چهارشنبه26 ارديبهشت 1403     Wednesday, May 15, 2024
1401/05/26
کدخبر :69341
20
چاپ :

اولین طرح تحقیقاتی و عملیاتی استحصال عناصر باارزش از باطله در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اولین طرح تحقیقاتی و عملیاتی استحصال عناصر باارزش از باطله در کشور در مجتمع مس سرچشمه اجرا شد.

دکترعباس سام  در این رابطه اظهار کرد: این طرح از اواخر سال ۱۴۰۰ در مجتمع مس سرچشمه با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز شده است.
وی افزود: با توجه به ارزش روزافزون جهانی فلزات، فرآوری و استحصال عناصر و ترکیبات با ارزش از منابع عظیم خفته و کم‌عیار، از جمله باطله ها و پسماندهای تازه کارخانه های فرآوری و سدهای باطله از دیدگاه فرآیندی، اقتصادی و زیست محیطی موردتوجه جدی معادن و کارخانه های فرآوری در کشورها قرار گرفته است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایسنا، سام تصریح کرد: طرح خصوصیت سنجی باطله تازه شامل میزان توزیع فلزات با ارزش و نیز نحوه استحصال عناصر مس و مولیبدن برای اولین بار در کشور با رویکرد طراحی مدار عملیاتی و احداث کارخانه، در مجتمع مس سرچشمه، توسط یک تیم تحقیقاتی دانشگاهی- صنعتی در حال اجرا است.

این پژوهشگر برتر طرح های تحقیقاتی و صنعتی بیان کرد: میزان جامد باطله تازه در حال حاضر در مجتمع مس سرچشمه حدود ۳۰ میلیون تن در سال است. این باطله ها دارای مقادیری مس و مولیبدن و نیز عناصر و ترکیبات دیگر است که انتقال این باطله ها به سدها هزینه ها و پیامدهایی در پی دارد.

وی گفت: مطالعات و آزمایش ها در طرح حاضر، بر طراحی مدار فرآیندی استحصال مس و مولیبدن از باطله تازه و خنثی سازی پسماند نهایی، کاهش خطرات زیست محیطی و استفاده بهینه از پسماندها متمرکز است.

سام اظهار کرد: خواص مواد موجود در سدهای باطله به دلیل انباشت باطله در طول دهه ها، نسبت به باطله تازه فعلی متفاوت بوده و انتظار است که در بخش هایی از آن میزان فلزات با ارزش، قابل توجه باشد که نیازمند مطالعات گسترده فرآیندی است.

مجری طرح تحقیقاتی و عملیاتی استحصال عناصر با ارزش از باطله در مس سرچشمه بیان کرد: این طرح، در واقع یک طرح ملی است که در جلسات تحقیقاتی مجتمع مس سرچشمه مطرح شد و مدیران این مجتمع، همراهی کردند تا این پروژه آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه طرح های تحقیقاتی تولیدمحور باید براساس نیازهای کشور و جامعه انجام شوند، تصریح کرد: تیم تحقیقاتی حاضر، با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان، جهاددانشگاهی استان کرمان و مرکز تحقیقات فرآیندی و اقتصادی اندیشه، آماده است براساس تجارب خود، در انجام طرح های کاربردی، با معادن و صنایع معدنی کشور مشارکت داشته باشد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.