سه شنبه25 ارديبهشت 1403     Tuesday, May 14, 2024
1401/08/10
کدخبر :73388
6
چاپ :

املاک روستاییان رایگان سنددار می‌شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: «اگر کسی مراجعه نکند در سال آینده باید هزینه را پرداخت نماید».

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان، علی محمودی افزود: «طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان ثبت و بنیاد مسکن منعقد شده هزینۀ تهیۀ نقشه و سند مالکیت بر عهدۀ سازمان ثبت است و از هیچ روستایی هزینه

دریافت نمی‌کنیم».
وی در خصوص صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی افزود: «برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی مردم به ادارات ثبت مراجعه کرده‌ و از طریق قانون تعیین تکلیف ثبت‌نام کنند
تا برای اراضی کشاورزی خود سند مالکیت دریافت کنند».

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نهمآبان‌ماه در جلسۀ امور اراضی کشاورزی شهرستان بم، اظهار کرد: «مصوبه‌ای در دوازدهمین قرارگاه صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی ابلاغ شده که اگر قبل از سال ۸۵  اراضی کشاورزی خرد شده و به‌صورت شش‌دانگ درآمده باشند دیگر مشمول این قانون نیستند و با هر مساحتی می‌توانند سند مالکیت بگیرند».

وی ادامه داد: «در ۹۰ درصد مواقع تنها دارایی افراد یک خانه است که اگر تنظیم سند از مجاری قانونی باشد خطا کمتر و به نفع مردم می‌شود».

محمودی اضافه کرد: «دفاتر اسناد رسمی به سامانه‌های مختلف مانند سامانۀ بررسی ممنوع‌المعامله بودن افراد، دسترسی دارند و می‌توانند سندی تنظیم کنند که خطای کمتری داشته باشد».

وی افزود: «علاوه بر این، سنددار کردن اراضی روستایی باعث می‌شود روستاییان از اسناد ملکی خود به عنوان وثیقه برای دریافت انواع تسهیلات بانکی استفاده کنند».

محمودی دربارۀ زمین‌های وقفی نیز گفت: «در اجرای مادۀ ۱۰۴ مکرر قانون ثبت مردم به متولی موقوفه مراجعه کنند و اگر سند مالکیت داشته باشد و سند مالکیت اجاره تنظیم شود و با همان سند اجاره که دارند نسبت به اخذ سند مالکیت اعیانی خود اقدام کنند».

وی درخصوص اراضی کشاورزی بیان کرد: «اراضی کشاورزی جزو برنامه‌های با اولویت سازمان ثبت اسناد است تا با همکاری جهاد کشاورزی برای مردم سند مالکیت صادر شود».

محمودی خاطرنشان کرد: «روستاییان می‌توانند از طریق دهیاری یا شورا، در بنیاد مسکن پرونده تشکیل دهند و پرونده‌ها برای صدور سند مالکیت به ثبت اسناد ارجاع داده شود و این قانون مشمول روستاییان بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر۲۵ هزار نفر می‌شود».

برچسب ها :

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.