بخش دولتی و طی فرآیندهای اداری کمی زمان ببرد، پیمانکار باید تا دو،سه ماه دستمزد کارگرانش را بپردازد و پذیرفته نیست که با چنین مشکلاتی از سوی برخی پیمانکاران مواجه باشیم.

 

دغدغه زیست محیطی

اما در نوبت عصر و ملاقات حضوری نیز استاندار کرمان میزبان چند شهروند دیگر بود؛ افرادی که فرصت حضوری پیدا کرده بودند روبه روی استاندار بنشینند و مشکلاتشان را بگویند که برخی به دنبال راه اندازی کسب و کار و دریافت مجوز بودند و بعضی نیز آمده بودند که درخواست کمک داشته باشند.

در این میان یک خانم جوان، نه برای مشکل شخصی خود، بلکه به عنوان فعال اجتماعی و زیست محیطی آمده بود تا بگوید که به همراه جمعی از دوستداران محیط زیست و تشکل های مردمی، علاقه مند به همکاری داوطلبانه و کمک به اجرای طرح های کارشناسی در محدوده گلزار شهدا هستند که استاندار خطاب به معاون امور عمرانی خود نوشت بررسی های لازم برای موضوع و نحوه همکاری با شهرداری، صورت گیرد.


این پاسخگویی برخط و ملاقات حضوری، به صورت ماهانه توسط استاندار و نیز سایر مدیران کل انجام می گیرد و هرچند این مدیران بر این اعتقادند که ساختار و فرآیندهای اداری و سازمانی باید به گونه ای باشد که به صورت خودکار، پیگیری امور ارباب رجوع و حل مشکلات آنان را انجام دهد، اما این سامانه ها و اقدامات، خود یک سطح از ساختار بالادستی نظارتی است که ضمن نظارت بر روند اجرای امور، می تواند مامنی مناسب برای شنیدن درددل های مردمی باشد که شاید امکان دسترسی راحت به برخی مدیران را نداشته باشند یا در ادارات کارشان به مانع برخورده باشد.ضمن اینکه ایجاد امکان برای شهروندان که در تماس تلفنی یا حضوری مستقیم با مدیران عالی استان بتوانند مسائل و پیشنهاد یا گرفتاری هایشان را بی واسطه بیان کنند، خود یک ظرفیت تلقی می شود.

رتبه برتر کرمان در ارتباطات مردمی

روح‌الله‌الرضا نعمت‌اللهی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی، امور حقوقی و ارتباطات مردمی استانداری کرمان که متولی اصلی مدیریت سامانه های تلفنی ارتباط مردمی است می گوید در طول سال جاری حدود ۲ هزار و ۳۰۰ مورد تماس تلفنی مردمی توسط مدیران کل استان و نیز استاندار پاسخ داده و پیگیری شده است.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.