چهارشنبه26 ارديبهشت 1403     Wednesday, May 15, 2024
1401/08/16
کدخبر :74462
29
چاپ :

ممنوعیت فروش هرگونه دارو خارج از داروخانه/کشف ۲۴۶۳ قلم فرآورده غیرمجاز از عطاری‌ها

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در شش‌ماهه نخست امسال تعداد ۲۴۶۳ قلم فرآورده غیرمجاز از عطاری‌ها کشف و ضبط شده است.




 

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، دکتر مهسا حسنی‌پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عطاری صرفا مجاز به فروش گیاهان و مفردات دارویی سالم و بهداشتی است و حق مداخله در امور پزشکی اعم از مشاوره، ویزیت، تجویز دارو، ساخت دارو و غیره را ندارد.

وی تاکید کرد: عطاری‌ها مجاز به ارائه اشکال دارویی آماده نظیر قطره، قرص و کپسول به مراجعه‌کنندگان نیستند و اقداماتی مانند ادعای درمان بیماری از سوی عطاری‌ها غیر مجاز و تخلف محسوب می‌شود و مراجعه‌کنندگان باید به این مساله توجه داشته باشند و فروش هرگونه دارو خارج از داروخانه ممنوع است.

وی افزود: عطاری‌ها حق ارائه مشاوره به مراجعان حتی در حیطه طب سنتی و در موضوعاتی مانند لاغری، چاقی، ترک اعتیاد یا هر مساله دیگری را ندارند و افراد نیازمند مشاوره در زمینه داروهای سنتی و طبیعی باید به سلامتکده‌های مجاز مراجعه کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه در سلامتکده، پزشک متخصص طب سنتی حضور داشته و پس از ویزیت بیمار نسبت به تجویز دارو اقدام می‌ کند گفت: بررسی‌های به عمل آمده در آزمایشگاه‌های سم‌شناسی و آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو بر روی داروهای ترک اعتیاد، داروهای افزاینده وزن، داروهای کاهنده وزن و ... که در عطاری‌ها به شکل فله و بدون برچسب معتبر سازمان غذا و دارو عرضه می‌شوند حاکی از آن است که این فراورده‌ها حاوی ترکیباتی است که در صورت استفاده، تهدیدکننده سلامتی و حیات فرد هستند.

حسنی پور افزود: به عنوان مثال داروهایی که تحت عنوان داروهای چربی‌سوز، داروی لاغری بدون نسخه و گیاهی معرفی می‌شوند عمدتاً حاوی ترکیبات آمفتامینی و شبه آمفتامینی بوده و در مصرف کنندگان عوارضی مانند لرزش، تعریق، افزایش فشار خون، بی‌خوابی، لاغری سریع، کاهش اشتها، سردرد، توهم، قرمزی چشم، حملات قلبی و مرگ را ایجاد می‌کنند.

وی بر این نکته تأکید کرد که با عرضه دارو و فرآورده‌های غیربهداشتی و قاچاق در عطاری‌ها برخورد می‌شود.

حسنی‌پور از مردم شهرستان رفسنجان درخواست کرد هنگام خرید از عطاری‌ها به سلامت محصول دقت کافی داشته باشند و هرگونه تخلف یا عرضه دارو را به کارشناسان حوزه طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو گزارش کنند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.