سه شنبه18 ارديبهشت 1403     Tuesday, May 7, 2024
1400/04/29
کدخبر :51814
27
چاپ :

شهرستان محرومی که تنها ۱۵ درصد سهمش از جاده را داراست

شهرستان محرومی که تنها ۱۵ درصد سهمش از جاده را داراست

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،فرماندار شهرستان کمتر توسعه‌یافته ریگان در شرق استان کرمان و هم مرز با سیستان و بلوچستان همزمان که به موقعیت راهبردی و سوق‌الجیشی ارتباطی این شهرستان در منطقه‌ای بین سه استان اشاره می‌کند اظهار می‌دارد که سهم آن از جاده‌های ارتباطی که باید داشته باشد ۱۵.۷ درصد بیشتر نیست.

امین باقری که روز سه‌شنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان شرایط این شهرستان را از ابعاد مختلف تشریح کرد با بیان اینکه کمترین شاخص راه آسفالته کرمان متعلق به ریگان است گفت: تنها ۱۵.۷ درصد راه از ۶۲۵ کیلومتر راهی که بر اساس برنامه جی. پی. اس. اداره راه و شهرسازی برای این شهرستان تعیین شده در ریگان وجود دارد. 

به گزارش ایرنا شهرستان ریگان که بنابه گفته فرماندار آن شهرستان در مسیر مناسب ارتباطی بین استان های سیستان و بلوچستان بویژه جاسک و چابهار، هرمزگان و کرمان قرار دارد از نظر موقعیت دارای موقعیت سوق الجیشی است که توسعه زیرساخت های ارتباطی مناسب در آن می تواند به توسعه منطقه نیز کمک کند و تسهیل کننده باشد.

ریگان که بیشتر به عنوان منطقه‌ای کویری با شنزارها و توفان‌های شن شناخته می‌شود، دارای جاذبه های گردشگری مختلفی حتی در مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا نیز هست به طوری که حدود ۳۰ درصد مساحت این شهرستان را مناطق کوهستانی و ارتفاعات با آب و هوای مناسب تشکیل می دهد که در کنار جاذبه های گردشگری کویری و بکر می‌تواند عامل مهم جذب گردشگر در سطح کشور و خارج از کشور به شمار آید.

فرماندار ریگان اما وقتی می خواهد از شرایط و ظرفیت های توسعه این شهرستان بگوید تاکید بیشتری روی زیرساخت های ارتباطی دارد زیرا با توسعه آن و نگاه ساختاری به این مولفه در کشور و استان، توسعه در سایر بخش های شهرستان نیز تسهیل خواهد شد؛ اگرچه او تاکید دارد که در سال های اخیر نیز اقدامات توسعه ای خوبی در سطح منطقه انجام گرفته که آثار برخی از آنها چندسال دیگر نمایان تر خواهد شد.

کمبودی که مشهود و مشکل ساز است

باقری در ادامه سخنانش در تشریح وضعیت شهرستان ریگان با تاکید بر اینکه بیشترین کمبود راه دسترسی مناسب در مناطق عشایری و کوهستانی شهرستان ریگان مشهود است تصریح کرد: کمبود راه های دسترسی در ریگان مهمترین عامل کمتر توسعه یافتگی ریگان و حتی کمبود در سایر زیرساخت های این شهرستان است. 

مسیر مهم ریگان-جاسک

فرماندار ریگان با بیان اینکه ساخته نشدن جاده استاندارد ریگان - جاسک یکی از دلایل مشکلات در احداث سایر راه‌های این شهرستان است ادامه داد: اگر این راه احداث شود تاثیر زیادی در توسعه بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ریگان در بخش راه های مناطق کوهستانی و سخت گذر نیز دچار مشکل است تصریح کرد: این مناطق برای ریگان یک ظرفیت به شمار می روند و وجود راه دسترسی می تواند سایر ظرفیت های این مناطق را نیز شکوفا کند.

باقری بیان داشت: ۴۵ کیلومتر از محور ریگان - نرماشیر با توجه به رخداد تصادفات منجر به فوت در این محور نیازمند دوبانده شدن است. 

وی با اشاره به ناقص و ابتر بودن عمده راه های شهرستان ریگان اظهارداشت: حتی ما با استناد به استدلال های فنی پیشنهاد می کنیم راه آهن جیرفت - بم و بندرعباس با هزینه ای کمتر از طریق مسیر ریگان، فهرج و ارگ جدید متصل شود.

فرماندار ریگان با اشاره به مرز مشترک این شهرستان با استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نزدیک بودن به مناطق مرزی به نوعی برای این شهرستان حسن به شمار می رود و از طرفی مشکلات خاص خود را نیز دارد.

