چهارشنبه19 ارديبهشت 1403     Wednesday, May 8, 2024
1399/12/16
کدخبر :44009
45
چاپ :

اغلب مدیران ما دربارۀ اهمیت نقش گردشگری توجیه نیستند

اگر جدیت داشته باشیم می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم | با مشارکت اعضا، صنف را از حالت انفعال خارج می‌کنیم | با تغییر مدیران، همه چیز مجدد از نو شروع می‌شود! | تشکل‌های قوی قطار گردشگری را در مسیر مناسبی

به گزارش دل عالم به نقل از فردای‌کرمان : دکتر مسعود دهقانی از فعالان باسابقه‌ی گردشگری استان کرمان، مدیرعامل آژانس هواپیمایی جنوب‌شرق و عضو کمیسیون گردشگری اتاق کرمان، برای بسیاری از مردم استان نامی آشناست.

راه‌اندازی پرواز دایمی کرمان ـ کیش همچنین پرواز کرمان ـ شیراز که با مشارکت یکی از همکارانش راه‌اندازی کرده، تنها گوشه‌ای از کارنامه‌ی پربار او در حوزه‌ی گردشگری است.

دهقانی به‌واسطه‌ی تجربیات فراوانی که در این حدود سه دهه کسب کرده، در بسیاری از مواقع، در مقام یک کارشناس ایفای نقش کرده است و اکنون، برای انتخابات دوره‌ی جدید انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان داوطلب شده است.

می‌‌گوید که آمده تا تجربیاتش را با همفکری همکارانش، در اختیار ارتقای جایگاه این انجمن همچنین، رفع مشکلات و بهبود اوضاع صنف‌شان قرار دهد.

با او درباره‌ی انگیزه‌اش از شرکت در این انتخابات و اهم برنامه‌هایش گفت‌وگویی کردم که در ادامه می‌خوانید.

*آقای دهقانی، لطفا در ابتدا بفرمایید که چه شد تصمیم گرفتید در انتخابات هیات مدیره انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی شرکت کنید؟

بنده 27 سال است که آژانس جنوب‌شرق را تاسیس کرده‌ام و در این حوزه فعالیت می‌کنم.

از دوره‌ی اول راه‌اندازی انجمن صنفی که آن زمان زیر نظر اداره ارشاد بود، در انجمن حضور داشتم و تاکنون، سه دوره بوده که رئیس هیات مدیره این نهاد صنفی بوده‌ام. همچنین، 15 سال نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان بوده‌ام و تجربه‌ی شرکت در بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را نیز دارم و با بسیاری از مسائل حوزه‌ی گردشگری استان آشنا هستم. با این وجود، تصمیمی نداشتم تا در این دوره از انتخابات شرکت کنم و صحبتم این بود که دیگران بیایند و کارها و ایده‌های جدید مطرح شود؛ ولی اصرار دوستان و همکاران باعث شد من هم نام‌نویسی کنم. حالا که حضور یافتم، قصد دارم چنانچه به هیات مدیره انجمن وارد شوم، تجربیاتی که طی این سه دهه کسب کرده‌ام را با همفکری و همراهی دیگر دوستان و همکاران برای پیشبرد امور و پیگیری مطالبات صنفی به‌کار ببندیم و اقدامات موثری انجام دهیم تا در این وضعیت دشواری که به‌دلیل شیوع کرونا به آن دچار شده‌ایم، بتوانیم این بخش از گردشگری استان را به سلامت عبور دهیم.

 

* پاندمی کرونا خسارات فراوانی به بخش گردشگری تحمیل کرده است. لطفا گزارشی از وضعیت فعلی دفاتر خدمات مسافرتی استان کرمان که رکود سنگینی را تجربه می‌کنند، ارائه بفرمایید.

کرونا بیش‌ترین خسارت را به آژانس‌های مسافرتی وارد کرده است. تورهای داخلی و خارجی و فروش بلیت‌ها لغو و بخش عظیمی از کار دفاتر متوقف شده است. در نتیجه‌ی این شرایط، حدود نیمی از همکاران ما مجبور شدند دفاتر را تعطیل کنند و به سراغ کارهای دیگر بروند. در شرایط بسیار سختی قرار داریم و احتمالا تا مدت‌ها ادامه دارد. باید با برنامه‌ریزی و همفکری برای عبور از این شرایط چاره‌اندیشی کنیم و مشکلات را پشت سر بگذاریم. امیدوارم همکاران محترم با مشارکت خود چه در انتخابات انجمن و چه پس از آن، به بهبود اوضاع یاری برسانند.

