يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/04/06
کدخبر :49228
37
چاپ :

تشکیل پرونده قضایی برای ۲ اداره با موضوع خودکشی در بردسیر کرمان

ه گفته مقام‌های قضایی برای ۲ نهاد اجرایی در حوزه شهرستان بردسیر پرونده قضایی مربوط به ترک فعل در موضوع پدیده خودکشی تشکیل شده است.

به گزارش دل عالم به نقل از ایرنا،به گفته مقام‌های قضایی برای ۲ نهاد اجرایی در حوزه شهرستان بردسیر پرونده قضایی مربوط به ترک فعل در موضوع پدیده خودکشی تشکیل شده است.

رییس دادگستری شهرستان بردسیر پیشگیری از اقدام به خودکشی را در حوزه دستگاه های فرهنگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و گفت: سرریز مشکلات متعدد از حوزه های مختلف، باعث افزایش پدیده خودکشی می شود.
محمد سالاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در این زمینه افزود: تاکنون دو پرونده ترک فعل مسئولان در بردسیر تشکیل شده است.

رییس دادگستری شهرستان بردسیر در پاسخ به سوالی درباره آمارهای اقدام به خودکشی گفت: اقدام به خودکشی و خودکشی جرم محسوب نمی شود بلکه یک آسیب اجتماعی است. بنابراین در این حوزه دست قوه قضاییه از مداخله کوتاه است.

افشین صالحی دادستان بردسیر نیز در این نشست درباره این موضوع توضیح داد: پیشگیری از جرم از وظایف دستگاه قضایی و خودکشی یک آسیب اجتماعی است و جرم نیست. در همین زمینه چهارمین جلسه پیشگیری از وقوع جرم شهرستان با موضوع پیشگیری از خودکشی فردا تشکیل می‌شود.

وی افزود: تاکنون برای ۲ نهاد اجرایی در شهرستان بردسیر پرونده قضایی مربوط به ترک فعل در موضوع خودکشی تشکیل شده است.

دادستان بردسیر گفت: به دنبال تشکیل تیم علمی، فرهنگی و رسانه‌ای هستیم که بتواند در امر پیشگیری از آسیب های اجتماعی با تبادل نظر و تضارب آرا مصوبات قابل اجرایی را داشته باشد.

 

تعامل با رسانه توام با رعایت قانون

به گزارش خبرنگار ایرنا نشست خبری رییس دادگستری و دادستان شهرستان بردسیر با اهالی رسانه، امروز (پنجم تیرماه) به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه در محل سالن اجتماعات دادگستری این شهرستان درحالی برگزار شد که مقامات قضایی برخلاف نشست های معمول و کلیشه ای ابتدا شنونده پیشنهادها و سخنان اصحاب رسانه بودند و سپس به موارد مطرح شده پاسخ دادند.

رییس دادگستری بردسیر در خصوص حمایت از رسانه‌ها گفت: در عین حال که معتقد به حمایت از رسانه ها در خصوص انتشار اخبار و اطلاع رسانی به مردم هستیم، اما نشر هرگونه خبر یا مطلب خلاف واقعیت جرم محسوب می شود و قانون ملزم به برخورد با آن خواهد بود.

وی افزود: قانونگذار همانطور که رسالت رسانه ها و آزادی مطبوعات را تعریف کرده، حریم خصوصی و حقوق فردی را نیز تعریف کرده و بین ورود به حریم خصوصی افراد، رعایت قانون و آزادی بیان مرزهای ظریفی وجود دارد که باید رعایت شود. مطالب خلاف حقیقت که متضمن عنوان مجرمانه باشد جرم محسوب می شود.

سالاری ادامه داد: نمی شود به بهانه آزادی مطبوعات، فرصتی را در اختیار گذاشت که هتک حرمتی به افراد جامعه صورت بگیرد. در عین حال نگاه ما به مطبوعات و رسانه اصلاح امور است‌.

 

اخبار پرونده های قضایی

رییس دادگستری بردسیر در خصوص انتشار اخبار پرونده ها در خلال رسیدگی و قبل از صدور حکم نیز گفت: اگر در خلال رسیدگی به پرونده، قبل از آن یا در مرحله رسیدگی و قبل از صدور حکم نهایی، مسائل مربوط به پرونده منتشر شود خلاف قانون است و جرم تلقی می شود ولی برای جرائم سازمان یافته و اقتصادی با مبالغ بیش از یک میلیارد ریال ملزم به انتشار در رسانه های رسمی هستیم.
وی در خصوص ظهور رسانه های غیررسمی گفت: برخلاف تصور عامه به تخلفات رسانه های غیررسمی رسیدگی می‌شود و مطالبی که حاوی توهین افترا و نشر اکاذیب باشد قابل پیگیری است.

هر مسجد یک حقوق دان

به گفته سالاری یکی از طرح هایی که برای آشنایی شهروندان با قوانین پیش بینی شده طرح «هر مسجد یک حقوقدان» است که جلسات آن به صورت هفتگی یا ماهانه در مساجد به صورت پرسش و پاسخ یا سخنرانی بر مبنای آگاهی بخشی به شهروندان انجام خواهد شد.
وی از هم اندیشی با اصحاب رسانه و مطبوعات استقبال و پیش‌بینی کرد با برگزاری نشست های متوالی، از ارزیابی فعالان فرهنگی و رسانه شهرستان از سطح جامعه مطلع شود.