وی به اقلیم خاص ریگان اشاره کرد و افزود: این منطقه به آب های آزاد و بندچابهار نزدیک است که خود یکی از مزایای این شهرستان به شمار می رود.

ریگان نقطه سوق الجیشی استان کرمان 

وی به ۳۰۰ کیلومتر بعد مسافتی ریگان تا مرکز استان کرمان اشاره کرد و افزود: تلاش ما بر این است برای وضعیت جغرافیایی شهرستان ریگان تعریف خاصی ارائه شود زیرا این شهرستان نقطه سوق الجیشی برای مسیرهای ارتباطی سه استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دارد.

۲۰ سال خشکسالی و ظرفیت های کشاورزی

فرماندار ریگان در ادامه با تاکید بر اینکه خشکسالی بیش از ۲۰ سال بر این شهرستان چیره است گفت: اگرچه  سطح آب های زیرزمینی شهرستان هنوز به نقطه هشدار نرسیده اما تاثیرات خشکسالی مشهود و نیازمند اتخاذ تدابیر مناسب کارشناسی در بخش های مختلف است.

وی به وجود نخلستان های بارور در ریگان اشاره کرد و گفت: سالانه ۴۵ هزار تن خرما از نخلستان های ریگان برداشت می شود؛نخستین خرمای نوبرانه مضافتی در ریگان به دست می آید.

تلاش برای تبدیل تهدیدها به فرصت 

فرماندار ریگان با بیان اینکه در شهرستان ریگان تلاش بر این است که امکانات در همه بخش ها فراهم و توسعه همه جانبه ایجاد شود گفت: درصدد تبدیل تهدیدها به فرصت در این شهرستان هستیم.

وی با بیان اینکه تامین نیازهای زیستی شهروندان در اولویت قرار داشته از ساخت بیمارستان و تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به عنوان اقدامات مهم انجام شده در این شهرستان نام برد و تصریح کرد: طرح تامین مسکن برای ساکنان ریگان نیز اجرا شده و این طرح در حال بروز شدن است.

باقری به برخی اقدامات انجام شده طی سال های اخیر باتلاش مسئولان ونیز فعالیت رسانه ها اشاره و بیان کرد: به طور مثال بازسازی مدارس فرسوده و احداث مدارس در ریگان با کمک خیرین از جمله این اقدامات است؛ با توجه به بازسازی های انجام شده تعداد اندکی مدرسه در شهرستان نیازمند بازسازی است.

 

ظرفیت جذب سرمایه وجود دارد

فرماندار ریگان همچنین گفت: توان و ظرفیت جذب سرمایه‌گذار در این شهرستان وجود دارد و اعتقاد داریم در بسیاری از مناطق عدالت جغرافیایی رعایت نشده است.

وی با اشاره به اهمیت توسعه اشتغال اظهارداشت: هرچه ساختار اشتغال در مناطق قوی تر باشد عدالت جغرافیایی بهتر حفظ می شود لذا تلاش شده نیازهای امنیتی و زیستی در این شهرستان با اولویت فراهم شود.

باقری بیان داشت: تلاش شده شرایط اولیه زندگی شامل نیازهای ایمنی و زیستی را همراه با خودباوری در این شهرستان تقویت کنیم و در این زمینه با بهره از تجربیاتم در شهرستان بم از تجربیات ساخت و بازسازی شهر بم بعد از زلزله نیز بهره گرفته ایم.

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه این شهرستان از نظر وسعت هشتمین و از نظر جمعیت دهمین شهرستان استان است گفت: این شهرستان را به عنوان منطقه ای کویری می شناسند در حالی که ۳۰ درصد این شهرستان را مناطق کوهستانی تشکیل می دهد.

وی همچنین از تپه های شنی و نبکاها ( کانون های شنی ) به عنوان ظرفیت گردشگری ریگان نام برد و اظهار داشت: برخی مناطق کوهستانی ریگان پتانسیل اجرای طرح های گلخانه ای و پرورش دام و طیور را نیز دارد.

برنامه احداث کارخانه لاستیک یا قطعه سازی خودرو

فرماندار ریگان با اشاره به نزدیکی این شهرستان به کارخانه خودروسازی در شهرستان بم گفت: با توجه به وجود خودروسازی بم درصدد احداث کارخانه لاستیک سازی یا قطعه سازی خودرو در ریگان هستیم و این ظرفیت وجود دارد.

تبیین نقشه راه ریگان

وی با بیان اینکه نقشه راه توسعه ریگان تبیین شده و اقداماتی که در آینده باید انجام شود هدف گذاری شده است افزود: توجه به ریگان و فهرج به دلیل وجود ظرفیت های فراوان برای استان کرمان مهم است.

 

شهرستان ریگان تا مرکز استان کرمان ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.