يكشنبه30 ارديبهشت 1403     Sunday, May 19, 2024
1400/04/03
کدخبر :49097
33
چاپ :

۲۹٠ میلیارد مترمکعب از بارش‌های کشور به دلیل تبخیر هدر می‌رود

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۲۹٠ میلیارد مترمکعب از بارش‌های کشور به دلیل تبخیر بعد از فرود بر روی زمین از دست می‌رود.

به گزارش دل عالم به نقل از یرنا،معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۲۹٠ میلیارد مترمکعب از بارش‌های کشور به دلیل تبخیر بعد از فرود بر روی زمین از دست می‌رود.

 پرویز گرشاسبی روز چهارشنبه در آئین بهره برداری از طرح های آبخیزداری حوزه آبخیز نودژ شهرستان منوجان افزود: حجم بارش متوسط کشور ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بوده که ۲۹٠ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۲ درصد از این بارش ها در مقابل باد و انرژی خورشید قرار گرفته و با تبخیر از بین می رود، اظهار داشت: یکی از اهداف پنهان فعالیت های آبخیزداری کاهش این تبخیر است.

وی ادامه داد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اجرای طرح های آبخیزداری درصدد مدیریت و جلوگیری از تبخیر و هدر رفت این آبهاست.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری هدف از اجرای طرح های آبخیزداری کشور را حفاظت خاک، کاهش رسوب، مدیریت و کنترل سیلاب ها، تغذیه سفره های آب های زیر زمینی و تغذیه آبخوان ها اعلام کرد.

وی به بهره برداری از طرح آبخیزداری حوزه آبخیز نودژ شهرستان منوجان اشاره کرد و گفت: منطقه جنوب کشور، کویر مرکزی و مناطقی مثل جنوب کرمان به دلیل شرایط آب و هوایی دارای بارندگی ها بسیار کم بوده لذا با مدیریت اصولی باید سیلاب ها به سفره های زیر زمینی تزریق شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز گفت: طی سه سال گذشته ۹ سازه آبخیزداری با حجم عملیات ۱۴ هزار متر مکعب و با اعتبار۶۰ میلیارد ریال در حوزه آبخیز نودژ این شهرستان به مرحله اجرا در آمده است.

حمزه احمدی افزود: این طرح ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری با هدف کنترل سیلاب، رسوب و افزایش نفوذ پذیری آب اجرا شد.

 وی اظهار داشت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مطالعات در ۲۲ حوزه آبخیز در حال اجرا و بهره برداری است.


مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید :

  1. نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  2. نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  3. نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
دیدگاه شما ثبت شد
مطالب پیشنهادی
دل عالم

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه خبری دل عالم می باشد.