يكشنبه23 ارديبهشت 1403     Sunday, May 12, 2024
1400/08/17
کدخبر :58751
24
چاپ :

مادری که جای معلم را نگرفت

مادر است دیگر،همیشه نگران؛هم نگرانِ آینده فرزندی که او و خانه رادرنقش معلم ومدرسه دراین ۲سال هیچگاه نپذیرفته و هم نگرانِ سلامتِ دلبندش؛و حالا مدارس باز شده‌اند و ادامه تعطیلی مدارس دیگر به مصلحت نیست.

بازگشایی کلاس های درس و شروع آموزش های حضوری در برخی مقاطع تحصیلی دانش آموزان درحالی است که خود والدین بیشتر از همه بر درک اهمیت و ضرورت حضور فرزندانشان در کلاس های درس واقف هستند چون بوضوح دیده اند که دانش آموزانشان در فضای آموزش مجازی آنچنان که باید دل به درس نمی دهند یا آموزش ها را آنطور که باید فرا نمی گیرند؛ این را بگذارید در کنار سایر مشکلات مانند کم تحرکی و چاقی و دیگر مصائب ناشی از خانه نشینی دانش آموزان.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا، برخی والدین حتی والدین دارای تحصیلات عالی و تکمیلی می گویند که فرزندشان در این ۲ سال هیچگاه آنان را در جای معلم و خانه را مدرسه قبول نکردند و همین یعنی اینکه آموزش های مجازی آنطور که باید به کارآیی کامل نرسیده است اما چکار کنند، از سوی دیگر نگرانی ناشی از حضور در جمعی از دانش آموزان در یک کلاس هم همواره آنان را رها نمی کند؛ مخصوصا که برخی دانش آموزان بویژه در مقاطع تحصیلی پایین تر، ممکن است خیلی سفت و سخت به رعایت همه جانبه شیوه نامه ها مثل زدن ماسک پایبند نباشند.

حال چکار باید کرد؟ هیچکس در ضرورت بازگشایی کلاس های حضوری درس شک و تردیدی ندارد و باوجود نگرانی والدین، چاره چیست؟ غیر از برنامه ریزی اقتضایی بسته به شرایط هر کلاس و مدرسه، اطمینان بخشی در سختگیری در نحوه مدیریت مدارس و حضور مداوم در کنار دانش آموزان برای آنکه آسیبی در نتیجه رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی به دانش آموزان وارد نشود آیا راهکاری وجود دارد؟

یا کنترل ها و پایش های مداوم و لحظه ای تا هم از ورود دانش آموزان دارای علائم به مدرسه جلوگیری شود و هم دانش آموزان در مسیر رعایت حداکثری شیوه نامه ها در کنار ارائه آموزش های درسی هدایت شوند؟ موضوعی که مدیران آموزش و پرورش می گویند با نهایت دقت و کنترل ها در دستور کار قرار گرفته است تا نگرانی بابت حضور دانش آموزان در کلاس ایجاد نشود.

پای صحبت والدین

وقتی پای صحبت والدین می نشینیم عمدتا بر ضرورت بازگشایی حضوری کلاس ها تاکید دارند و این تاکیدها در عین حالی است که همزمان نگرانی هم دارند که البته طبیعی است؛ هرچند بعد از شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش ها پای والدین بیش از همیشه به مدرسه، کلاس مجازی و آموزش ها باز شد و تبعات مختلفی را نیز در بر داشت اما اکنون نیز همین افراد با وجود خسته شدن از شیوه مجازی بودن آموزش ها از حضور فیزیکی فرزندانشان در کلاس های درس ابراز نگرانی می کنند و مطالبه دارند که مسئولان مدارس هم باید اطمینان بخشی کنند و در صورت مراجعه به مدارس شاهد رهاشدگی امور در مدارس و ضعف در کنترل ها و پایش ها نباشند.

معصومه جعفری مادری که یک فرزند دختر در پایه دوم و یک فرزند پسر در پایه چهارم دارد از شرایط زندگی اش در این روزها به خبرنگار ایرنا می گوید و تاکید دارد که بیشتر زمانش در شبانه روز را در کنار فرزندانش در کلاس های مجازی درس می گذراند.

این مادر گفت: زمان گذاشتن برای آموزش بچه ها همراه با کلاس های مجازی مرا از انجام بسیاری از امور منزل باز می دارد اما این تمام ماجرا نیست.

فرزندانم خانه را به عنوان مدرسه نپذیرفتند

وی نپذیرفتن خانه به عنوان مدرسه و کلاس درس و قبول نکردن مادر را در جایگاه معلم توسط فرزندانش یکی از مشکلات آموزش های مجازی عنوان کرد و اظهار داشت: این امر به فهم دروس توسط دانش آموز ضربه می زند.

این مادر اما می گوید باوجود آنکه بارها مسئولان آموزش و پرورش اطمینان داده اند هنوز از فرستادن فرزندانم به مدرسه احساس رضایت کامل ندارم زیرا نمی توان سلامت آنان را در شرایط فعلی تضمین کرد و نگران هستم.

