يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1401/11/30
کدخبر :81262
3
چاپ :

فقط 40 درخت نارون در بلوار جمهوری نگه می‌داریم

تصمیم شهرداری کرمان بر حذف درختان نارون از رفوژ میانی بلوار جمهوری قطعی است.

 


در تازه‌ترین اظهارنظر، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان در دفاع از این تصمیم گفت: «عمر درختان نارون در بلوار جمهوری ‌اسلامی به پایان رسیده و
حفظ نارونهای آلوده به ضرر شهر است».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، یدالله علیزاده اظهار کرد: «در بلوار جمهوری‌اسلامی ۱۳۰۰ درخت نارون وجود داشته که از این تعداد، ۲۳۰ اصله باقی مانده و ۱۴۰ اصله آن آفت‌زده است که باید جمع‌آوری و قطع شوند».

وی افزود: «درختان نارون را تا قبل از بهار جمع‌آوری می‌کنیم، اما نارون‌هایی را که سالم هستند و هنوز دچار افت نشده‌اند، نگه می‌داریم».

وی ادامه داد: «تعداد نارون‌های سالم بلوار جمهوری ‌اسلامی حدود ۳۰ تا ۴۰ درخت است».
 وی در ادامۀ این توضیحات گفت: «درختان نارون بلوار جمهوری‌اسلامی بالای 40 سال عمردارند، اما حدود 25 سال است که به آفت سوسک چوب‌خوار مبتلا شده‌اند، مبارزه با این آفت بسیار سخت است؛ چراکه نارون، یک درخت بومی کشورهای اروپایی و بسیار تحت تاثیر خشک‌سالی است».

وی بیان کرد: «درخت نارون تنها منحصر به بلوار جمهوری‌اسلامی در شهر کرمان نبوده و در شهرهای دیگر نیز، درخت نارون داشته‌ایم. در گذشته، شهر زرند را با درختان نارون می‌شناختیم، اما در حال حاضر، عمر نارون‌ها در شهر زرند هم تمام شده و دیگر وجود ندارند».

وی سِن نارون‌های بلوار جمهوری‌اسلامی را بیش از ۴۰ سال و عمر مفید آنها را نیز، در همین حدود دانست و ادامه داد: «نگهداری درختان نارون آلوده از لحاظ اقتصادی و زیبایی فضای سبز به صلاح نیست؛ بنابراین، باید جمع‌آوری و گونه دیگری جایگزین شود».

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان اظهار کرد: «به‌طور حتم به‌جای نارون‌های قطع‌شده، گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط آب‌وهوایی و کیفیت پایین منابع آبی کرمان، کاشته می‌شود».

وی، از برگزاری چندین جلسه با حضور اساتید دانشگاه شهید باهنر و اعضای شورای اسلامی شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: «در این جلسه‌ها به جمع‌بندی رسیدیم که درخت‌های نارون قابل نگهداری نیستند و باید جمع‌آوری شوند؛ بنابراین، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده، به‌جای نارون، گونه‌های مناسب کاشته خواهد شد».

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، در خصوص زمان جمع‌آوری درختان نارون، گفت: «درختان نارون را تا قبل از بهار جمع‌آوری می‌کنیم، اما نارون‌هایی را که سالم هستند و هنوز دچار افت نشده‌اند، نگه می‌داریم».

علیزاده، تعداد نارون‌های سالم بلوار جمهوری‌اسلامی را حدود  ۳۰ تا ۴۰ درخت ذکر کرد و ادامه داد: «به‌دلیل جلوگیری از سرایت آفت به درختان سالم، باید درختان آفت‌زده حذف شوند؛ چراکه تا سال آینده به‌دلیل حجم بالای خسارت، همه آن‌ها خشک می‌شوند و نگهداری آن‌ها قابل دفاع نیست».

وی، به تدوین چند طرح، برای کاشت بلوار جمهوری‌اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: «تا این هفته درخصوص طرح مناسب به جمع‌بندی می‌رسیم و طرحی را که طبق شرایط اقلیمی و متناسب با منابع آب کرمان، باشد و مورد تایید مدیران بالادستی و کارشناسان قرار گیرد، انتخاب و بلافاصله مرحله کشت‌وکار را شروع می‌کنیم».

علیزاده، درخصوص احتمال کاشت گونه قابل کشت جدید در بلوار جمهوری‌اسلامی گفت: «این موضوع از نظر ما قطعی است، اما تا زمان تایید نهایی و اعلام نظر نهایی اساتید دانشگاه، نمی‌توانیم چیزی را اعلام کنیم».

وی افزود: «بدون تردید، گونۀ گیاهی انتخاب خواهد شد که با آب‌وهوای کرمان سازگار باشد».

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، با بیان اینکه به‌عنوان مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در دوره‌های گذشته، به‌همراه همکاران و با تلاش کارشناسان سازمان، سعی کردیم به‌هر طریقی با آفت سوسک چوب‌خوار با اقداماتی چون سم‌پاشی، هرس و سربرداری مبارزه کنیم و درختان را سرپا نگه داریم، افزود: «این آفت برخلاف تصور عموم قابل دید نیست و در داخل تنه درخت است؛ بنابراین، علی‌رغم مبارزه زیادی که با آن ‌شد، درختان نتوانستند در مقابل هجوم آفت مقاومت کنند و این آفت به مرور زمان تمام تنه درختان را گرفته است».

علیزاده اظهار کرد: «به‌منظور زیباسازی بلوار جمهوری‌اسلامی، از درختان همیشه‌سبز استفاده می‌شود و  در حدود هشت نقطه، به‌طول تقریبی ۵۰ تا ۶۰ متر، درختان مثمر کاشته خواهد شد».

وی، با توضیح اینکه نتیجه نهایی و گونه نهایی، این هفته اعلام می‌شود، افزود: »با اعلام نتیجه نهایی، ریشه درختان نارون جمع‌آوری و خارج خواهد شد و پیش از کاشت نهال‌های  جدید، خاک منطقه موردنظر، تعویض می‌شود».

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، به حفظ چمن موجود در رفوژ وسط بلوار جمهوری‌اسلامی اشاره و تاکید کرد: «در حال حاضر در بلوار جمهوری‌اسلامی، طرح عمرانی نداریم و تنها اقدام در دستور کار، جایگزین‌کردن گونه جدید به‌جای درختان نارون است که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال 1402 کاشت آن تمام می‌شود».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.