 

مطالبه گری رسانه فرهنگ شود

دادستان بردسیر نیز در این جلسه گفت: ما مسئولان در هر مقامی که هستیم باید پذیرای انتقادها و پیشنهادهای رسانه ها و اهالی فرهنگ و متولیان فرهنگی باشیم.
صالحی افزود: مطالبه گری بحق رسانه ها باید به فرهنگ تبدیل شود؛ در شهرستان بردسیر دسترسی به مقامات قضایی سهل و آسان است و مردم می توانند برای پیگیری مطالبات یا اطلاع از حقوق قانونی خود براحتی با قضات دستگاه قضایی از جمله بنده در ارتباط باشند.
 

نقطه ناامن برای سوداگران
دادستان بردسیر همچنین گفت: این شهرستان یکی از ناامن ترین نقاط برای ترانزیت مواد مخدر است. با حضور یگان تکاوری که در شهرستان تشکیل شده مسیرهای کوهستانی را پوشش داده و بردسیر را به یکی از ناامن ترین مسیرها برای جابجایی مواد مخدر تبدیل کرده است‌.
وی در خصوص مقابله با خرده فروشان مواد مخدر، از کمک شهرداری ها و اورژانس اجتماعی تشکر کرد و افزود: با کمک شهرداری و اورژانس اجتماعی به تخریب پاتوق های معتادان متجاهر در بردسیر، دشتکار، نگار و انتقال آنان به مرکز استان، بخش‌هایی از مکان های تجمع این افراد را پاکسازی کردیم. چهار طرح پاکسازی طی یک ماه داشتیم و ۱۷ خانه خرده‌فروشی مواد را پلمپ کردیم.
صالحی گفت: متاسفانه در شهرستان بردسیر کمپ ترک اعتیاد به معنای واقعی وجود ندارد. دستگاه متولی باید پیگیر راه اندازی کمپ ترک اعتیاد هم برای بانوان و هم آقایان باشد. اگرچه این اقدامات کافی نیست اما صرفاً مربوط به نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیست و تمام دستگاههای متولی باید همکاری لازم را داشته باشند.
وی اظهارداشت: این افراد نباید فقط با اقدامات سلبی، قضایی و انتظامی متنبه شوند، بلکه باید زمینه ای فراهم شود که این افراد به آغوش خانواده های خود بازگردند.

پیگیری حقوق عامه

دادستان بردسیر همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره اعاده حقوق عمومی توضیح داد: برای پیگیری حقوق عامه به ۴۰ مورد مسائل مرتبط با حقوق عامه شهرستان ورود پیدا کردیم که به دادستان کل کشور هم گزارش شده است اما قطعاً کافی نیست و اعاده حقوق عمومی در دستور کار این دادستانی قرار دارد.

به گفته وی در مساله میراث فرهنگی برای ثبت آثار تاریخی بردسیر، در بحث محیط زیست، آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه، اصلاح نقاط حادثه خیز و بسیاری از مسائل از طریق دادستانی اقدام شده است.

خیرین فرهنگی نیاز جامعه امروز

دادستان بردسیر با توجه به اهمیت آسیب های اجتماعی گفت: از خیرین فرهنگی می خواهیم در این حوزه به کمک دستگاه قضایی بیایند. امروزه خوشبختانه در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به خیرینی که کمک مالی کنند، مرتفع شده اما نیاز به خیرینی که دارای ایده، فکر و توانایی باشند و بتوانند از نظر فرهنگی به تقویت جامعه بپردازند در همه حوزه‌ها احساس می‌شود.

احکام جانشین مجازات

وی در خصوص صدور احکام خاص که جانشین مجازات باشند نیز بیان کرد:  ۷۰ درصد متهمان که مشمول قرار تعلیق تعقیب می شدند، در شعبه دادستانی بردسیر تعلیق تعقیب شده اند.

وی با استناد به آمار پلیس راهور و روابط عمومی دادگستری گفت: تعلیق تعقیب مراقبتی به افرادی که دارای شرایط باشند را به جای مجازات به همیاری پلیس و فعالیت های فرهنگی سوق می‌دهیم. 
صالحی با استناد به فعالیت های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در استان گفت: آمار نشان می دهد بردسیر در زمینه پیشگیری از وقوع جرم توانسته رتبه سوم استان را در سال ۹۹ به دست آورد.
وی گفت:  جامعه هدف ما بیشتر در فضای مجازی است تا در فضای واقعی و این رسالت اصحاب رسانه را سنگین‌تر می‌کند .

کارخانه قند هویت تاریخی بردسیر

دادستان بردسیر درباره راه اندازی مجدد کارخانه قند نیز گفت: کارخانه قند با تاریخ و فرهنگ مردم بردسیر پیوند خورده است و مردم این کارخانه را بخشی از تاریخ معاصر خود می پندارند. راه اندازی مجدد آن توسط استان به صورت جدی در حال پیگیری است که کارخانه تعطیل شده قند بردسیر دوباره راه‌اندازی شود و بتواند افرادی را مشغول به کار کند.

یاری نخبگان علمی- رسانه ای

صالحی همچنین از تلاش ها برای استعدادیابی و کشف نخبه های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای در شهرستان بردسیر و بهره‌گیری از توان آنان برای یاری به حل مشکلات فرهنگی و زیربنایی شهرستان صحبت کرد و از همه افراد موثر جامعه برای این امر دعوت به همکاری کرد.
به گزارش ایرنا مجموعه دادگستری شهرستان بردسیر در حال حاضر با یک شعبه حقوقی و یک شعبه کیفری که اخیرا به این مجموعه اضافه شده با ۶ شعبه و ۶ قاضی در بخش دادسرا و همچنین ۲ شعبه کیفری و ۲ شعبه حقوقی در بخش دادگاه مشغول انجام خدمت به شهروندان است و در مجموع ۱۰ شعبه و ۱۰ قاضی داراست.

بردسیر در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.