سه شنبه25 ارديبهشت 1403     Tuesday, May 14, 2024
1401/09/16
کدخبر :76544
7
چاپ :

کاهش 30 درصدی تولید پسته خشک در کشور

طی سال جاری 106 ‌هزار تن پسته خشک در در کشور تولید شده ‌است که در مقایسه با تولید سال‌ گذشته ۳۰‌ درصد کاهش میزان محصول را نشان می‌دهد.



 

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، براساس جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی آمار و اطلاعات دریافت‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده از باغداران و‌ ترمینال‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعال ضبط پسته در مناطق پسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌خیز کشور، میزان محصول تولیدی امسال در ایران ۱۰۶‌هزار تن پسته‌خشک تخمین زده شده است.

 این آمار طی مصاحبۀ دبیرخانه انجمن با تعداد بیش از ۷۰۰ نفر از باغداران و مراکز فرآوری پسته در مناطق پسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌خیز ایران جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوری شده ‌است و سپس جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی نتایج حاصله در جلسه کمیته باغبانی انجمن انجام پذیرفت.

این جلسه با هدف تخمین تولید پسته کشور در تاریخ 24 آبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌جاری در دفتر مرکزی انجمن پسته در شهر کرمان برگزار شد.

بر اساس جمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی این کمیته، میزان  ۱۰۶‌هزارتن پسته‌خشک در سال‌۱۴۰۱  در کشور تولید شده‌ است که در مقایسه با تولید سال‌گذشته 30 ‌درصد کاهش میزان محصول را نشان می‌دهد.

اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که در سال‌جاری تنش‌های محیطی ناشی از تغییرات اقلیم اعم از سرمازدگی، سیل و گرمازدگی منجر به خسارت‌دیدن سهم قابل‌توجهی از پسته استان‌های کرمان، یزد و فارس شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ به‌طوری‌که محصول این مناطق را با کاهشی ۷۵ تا  ۸۵‌درصدی نسبت به سال‌۱۴۰۰ مواجه کرده ‌است. این درحالی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌که باغداران استان‌های مرکزی، سمنان، قم و تهران در سال‌جاری محصول قابل‌قبولی را برداشت کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.