چهارشنبه19 ارديبهشت 1403     Wednesday, May 8, 2024
1400/04/27
کدخبر :51622
37
چاپ :

ابلاغ مراتب ثبت ملی هشت اثر میراث فرهنگی ناملموس کرمان

ابلاغ مراتب ثبت ملی هشت اثر میراث فرهنگی ناملموس کرمان

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه ای به استاندار کرمان با ابلاغ مراتب ثبت هشت اثر در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس ملی، بر هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این آثار می شود، تاکید کرد.

به‌گزارش گروه فرهنگی ایرنا از میراث‌آریا، علی‌اصغر مونسان در نامه ای به علی زینی‌وند استاندار کرمان نوشت: در اجرای ماده یک از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد دو و سه آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیئت‌وزیران و با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان شیوه سنتی تقسیم گردو  به شماره ۲۲۴۹،   شیوه سنتی آبیاری و تقسیم آب کشاورزی در شهداد  به شماره ۲۲۵۲،   فن تهیه سرمه مغز معزآباد به شماره ۲۲۵۱، و خوس‌بافی یا تلی‌بافی  به شماره ۲۲۵۲، در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

مونسان همچنین در این نامه با ابلاغ ثبت آیین سنتی بی‌بی دن در روستای دارستان  به شماره ۲۲۵۳، مهارت ساخت لوپت؛ عروسک بومی محلی شهرستان رابر به شماره ۲۲۵۴، مهارت پخت آب روغنو (کاچی) به شماره ۲۲۵۵، مهارت تهیه سفیدآب (روشور) به شماره ۲۲۵۶ در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس بر هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این آثار شود، تاکید کرد.

ابلاغ مراتب ثبت ملی هشت اثر میراث فرهنگی ناملموس کرمان

طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و...) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.