يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/02/04
کدخبر :46024
141
چاپ :

استان‌های معین کرمان برای تامین مرغ همکاری نکردند

دلالان و شایعه‌پراکنان در کمبود سیمان نقش داشتند

به گزارش دل عالم به نقل از فردای کرمان ،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان از عدم همکاری استان‌ فارس برای تامین مرغ کرمان خبر داد و گفت: «طبق مصوبه‌ی وزارت جهاد کشاورزی قرار بود از 26 فروردین ماه کمبود مرغ استان کرمان از استان‌های معین اصفهان، فارس و یزد به صورت روزانه تامین شود که متاسفانه در این زمینه استان فارس همکاری نکرد».

به گفته‌ی حسینی‌نژاد، در حالی که قرار بود از 26 فروردین‌ماه، 852 تن مرغ از استان‌های معین وارد استان شود، تنها 65.3 تن مرغ وارد کرمان شده است.

وی همچنین با اشاره به کمبود سیمان در استان؛ آزاد بود صادرات سیمان از مبادی رسمی، قاچاق سیمان از مبادی غیررسمی، وجود واسطه و دلالان در امر توزیع نامناسب سیمان و شایعه‌ی افزایش قیمت در ابتدای سال را از دلایل کمبود سیمان در استان اعلام کرد.

 مهدی حسینی‌نژاد نیز در ستاد تنظیم بازار استان کرمان درباره‌ی آخرین وضعیت سیمان استان، با بیان این‌که هم اکنون سه کارخانه‌ی سیمان در استان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: «طبق آمار درج شده در سامانه‌ی بهینه‌یاب توسط کارخانجات سیمان استان، تولید سیمان در سال 99 نسبت به سال 98 در استان افزایش داشته اما به دلایل مختلف شاهد چالش‌هایی در بازار سیمان در سطح استان کرمان بودیم».

وی با بیان این‌که آمار سیمان تولیدی ثبت‌شده‌ی روزانه توسط کارخانجات سیمان استان به‌طور متوسط هشت‌هزار تن است که تا حدودی این میزان تولید در ابتدای سال‌جاری به دلیل کاهش کلینکر (مادۀ اولیه)، افت پیدا کرده است، افزود: «طبق مصوبات سی و سومین جلسه‌ی کارگروه تنظیم بازار کشور، مقرر شد که کارخانجات تولید سیمان نسبت به تولید مستمر و مکفی سیمان اقدام کرده و اطلاعات تولید و فروش خود را به صورت روزانه در سامانه‌ی تجارت ثبت کنند».

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان تاکید کرد: «طبق مصوبات کارگروه تنظیم بازار، صادرات سیمان تنها با توجه به نیاز بازار داخلی می‌تواند صورت بگیرد».

وی با اشاره به دلایل کمبود سیمان در استان، گفت: «آزاد بود صادرات محصول سیمان از مبادی رسمی، قاچاق سیمان از مبادی غیررسمی، وجود واسطه و دلالان در امر توزیع نامناسب سیمان، شایعه‌ی افزایش قیمت در ابتدای سال به میزان 65 درصد، قطعی گاز و برق در دی‌ و بهمن سال گذشته که سبب شد ذخایر کلینکر کارخانه‌های سیمان کاهش پیدا کند، عدم تامین سیمان در شهرستان‌های جنوبی استان توسط استان هرمزگان، افزایش تقاضای خرید سیمان استان توسط استان‌های همجوار به دلیل کیفیت مرغوب تولید سیمان استان، افزایش تقاضای سیمان در شهرستان‌های جنوبی به واسطه‌ی فصل ساخت‌وساز و افزایش قیمت محصولات فولادی دلایلی بود که سبب شد موضوع کمبود سیمان در استان کرمان تشدید پیدا کند».

حسینی‌نژاد خاطرنشان کرد: «طبق کارگروه‌های تشکیل شده و توافق با مدیر عاملان کارخانجات سیمان استان مقرر شد تخصیص سیمان فقط به عاملین توزیع و پروژه‌های عمرانی صورت گیرد و شاهد حذف تخصیص سیمان به حاملین و رانندگان توسط کارخانجات سیمان باشیم».

وی ادامه داد: «نظارت بر روی توزیع عاملین یکی از عوامل مهم در کنترل بازار سیمان خواهد بود».

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان همچنین با ارائه‌ی گزارشی از وضعیت توزیع مرغ گرم در استان گفت: «طبق مصوبه‌ی وزارت جهاد کشاورزی قرار بود از 26 فروردین ماه کمبود مرغ استان کرمان از استان‌های معین اصفهان، فارس و یزد به صورت روزانه تامین شود که متاسفانه در این زمینه استان فارس همکاری نکرد و تنها از 26 فروردین ماه 65.3 تن مرغ از استان‌های معین وارد کرمان شد این در حالی است که قرار بود 852 تن مرغ وارد استان شود».

حسینی‌نژاد با ابراز تاسف از این‌که وضعیت تولید مرغ در استان دچار چالش شده است اظهار کرد: «از 20 فروردین ماه روزانه به طور متوسط 70 تن مرغ در استان کشتار شده این در حالی است که میانگین مرغ مورد نیاز استان 200 تا 220 تن است و همین امر سبب شده که با 150 تن کمبود مرغ براساس سرانه‌ی مصرف روبه‌رو باشیم».

وی افزود: «به شدت با کمبود مرغ در استان روبه‌رو هستیم و باید در این راستا تصمیم جدی گرفته شود».


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.