 

* چنانچه به هیات مدیره انجمن وارد شوید، چه برنامه‌ای برای حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی دارید تا در این شرایط دشوار بتوانند دوام بیاورند؟

اقدامات فراوانی را می‌توان انجام داد. یکی از مشکلات بزرگ ما در استان، آشنا نبودن بخش‌های مختلف اداری با گردشگری است و اغلب حتی مدیران ما توجیه نیستند که گردشگری چه‌قدر می‌تواند رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی ایجاد کند. به همین دلیل است که گاهی مقررات دست‌وپاگیری را وضع می‌کنند که دلسردی فعالان این بخش را به‌دنبال دارد. اگر بنده انتخاب شوم و اعضای محترم انجمن هم، همراهی و همفکری داشته باشند حتما جلسات مختلفی با مدیران استان و کارشناسان مرتبط خواهیم داشت و از اهمیت فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی خواهیم گفت و آن‌ها را توجیه می‌کنیم که رونق دفاتر مسافرتی، می‌تواند همه‌ی حوزه‌ها از حمل‌ونقل و هتل‌داری و دیگر بخش‌های خدماتی تا حتی صنایع‌دستی را متحول کند و اشتغال زیادی ایجاد می‌شود. اینکه نماینده صنف در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی حضور داشته باشد و یا در جریان شکایاتی که پیش می‌آید، حتما نماینده‌ای از صنف حضور یابد تا هنگام صدور رای، نظرات کارشناسی این بخش هم شنیده شود را هم انجمن می‌تواند پیگیری کند. کمیته‌های مختلفی می‌توان در انجمن فعال کرد و همکاران، در فعالیت‌ها مشارکت جدی داشته باشند. می‌خواهم میدان برای همگان فراهم شود تا نقش‌آفرینی کنند و هم پیشنهادات جدید مطرح شود و هم ایده‌هایی که قابل اجراست عملی شود. با توجه به اینکه در حال حاضر، اداره کل میراث‌فرهنگی استان هم تعامل مناسبی با بخش خصوصی دارد؛ از این فرصت می‌توان برای بهبود اوضاع استفاده کرد.

*به‌طور کلی، و فارغ از مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده، فعالان این بخش از گردشگری، با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

همان‌طور که گفتم؛ بیش‌ترین معضل ما، آشنا نبودن متولیان و دست‌اندرکاران با جایگاه و اهمیت فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی است. متاسفانه اغلب آن‌ها، نسبت به دفاتر، ذهنیت اشتباهی دارند که گاهی در مصاحبه‌ با رسانه‌ها نیز آن را مطرح می‌کنند و باعث می‌شوند مردم هم نسبت به دفاتر بدبینی و بی‌اعتمادی‌هایی پیدا کنند. همکاران ما با دارایی و بیمه و سایر دستگاه‌ها مشکلات فراوانی دارند و شاید دلیل اصلی بروز این مشکلات این باشد که دوستان در این نهادها با کار و فعالیت ما آشنایی کافی ندارند. بنابراین، انجمن صنفی می‌تواند در این زمینه نقش مفیدی را ایفا کند.

 

*با توجه به اینکه شما از پیشکسوتان این حوزه در استان محسوب می‌شوید و در دوره‌هایی خودتان هم در هیات مدیره انجمن حضور داشته‌اید؛ اگر قرار باشد یک آسیب‌شناسی از فعالیت‌های این نهاد صنفی داشته باشید، چه نقاط قوت و ضعفی را برمی‌شمارید؟

شاید بتوان گفت تنگ‌نظری‌ها و بی‌تفاوت بودن نسبت به سرنوشت‌ خودمان یکی از ضعف‌های ماست که دیگر مشکلات را نیز تشدید می‌کند. در دوره‌های قبل که در هیات مدیره‌ی انجمن حضور داشتم، شاهد بودم متاسفانه اغلب دوستان، بعد از انتخابات کنار رفته و منتظر می‌ماندند کسی برایشان کاری انجام دهد در حالی‌که این نوع برخورد با نهاد صنفی که متعلق به تک‌تک ماست، درست نیست. کسانی که انتخاب می‌شوند به حمایت و همراهی و همفکری و مشارکت اعضای صنف نیاز دارند و اگر این دلگرمی نباشد و انگیزه به آن‌ها داده نشود؛ ممکن است آن‌ها هم نتوانند کار چندانی از پیش ببرند. من معتقدم اگر هم‌افزایی و همفکری و مطالبه‌گری همکاران با جدیت وجود داشته باشد، آینده‌ی روشنی برای صنف و گردشگری استان خواهیم داشت و بر بسیاری از مشکلات می‌توانیم غلبه کنیم. ما باید اختلافات جزیی‌ای که در دیدگاه‌مان داریم کنار بگذاریم و آینده‌نگری داشته باشیم و در کنار هم قرار گیریم تا اهداف فردی و صنفی محقق شود.

