چهارشنبه26 ارديبهشت 1403     Wednesday, May 15, 2024
1401/07/21
کدخبر :71661
11
چاپ :

فروش مرغ در کرمان بالاتر از قیمت مصوب

قیمت مرغ در کرمان از نرخ تنظیم بازار فراتر رفته و روز گذشته (سه‌شنبه) هر کیلوگرم مرغ گرم در فروشگاه‌های کرمان با قیمت 68 هزار تومان عرضه شد.

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، مرغ در شهرستان‌های استان نیز 68 هزار و 500 تومان تا 70 هزار تومان به فروش رسید. این در حالی ا‌ست که بر اساس مصوبۀ ستاد تنظیم بازار، مرغ باید با نرخ 59 هزار و 800 تومان

به دست مصرف‌کننده برسد.
مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمان افزایش قیمت بیش از 5 برابری نهاده‌ها و کاهش جوجه‌ریزی را از مهم‌ترین دلایل گرانی مرغ اعلام می‌کنند و می‌گویند که این کمبود طی روزهای آینده برطرف خواهد شد.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز از توزیع مرغ منجمد در بازار برای کنترل نرخ این مادۀ پروتئینی خبر داد و گفت: برای ساماندهی بازار مرغ در آینده کالابرگ به مردم اختصاص می‌یابد که اکنون در حال تامین زیرساخت‌های آن هستیم.

افزایش قیمت نهاده‌ها

احد خصالی بیان کرد: «افزایش قیمت ۵.۵ برابری نرخ نهاده‌های دام و طیور سبب گرانی قیمت مرغ در بازار کرمان شده است».

وی افزود: «پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دام و طیور حذف و نرخ نهاده‌های کنجاله و سویا حدود ۵.۵ برابر شد».

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان یادآور شد: «۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های مرغداری‌ها مربوط به خوراک است لذا به محض اینکه خوراک مرغ گران شود، روی قیمت تمام‌شدۀ این محصول نیز تاثیر می‌گذارد».

وی گفت: «سازمان جهاد به عنوان ارگان حاکمیتی، مرغداری‌ها را ساماندهی و مدیریت می‌کند که کمبود مرغ گرم در بازار پیش نیاید».

خصالی ادامه داد: «مصرف‌کنندۀ مرغ باید در بازار از یارانۀ خوبی برخوردار باشد و تولیدکننده نیز باید احساس کند که وضعیت بازار به گونه‌ای است که می‌تواند اقدام به جوجه‌ریزی کند».

وی افزود: «تیم‌های نظارتی و بازرسی به صورت مرتب کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها را رصد می‌کنند و اگر زمانی با کمبود مرغ گرم مواجه شویم از دو کانال پشتیبانی امور دام، مرغ وارداتی را با قیمت ۴۸ هزار تومان و بخش خصوصی (مرغ داخلی منجمد شده) ۵۸ هزار تومان تامین می‌کنند».

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه ظرفیت تامین تمام نیاز بازار مرغ منجمد را داریم، بیان کرد: «روز سه‌شنبه مرغ منجمد در بازار توزیع شد که این اقدام علاوه بر تامین کالای اساسی مردم، نرخ بازار را نیز کنترل می‌کند».

وی ادامه داد: «برای اینکه بازار مرغ در آینده ساماندهی شود کالابرگ به مردم اختصاص می‌یابد که اکنون در حال تامین زیرساخت‌های آن هستیم که در این زمینه سیستم‌های کالابرگ برای کالاهای اساسی در فروشگاه‌ها نصب می‌شود و هزینۀ خرید مستقیم به فروشنده پرداخت می‌شود».

خصالی با اشاره به فروش مرغ قطعه‌بندی شده با قیمت بیشتر از مرغ، خاطرنشان کرد: «همچنین سامانه‌ای در حال طراحی است که تمامی این قیمت‌ها را در بازار کنترل می‌کند».

وی با اشاره به ضرورت تامین آرامش در بازار کرمان گفت: «مردم جاهایی که در قیمت و کیفیت مرغ مشکلی را می‌بییند به سامانۀ ۱۲۴ گزارش کنند و در کمترین زمان ممکن به شکایات آنان رسیدگی می‌شود».

وعدۀ رفع کمبود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز بیان کرد: «کمبود تولید و جوجه‌ریزی طی هفته‌های گذشته باعث کمبود مرغ در بازار کرمان شده که این مشکل طی روزهای آینده رفع می‌شود».

محمدعلی اسماعیلی افزود: «کمبود جوجه‌ریزی طبق یک نموداری است که در سطح ملی مشخص می‌شود به همین علت است که زمانی زیادی و زمانی هم کمبود داریم».

وی اظهار کرد: «برای اینکه کمبود مرغ در بازار کرمان از حدی فراتر نرود بخش خصوصی و دولت اکنون توزیع مرغ منجمد را در بازار کرمان آغاز کرده‌اند».

اسماعیلی تاکید کرد: «این مشکل باوجود اقدامات انجام شده طی روزهای آینده به صورت کامل رفع می‌شود».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.