چهارشنبه26 ارديبهشت 1403     Wednesday, May 15, 2024
1401/01/25
کدخبر :64942
34
چاپ :

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس وضعیت تولید شرکت مس در کرمان فاجعه است

ذخایر مس ایران با ١٧ میلیارد تن در رتبه پنجم جهان قرار دارد اما در تولید در رتبه ١٩ دنیا هستیم که آمار نشان می‌دهد فعالیت شرکت مس (درحوزه تولید نیز) فاجعه‌ است.

محمدرضا پورابراهیمی  در آیین معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: ضرورت دارد چارچوب های محیط زیست رعایت شود که اگر این کار انجام نشود، شاهد شرایط بحرانی در استان خواهیم بود و امروز نتیجه برخی اقدامات خلاف زیست محیطی را در برخی مناطق کشور می بینیم.
وی با بیان اینکه لزوم بازنگری در فعالیت برخی صنایع بزرگ استان کرمان وجود دارد اظهارداشت: یکسری فعالیت ها در صنایع اصلی استان کرمان داریم که تاثیر آنها بر محیط زیست استان به اندازه وزنشان است که ضرورت بازنگری در فرایند تولیدی این صنایع وجود دارد.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حضور هم استانی ما به عنوان ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور ظرفیت‌های این استان را دوچندان کرده و اولین درخواست ما محیط زیست در استان این است که گزارشی از وضعیت زیست محیطی صنایع به مجمع نمایندگان استان ارائه کند.

وی تصریح کرد: صنعت مس در استان کرمان وضعیت زیست محیطی نامطلوبی دارد و نتوانسته همگام با پیشرفت دنیا، حرکت کند؛ متاسفانه در کشور نیز نسبت به سایر صنایع عقب مانده است.

پورابراهیمی با مقایسه مس با گل گهر در سیرجان افزود: شرکت گل گهر با ذخیره ١.٢ میلیارد تن در سال ٧۴ کار خود را در استان کرمان آغاز کرد و امروز گل گهر در حوزه توسعه فعالیت ها با توجه به ذخیره منابع، در تولید، سودآوری و اشتغال زایی از صنعت مس پیشی گرفته است.

وی با بیان اینکه گل‌گهر سال گذشته ١۵٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در طرح های توسعه استان کرمان انجام داد تصریح کرد: اما تولید شرکت مس از پیش از انقلاب تاکنون با این همه فعالیت از ١۵٠ هزار تن مس کاتد به ۲۵۰ هزارتن غیر از قراضه برداری رسیده درحالی که قرار بوده به ٨٠٠ هزار تن برسد.

پورابراهیمی بیان کرد: ارزش کل شرکت مس برابر با ۶٠٠ هزار میلیارد تومان در رتبه پنج بازار سرمایه بوده که آن را به رتبه ٢۵ رسانده اند.

مناطق مس خیز کرمان در حال نابودی است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آرسنیک آب در برخی محدوده های فعالیت معادن مس به ١٢ برابر حد مجاز رسیده و در شاخص های آلودگی هوا نیز دیگر مرتع سالم در مناطق مس خیز استان نداریم.

وی با بیان اینکه هر دام این مناطق دچار آفتی شده و این وضعیت در استان کرمان قابل قبول نیست تاکید کرد: در شرایط کنونی هم تولید به جایی نرسیده و هم محیط زیست ما در حال نابودی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس در ادامه عنوان کرد: وضعیت بازار ارز ما به صورتی است که امروز به یک دلار منابع ارزی نیاز داریم؛ روزی ١٠٠ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما امروز سه سال است که تراز تجاری کشور منفی شده و میزان صادرات ما کمتر از واردات است.

پورابراهیمی افزود: شرکت ملی مس یکی از آن شرکت های صادراتی است که سهمی قابل توجه باید در این حوزه داشته باشد، و براحتی می‌توانیم پنج میلیارد دلار منابع ارزی از شرکت مس داشته باشیم اما اینگونه نیست.