 

*اشاره کردید که قصد دارید به آشناسازی و توجیه مدیران و کارشناسان دولتی بپردازید. به‌طور کلی، برای اینکه انجمن بتواند بر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها در استان تاثیر ملموسی داشته باشد، چه رویکردی را در پیش خواهید گرفت؟

یکی از دلایلی که من را به کاندیدا شدن در این دوره از انتخابات ترغیب کرد این بود که انجمن‌ با تصمیم جدید دولت، قدرت اجرایی پیدا کرده است. پیش از این، شرایط به گونه‌ای بود که انجمن حالتی تشریفاتی داشت اما اکنون، سیاست دولت بر واگذاری اموراتی از جمله نظارت، صدور مجوز و رسیدگی به شکایات و ... به بخش خصوصی است. بنابراین، ما با استفاده از این فرصتی که قانون فراهم کرده و با همفکری و مشارکت همه‌ی اعضا، صنف را از حالت انفعال و بی‌تفاوتی خارج کرده و پویا و فعال به مسائل صنف ورود می‌کنیم. وقتی پیشنهادات مشخصی را مطرح کنیم و خودمان در تعامل با نهادهای تصمیم‌گیرنده پیش‌قدم باشیم؛ مطمئنا در تصمیم‌گیری‌ها نظرات صنف را نیز در نظر خواهند گرفت.

 

* به اذعان بسیاری، یکی از نیازهای جدی گردشگری کرمان، هم‌افزایی و همبستگی بین فعالان حوزه‌های مختلف گردشگری است که خودتان هم به آن اشاره‌ای داشتید؛ برای افزایش همبستگی بین اعضای این صنف و همچنین صنف دفاتر خدمات مسافرتی و دیگر اصناف فعال در حوزه‌ی گردشگری چه پیشنهادات و برنامه‌هایی دارید؟ اصلا این اقدام از عهده‌ی نهادی چون انجمن ساخته است؟

ایجاد این همبستگی از نظر من کار بسیاری ساده‌ای است. بنده 15 سال در کمیسیون گردشگری اتاق که نمایندگانی از همه‌ی بخش‌های گردشگری در آن حضور دارند بوده‌ام و در جریان نظرات تک‌تک دوستان هستم؛ از طرفی در جلسات با نهادهای دیگری چون استانداری و شهرداری نیز حضور داشتم و با دیدگاه‌های آن‌ها آگاه هستم اما یک حلقه‌ی مفقوده در این بین وجود داشت که یک نهاد صنفی با اختیارات قانونی بیش‌تر بود. اگر بخش‌های مختلف گردشگری از هتل‌ها تا راهنمایان گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی هرکدام در حوزه‌ی وظایف خود ایفای نقش کنند، تشکل‌های حرفه‌ای هم به‌طور جدی فعالیت کنند، همبستگی ایجاد خواهد شد. یکی از چالش‌های ما در بخش گردشگری استان، تغییر  و تحولات متعدد مدیریتی بوده است و هر مدیری که روی کار می‌آید طرح‌هایی را سلیقه‌ای یا حتی راهبردی اعلام می‌کند، اما با رفتن آن مدیر، همه فراموش می‌کنند و کارشناسان و کارمندان هم بی‌انگیزه می‌شوند. حالا اگر تشکل‌های بخش خصوصی با قدرت به این مسائل ورود و پیگیری کنند، با تغییر مدیران، همه چیز مجدد از نو شروع نمی‌شود. به‌طور کلی، به نظر بنده، اگر تشکل‌ها در دورن خود انسجام کافی ایجاد کنند و در راه منافع مشترکی که دارند، با یکدیگر نیز تعامل داشته و خودشان هم برنامه‌هایی داشته باشند و فعالیت‌های موازی کنونی، منسجم شود؛ تغییرات مدیریتی، نمی‌تواند به بخش خصوصی و گردشگری استان صدمه‌ی چندانی بزند. همه می‌گویند که گردشگری استان کرمان با این همه ظرفیت و پتانسیل، رشد چندانی ندارد یک دلیل آن، همین تغییرات مکرر دولتی است. ما به‌عنوان بخش خصوصی، شاید نتوانیم بر تصمیمات دولت در این خصوص، تاثیر چندانی بگذاریم ولی تشکل‌های قوی و با برنامه، می‌توانند تبعات آن را به حداقل برسانند تا قطار گردشگری استان در یک مسیر مشخص با سرعتی مناسب پیش برود.

 

* اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.

انتظار دارم در این انتخابات صنفی همه‌ی دوستان و همکاران مشارکت فعال داشته باشند و نسبت به سرنوشت خودشان بی‌تفاوت نباشند و هرکسی را که فکر می‌کنند می‌تواند قوی کار کند و قدمی برای آن‌ها بردارد را انتخاب کنند تا با استفاده از این ظرفیت، بتوانیم بر مشکلات غلبه کرده و آن را به حداقل برسانیم.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.