سه شنبه25 ارديبهشت 1403     Tuesday, May 14, 2024
1402/11/16
کدخبر :101852
5
چاپ :

تعیین حریم و عرصه محوطه‌های تاریخی نباید مانع معیشت مردم شود

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بر لزوم توجه جدی به معیشت روستاییان همجوار با محوطه‌های تاریخی تاکید کرد که نباید تحت‌الشعاع تعیین حریم و عرصه قرار بگیرند.

مصطفی ده‌پهلوان، در نشست خبری با اصحاب رسانه در جیرفت از وجود ابنیه تاریخی در استان کرمان به نیکی یاد کرد که عرصه و حریم آنها باید طوری تعیین شود که به معیشت روستاییان همجوار خدشه‌ای وارد نکند.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، وی گفت: استان کرمان دارای تنوع و شگفتی‌های خاصی در بحث برخورداری از ابنیه تاریخی است که کویر لوت نمونه بارز این مهم محسوب می‌شود و از طرفی یک سرمایه‌ای در دل استان کرمان است که متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

ده‌پهلوان بیان کرد: برای رونق گردشگری باید زمینه حضور گردشگران را برای آشنایی و معرفی هر چه بیشتر این محوطه‌ها فراهم نماییم که مساعدت مسئولان استان را می‌طلبد، زیرا میراث کشاورزی با قدمت ۵۰۰۰ سال مغفول مانده و کمتر به این زیرساخت مهم توجه شده است.

وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت ابنیه تاریخی در شرق استان کرمان افزود: تصویب نشدن عرصه و حریم‌ها در شهرستان نرماشیر مشکلاتی را ایجاد کرده که قابل تامل است لذا ساماندهی این دست از محوطه‌ها باید به شکلی انجام شود تا در صورت تجاوز احتمالی، میراث فرهنگی قدرت دفاع داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور انجام کاوش در ارگ بم را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست که متاسفانه بر زمین مانده و پژوهشگاه در این زمینه کمک خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات کاوش‌های قبلی در کنارصندل جیرفت به حداقل برسند تا اینکه بتوانیم بر مدار پژوهش علمی کار را پیش ببریم و از تخریب بیشتر از محوطه‌های با ارزش جلوگیری کنیم.

چرایی مغفول ماندن جاذبه‌های تاریخی کهنوج و قلعه گنج

به گزارش ایسنا، در ادامه سیدسجاد علی بیگی رئیس پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جنوب کرمان را سرزمین حاصلخیز با تنوع آب و هوایی منحصر به فرد دانست که نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد و گفت: جاذبه‌های طبیعی تاریخی در جیرفت باعت شد که به شهرستان‌های کهنوج و رودبار جنوب کمتر توجه شود لذا باید برای معرفی داشته‌هایمان در این دو منطقه همت کنیم.

وی با ابراز نگرانی از عدم توانایی میراث فرهنگی نسبت به نگهداری و صیانت از ابنیه طبیعی و تاریخی گفت: نگهداری از این همه تنوع و شگفتی همت همگان را می‌طلبد و علاوه بر همکاری مردم حمایت سایر نهادها را از میراث فرهنگی انتظار داریم زیرا با اعتبارات و نیروی انسانی محدود تحقق این اهداف مقدور نخواهد بود و این میراثی را که گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته‌اند باید برای نسل‌های آینده نگهداری کنیم.

علی بیگی مساعدت مسئولان استانی و محلی را در تعیین تکلیف عرصه و حریم محوطه‌های باستانی خواستار شد که باید با همدلی از کاوش‌های انجام شده محافظت شود زیرا اقتصاد بر مبنای گردشگری برابر است با توسعه پایدار که برای شهر جیرفت نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و با توجه به تغییر اقلیم و ناپایداری اقتصاد و درآمدهای بخش کشاورزی باید رونق گردشگری را به صورت جدی دنبال کنیم و بهره‌برداری از یک کویر با بازدید سالیانه حدود ۲۰۰ هزار نفر گردشگر نمونه بارز تکیه بر اقتصاد پایدار با هزینه کمتر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان هم در این نشست گفت: اعتبارات سال ۱۴۰۲ استان در حوزه گردشگری ۱۰۰ میلیارد ریال بودهکه ۵۰ میلیارد ریال به کنارصندل اختصاص یافته است.

سعید شاهرخی تلویحا از کمبود اعتبارات گله کرد و با ذکر نمونه‌هایی از تخصیص اعتبارات حداقلی به روستای گردشگری دلفارد با ۵۰ میلیارد ریال و خانه‌های خلاق صنایع دستی جیرفت و عنبرآباد ۲۰ میلیارد ریال، مساعدت همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی را خواستار شد.

وی همچنین از مشکلات مالی فراروی کاوش‌های اخیر در محوطه باستانی کنارصندل جیرفت نام برد که کار به سختی پیش رفته و اینکه مسئولان در تخصیص اعتبارات باید نسبت به میراث فرهنگی به صورت ویژه‌تر نگاه کنند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.