رابطه صنعت و محیط زیست 

وی یادآور شد: بازنگری در تولید صنایع را از استان کرمان آغاز کردیم و در این زمینه ظرفیت های مس در این استان بسیار زیاد است؛ در منطقه راور، جیرفت، بم، رابر و بسیاری مناطق استان این ظرفیت وجود دارد که باید از آن بهره برداری شود.

توسعه می تواند با محیط زیست سازگار باشد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: بشدت منتظر بررسی شاخص های زیست محیطی در صنعت مس هستیم؛ برخی فکر می‌کنند توسعه با محیط زیست سازگاری ندارد اما اینگونه نیست، شرکت هایی در دنیا با حفظ محیط زیست تولید خود را از ٢٠٠ هزار تن به یک میلیون تن رسانده اند.

وی عنوان کرد: شرکت هایی داریم که در کنار توسعه واحد معدنی مس، دامداری زده اند که رابطه محیط زیست را با این معادن نشان می دهد؛ در استان کرمان نیز باید به همین گونه عمل شود اما اگر مسیر توسعه را متوقف کنیم، غیرمعقول است.

بلوکه شدن ظرفیت های توسعه در راور

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس همچنین با بیان اینکه راور منطقه محرومی در استان کرمان محسوب می شود، اظهارداشت: این شهرستان زمانی رتبه اول تا سوم را در نرخ خودکشی نسبت به جمعیت داشت اما اکنون نرخ بیکاری این شهرستان بسیار پایین آمده است.

وی ادامه داد: همین راور امکان سرمایه گذاری در بیش از ٩۵ درصد از مساحت خود را ندارد که محیط زیست، نیروگاه هسته ای یا ایمیدرو آن را بلوکه کرده و این در حالی است که بزرگترین ذخایر را در این منطقه داریم؛ محیط زیست در این زمینه راهکار اجرایی توسعه در کنار حفظ محیط زیست ارائه دهد و ما هم در کنارشان خواهیم بود.

گره زدن معیشت به برجام خطا بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت شاخص های اقتصادی کشور اینک رو به رشد است گفت: دیشب در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، تاکید ایشان بر توانمندی درونی کشور بود که اساس حرکت ما در دولت سیزدهم است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: طی سال‌های گذشته توسعه اقتصادی و بهبود شرایط معیشتی را به برجام گره زدند که این بزرگترین خطای راهبردی کشور بود که به معنی شرطی کردن سفره مردم است.

وی ابراز داشت: رفع تحریم های تجاری، بانک مرکزی و فروش نفت و حوزه مراودات بیمه ای سرفصل های ما در مذاکرات است اما آمریکایی ها به روشی رفتار کردند که ابتدا می خواستند کانال مالی راه اندازی کنند اما در طرح های پیشنهادی تا امروز یک دلار گشایش اقتصادی رقم نخورده و نتیجه اعتماد به دشمن تبدیل شدن به وضعیت فعلی است.

پورابراهیمی افزود: ما همه تعهداتمان را در برجام انجام دادیم اما دشمن گستاخ هیچ اقدامی نکرد که هیچ، از برجام هم خارج شد و امروز سیاست تغییر کرده و پیگیر انجام تعهدات هستیم.

وی گفت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی پیگیری موضوعات برجامی و حقوق ملت ایران است؛ وزارت امور خارجه نیز حق ندارد ذره ای از حقوق ایران کوتاه بیاید.

توجه به منافع ملی اساس حرکت ماست

پورابراهیمی با بیان اینکه دولت ها برای ما تفاوتی ندارند و توجه به منافع ملی اساس حرکت ماست گفت: در کنار پیگیری مطالبات، توانمندسازی در دولت سیزدهم دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد صادرات در نیمه دوم سال گذشته ٣٠ درصد افزایش یافت و با همین سرعت پیش می رود که پیش بینی ما از اقتصاد ایران مثبت است؛ همچنین متوسط رشد اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم صفر بود و نرخ رشد اقتصادی ایران براساس گزارش بانک جهانی و صندوق بین المللی پول امسال مثبت خواهد بود که این مهم به واسطه تغییر نگرش شکل گرفته است.