وی تاکید دارد که برنامه ریزی و نظارت مدیران مدارس باید به گونه ای باشد که والدین مطمئن باشند که همانطور که بچه ها در خانه ایمن هستند، در مدرسه هم به همان شکل و کیفیت ایمن هستند؛ شاید در بسیاری از مدارس همینطور باشد و حساسیت مدیران و معلمان هم همینطور باشد اما این اطمینان باید به والدین منتقل شود.

جعفری تصریح کرد: فرزندان من در مقطع ابتدایی هستند هر چند در این مدت رعایت اصول بهداشتی را بیش از گذشته به آنان متذکر شده ام اما با این وجود گاهی می بینم مداد را در دهانشان می کنند یا حتی در ارتباط با دیگران اصول بهداشت تنفسی را فراموش می کنند.

وی گفت: وجود حتی ۱۰ دانش آموز در یک کلاس درس آن هم در فصل سرد سال با درهای بسته می تواند خطرآفرین باشد، پس نگرانی والدین بجاست گرچه ضرورت بازشدن کلاس ها بر ما روشن است و خودمان هم در این ۲ سال دیده ایم که بچه های ما خانه را مدرسه خود نمی دانند.

مریم آزاده دیگر مادر کرمانی که صاحب یک فرزند در پایه دوم ابتدایی است از مشکلات برگزاری کلاس ها به شیوه مجازی و حرف نشنوی فرزندش در کلاس درس شکایت می کند و می گوید در عین حال او هم نگران فرستادن فرزندش به مدرسه است.

وی اظهارداشت: برای ساعتی اندک که با فرزندم به بیرون منزل می رویم باید بارها رعایت اصول بهداشتی مثل ماسک زدن را به او متذکر شوم که باز هم به عادت بچگی فراموش می کند؛ طبیعی است در این شرایط نگران سلامت فرزندم در سر کلاس درس در مدرسه باشم.

اما واقعیت اینکه از بی‌تحرکی و چاقی دانش آموزان گرفته تا افت تحصیلی و در برخی موارد بازماندن از تحصیل و ایجاد مشکلات ارتباطی همه و همه اثرات مجازی شدن آموزش ها و بسته بودن در مدارس به روی دانش آموزان و این خود واقعیت دیگری است پیش روی خانواده ها.

و باید از مدارسی گفت که حدود ۲ سال بسته بودند؛ مدارسی که این روزها درودیوار و نیمکت های کلاسش هم دلشان برای بچه ها تنگ شده و برای حضور دانش آموزان ثانیه شماری می کنند تا بیش از این بسته و بلااستفاده نمانند و مخروبه نشوند.

ضرورت پایش روزانه مدارس

اما آیا مگر راهکاری غیر از بازگشایی کلاس ها و تقویت و تشدید نظارت ها و کنترل های لحظه ای وجود دارد؟ موضوعی که استاندار کرمان بر آن تاکید می کند تا زمینه ساز بروز مشکلی در ابتلای دانش آموزان نشود؛ علی زینی وند استاندار کرمان در نشست اخیر ستاد استانی کرونا تاکید کرد: فرمانداران با هماهنگی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان وضعیت رعایت شیوه نامه های بهداشتی بازگشایی مدارس را روزانه پایش کنند و مراکزی که پروتکل ها را رعایت نکنند و کانون ابتلای بیماری باشند تعطیل شوند.

وی افزود: اصل بر آموزش حضوری است اما بازگشایی و فعالیت حضوری مدارس نیز باید براساس مصوبات وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی کرونا باشد؛ بازگشایی دانشگاه ها نیز باید با آمادگی و به مرور انجام شود.

استاندارکرمان تصریح کرد: تاکید رئیس جمهوری در نشست امروز ستاد کرونا بر این بود که گشایش ها نباید دلیلی بر عادی انگاری در بحث کرونا شود.

بازگشایی تدریجی، ایمن و اقتضایی

تصمیم کلان سیاستگذاران در کشور و آموزش و پرورش اما بر حضوری شدن آموزش‌ها در سایه سیاست بازگشت آرام، تدریجی، ایمن و اقتضایی است که به نوعی معبری را برای ورود دانش‌آموزان به خانه دومشان که نزدیک به ۲ سال ترک شده، باز کرده است. 

هم بسته بودن مدارس بیش از این امکان پذیر نیست، هم آموزش و پرورش می گوید همه ظرفیت ها را برای رعایت اصول و نکات بازگشایی به کار گرفته و هم واکسیناسیون جامعه و معلمان و دانش آموزان به مرحله ای رسیده است که سبب تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس شده است.

هرچند کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی در بسیاری از مناطق، کلاس هایی را با افزون بر ۴۰ دانش آموز رقم زده که خود می تواند عاملی خطرآفرین باشد  اما مسئولان آموزش و پرورش کرمان از طرح حضوری شدن آموزش‌ها در سایه سیاست بازگشت تدریجی، ایمن و اقتضایی با راهکارهایی که اندیشیه اند دفاع می کنند و این مهم را تنها راه ادامه روند آموزشی می دانند هر چند حضور دانش آموزان را در مدارس، وابسته به انجام واکسیناسیون علیه کرونا نیز نمی دانند.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.