ضرورت هم افزایی و تشریح مخاطرات زیست محیطی کرمان

سرپرست جدید اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در این نشست گفت: یکی از مهمترین دغدغه های مقام رهبری محیط زیست است، ایشان در جایی می فرمایند که حفظ محیط زیست امری حیاطی و نه تجملاتی است.

طالب خالویی افزود: نکته دیگر خط قرمز و موتور محرکه ما، ابلاغ سیاست های محیط زیست در سال ٩٢ است که عملگرایی دستگاه ها را به دنبال داشته است.

به گفته وی، بحث دیگر تمدن سازی نوین اسلامی به عنوان هدف جمهوری اسلامی است که دنبال می شود و بحث اخلاق و محیط زیست بسیار مهم است لذا باید رویکردی جامع در حفظ محیط زیست در توسعه پایدار استان کرمان ارایه کنیم.

وی ابراز داشت: ایران دارای تنوع اقلیمی و جغرافیایی خاصی است؛ از طرفی در زون (منطقه) خشک و نیمه خشک واقع شده و خشکسالی از ویژگی‌های اقلیمی ایران و استان کرمان است که باید از سال ها قبل طرح سازگاری با کم آبی را در استان اجرایی می کردیم و متاسفانه سوءمدیریت ها در دوره های قبل و ترجیح سیاسی بر الزامات زیست محیطی سبب شد وضعیت فعلی ما این باشد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: تغییر اقلیم محیط زیست را به مخاطره انداخته و بیلان ٩٠٠ میلیون مترمکعب منفی آب، افت ۶٢ سانتیمتری آب های زیرزمینی در شرایط وابستگی شدید به منابع آب زیرزمینی، کاهش کیفیت آب، شوری و فلزات سنگین را در آب استان داریم؛ همچنین ریزگردها و بیابانی زایی از مخاطرات زیست محیطی استان است.

وی بیان کرد: تنها راه ما سازگاری با کم آبی، بهینه سازی و آبخیزداری است و حفظ محیط زیست نیاز به هم افزایی، تلاش و همت سه قوه، مردم و دستگاه ها دارد؛ محیط زیست بتنهایی کاری از پیش نمی برد و باید از ظرفیت ها و سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری نهایت بهره را ببریم.

شعار سال ۱۴۰۱ در سرلوحه کارهای محیط زیست قرار دارد

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در این نشست گفت: این سازمان برنامه و شعاری با عنوان محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه ذیل شعار سال تعریف کرده است.

مجتبی ذوالجودی با اشاره به ضرورت های رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی در حوزه محیط زیست اظهارداشت: در زمانی که مسئولیت می‌گیریم باید پاسخگو باشیم زیرا مورد قضاوت الهی قرار می گیریم؛ اکنون یک فکر جدید به مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان اضافه شده و امید می رود که با همراهی سایر مسئولان شاهد موفقیت های بیشتری برای این اداره کل باشیم. 

همچنین حمیده واعظی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمان نیز در این مراسم از خدمات مرجان شاکری مدیرکل پیشین محیط زیست استان قدردانی کرد و برخی ویژگی های وی را شامل حضور فعال و چشمگیر در جلسات، نظارت دقیق، وجدان کاری، اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری برشمرد.

حفظ عرصه های زیست محیطی

مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه خدمت باور قلبی است و مدیریت در محیط زیست کاری تشریفاتی نیست گفت: سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ما را دستگاه برتر تشخیص داد.

شاکری با بیان اینکه اصل ۵٠ قانون اساسی و عرصه های محیطی و طبیعی استان را باید حفاظت کنیم و در این زمینه همه همکاران اداره کل تلاش کردند تاکید کرد:در حوزه محیط زیست مماشات نکنید و از هیچ چیز نباید هراسید.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.